کد خبر 262099
۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۴

رئیس جشنواره فیلم کوثر در گفتگو با «حیات»:

زن ایرانی باید به‌عنوان الگوی سوم زن تمدن ساز به دنیا معرفی شود/ لزوم همکاری نهادهای فرهنگی برای معرفی الگوی سوم

زن ایرانی باید به‌عنوان الگوی سوم زن تمدن ساز به دنیا معرفی شود/ لزوم همکاری نهادهای فرهنگی برای معرفی الگوی سوم

رئیس پنجمین جشنواره فیلم کوثر گفت: در این جشنواره قصد داریم زن ایرانی را بعنوان الگوی سوم زن تمدن ساز به دنیا معرفی کنیم. شعار الگوی سوم زن تمدن ساز شعاری جدید است و بر همین اساس اولویت انتخاب این موضوع است.

فرحروز فاتحی، رئیس پنجمین جشنواره فیلم کوثر، در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات، گفت: اکنون در حال برگزاری پنجمین دوره از جشنواره بین المللی فیلم کوثر هستیم‌. محور اصلی جشنواره الگوی سوم زن تمدن ساز است. ما به این موضوع نگاه ویژه ای داریم و در تمام انتخابها این موضوع را بعنوان محور قرار دادیم. فراخوان فیلمنامه ۱۳۵ ثانیه اعلام شده است و حدود ۳۰۰ فیلمنامه به جشنواره رسیده است که یکی از محورهای آن الگوی زن سوم تمدن ساز است. 

وی در ادامه بیان کرد: مقام معظم رهبری در پیامی که به کنگره شهدای زن داشتند در آنجا بیان کردند که زن ایرانی با توجه به حضورش در ۸ سال دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و ... الگوی جدیدی را به جهان ارایه داد که این الگو نه شرقی است و نه غربی؛ الگوی زنی که در شرق است به‌عنوان الگوی زنی که در حاشیه قرار دارد و در میدان حضور ندارد و زنی که در غرب قرار دارد جنسیتش اولویت بر انسانیتش است‌ و در واقع زنان در اختیار سرمایه گذاری هستند. 

رئیس پنجمین جشنواره فیلم کوثر، اظهار کرد: الگویی که ما ارایه میدهیم الگوی زن نه شرقی و نه غربی است که بعنوان زن مسلمان تمدن ساز است که امروز نیز دنیا تشنه همین الگو می باشد. الگوهایی که از زمان انقلاب صنعتی تا به امروز وجود دارد همه به زیان زنان است. بر همین اساس ما تلاش می‌کنیم که زن ایرانی بعنوان الگوی سوم مطرح شود که خانواده اش را دارد و در متن جامعه نیز حضور دارد. 

زن ایرانی باید بعنوان الگوی سوم زن تمدن ساز به دنیا معرفی شود

وی تصریح کرد: در این جشنواره قصد داریم زن ایرانی را بعنوان الگوی سوم زن تمدن ساز به دنیا معرفی کنیم. شعار الگوی سوم زن تمدن ساز شعاری جدید است و بر همین اساس اولویت انتخاب این موضوع  است. در اینجا باید متذکر شوم که انتظار نداریم در گذشته به آن خوب پرداخته شود. اولویت این است که در فیلم ها به زیست عفیفانه و جایگاه درست زنان پرداخته شود؛ در واقع ما راه درازی بر اساس منویات مقام معظم رهبری پیش رو داریم و فیلمهای ما باید بر همین اساس باشد. 

فاتحی اضافه کرد: نهادهای فرهنگی باید برای معرفی الگوی سوم به جهان هزینه کنند همانطور که در دنیا الگوهای نامناسبی به جامعه تحمیل می‌شود و این وظیفه ای همگانی است. جشنواره فیلم کوثر در این دوره آغازی برای این راه است.

وی اظهار کرد: ما نیاز به فیلمهای کوتاه و بلندی در زمینه بین المللی داریم تا دنیا از طریق هنر با این الگو آشنا شود. مقدمات ساخت برخی از فیلمها آماده شده است و این کارها را ادامه خواهیم داد؛ همکاری نهادهای دولتی برای ادامه این کار خیلی مهم است. در واقع نیاز به پشتیبانی داریم و علی رغم وقفه چند ساله در نظر داریم این رویداد را ادامه دهیم و عدم همکاری دولتها دلیل وقفه ۱۵ ساله میان آن است.

نقش موثر بنیاد شهید و امور ایثارگران در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با زبان هنر

این زن امدادگر در دوران 8 سال دفاع مقدس همچنین بیان کرد: در آن زمان تمام کارهایی که انجام می دادیم بعنوان پشتیبانی و حمایت از خانواده های رزمندگان بود. اقتضای شرایط در آن زمان فعالیتهایی به آن صورت بود و در این دورانی که در آن زندگی می کنیم نیز اقتضا می کند در تمام این عرصه‌ها فعال شویم. فیلم و هنر نقش بسیاری در این عرصه‌ها دارد و ما اگر بخواهیم انقلابمان پایدار بماند باید در عرصه هنر و فیلم فعال شویم.

وی در ادامه افزود: در دنیا زمانی که می خواهند کاری انجام دهند؛ آن را از طریق فیلم و هنر به دنیا معرفی می کنند و مردم را اگر بخواهند از موضوعی مطلع کنند؛ تا برای مردم سوال نشود، مطالبه گری در این زمینه ایجاد می‌کنند.

فاتحی همچنین گفت: در حال حاضر ما در زمینه مطالبه‌گری و نشر و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باید فعال شویم، کمااینکه درچند سال اخیر شاهد بودیم که بنیاد شهید و امور ایثارگران در زمینه هنر و تولیدات سینمایی به خوبی عمل کرده است و امیدواریم در دوره های بعدی نیز این کارها انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha