کد خبر 268549
۱۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۲:۳۰

«حیات» در گزارشی بررسی کرد؛

«آبی روشن»؛ قدمی به سمت ملودرام مذهبی

«آبی روشن»؛ قدمی به سمت ملودرام مذهبی

«آبی روشن» دومین ساخته‌ی بابک خواجه‌پاشا پس از فیلم در «آغوش درخت» که هنوز به اکران عمومی نرسیده است، در پلتفرم‌ فیلم نت به اکران آنلاین رسید؛ فیلمی که قدمی به سمت ملودرام مذهبی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ «آبی روشن» فیلم ایرانی محصول ۱۴۰۲ به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا، نویسندگی امیر ابیلی و داوود گنجوی و تهیه‌کنندگی سید محمدحسین میری است. این فیلم که اولین محصول مشترک سازمان هنری رسانه‌ای اوج و بنیاد سینمایی فارابی به‌شمار می‌رود، نخستین بار در چهل و دومین جشنوارهٔ فیلم فجر اکران شد.

در این فیلم سینمایی مهران احمدی، مهران غفوریان، سارا حاتمی، مرتضی امینی‌تبار، روح‌الله زمانی، علی‌اکبر اصانلو، کاظم هژیر آزاد و سامان مهکویه به ایفای نقش می‌پردازند. فیلم سینمایی «آبی روشن» از ۲۳ خردادماه در سینماهای سراسر کشور اکران خود را آغاز کرده بود و پس از طی دو ماه اکران، از دیروز در پلتفرم فیلم‌نت به اکران آنلاین رسید.

اولین قدم سینمای ایران به سمت ملودرام مذهبی

بابک خواجه‌پاشا پس از فیلم در «آغوش درخت» که هنوز اکران عمومی نشده است، به‌ سراغ تولید «آبی روشن» رفت. این کارگردان در دومین تجربه کارگردانی پخته‌تر شده و توانسته مفاهیم ارزشمند فیلمنامه را تبدیل به اثری سرگرم‌کننده کند. در عین حال نکات مذهبی و اعتقادی را در لایه‌های مختلف فیلم لحاظ کرده است. «آبی روشن» جزء اولین قدم‌های سینمای ایران به سمت ملودرام مذهبی با هدف‌گیری مخاطب عام محسوب می‌شود.

«آبی روشن»؛ قدمی به سمت ملودرام مذهبی

از حضور جدی مهران احمدی تا رویارویی مجدد امینی تبار و سارا حاتمی 

امینی‌تبار بعد از «زخم کاری۲» در فیلم سینمایی «آبی روشن» به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا مجددا با سارا حاتمی همبازی شد. در این فیلم نقش یک سرباز یک سرباز وظیفه ساده و روستایی را دارد که به متهمی که به او سپرده‌اند اعتماد می‌کند و پس از فرار او زندگی‌اش بهم می‌ریزد. مدت زمان نقش او در این فیلم زیاد نیست اما شمایلی کاملا متفاوت از آنچه در «زخم کاری» دیده بودیم پیش رویمان می‌گذارد.

«آبی روشن» به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا سومین نقش‌آفرینی سارا حاتمی به حساب می‌آید. حاتمی در «آبی روشن» نقش دختری تنها را در یک روستا ایفا می‌کند؛ دختری که به تازگی عقد کرده و همسرش فراری است. او به تنهایی از مادر بیمار همسرش نگهداری می‌کند و از سوی دیگر می‌خواهد هرطور شده او را پیدا کند و برگرداند. به همین دلیل هم راهی یک سفر می‌شود و در این سفر به نکات مهمی درباره زندگی همسرش می‌رسد.

«آبی روشن»؛ قدمی به سمت ملودرام مذهبی

غفوریان در «آبی روشن» نقش مردی به اسم ایوب را بازی می‌کند که سال‌هاست همه از او بی‌خبرند. درواقع تلاش شخصیت اصلی فیلم از ابتدا تا انتها رسیدن به ایوب است. مهم‌ترین بخش بازی غفوریان زمانی است که با شخصیت اصلی داستان درگیر می‌شود و گذشته تلخش را مرور می‌کند و زار می‌زند و در نهایت استیصال می‌خواهد خودش را به او ثابت کند. اوج درماندگی و بازنده بودن ایوب را می‌توان در بازی غفوریان درک کرد.

«آبی روشن» درامی اجتماعی و فیلمی در ستایش بخشش و گذشت است. فیلم تلاشی در بازیابی شخصیت حاجی های خوشنام و خیر در پرده سینما دارد و دارای نقاط قوت قابل اعتنایی است و با پایان بندی مخاطب را با غافلگیری مواجه می کند. همچنین استفاده از قهرمان‌های واقعی مانند حاج یونس که دارای مرام و معرفت مردان قدیمی ایرانی است در ساخته‌ی خواجه پاشا سینمای ایران را از کلیشه‌های تکراری در گیشه دور می‌کند.

حاج یونس فیلم «آبی روشن» با بازی مهران احمدی ناچار به سفر می‌شود، سفری که او را از آنچه هست جدا می‌کند، به مواجهه با آدم‌ها و موقعیت‌های ناشناخته می‌رود و پی از مواجهه با گذشته خود، خالصانه آن را می‌پذیرد و این بار به جبران آن دست به اقدامی می‌زند که در نوع خود خرق عادتی به حساب می‌آید. قهرمان این فیلم دست آخر فعل قهرمانانه و نجات بخشی را انجام می‌دهد در حالی که خودش را در چالشی بزرگتر قرار می‌دهد، چالشی که ممکن است منجر به مرگ او شود، اما با آغوش باز آن را می‌پذیرد.

«آبی روشن»؛ قدمی به سمت ملودرام مذهبی

یکی از ویژگی‌های هر دو فیلم خواجه‌پاشا این است که به خوبی از عناصر طبیعت برای انتقال معنا کمک می‌گیرد. در این فیلم هم از عناصری مثل معدن سنگ فیروزه، جاده، رودخانه‌ای صعب‌العبور و به طور کلی خطه سرسبز به عنوان بستری برای مواجهه شخصیت‌ها با درون خود استفاده شده است.

اثری متکی بر انسانیت و مهربانی با عطر امام رضا (ع)

خواجه‌پاشا، کارگردان فیلم «آبی روشن» در سخنانش به ارادت قلبی خود به امام رضا(ع) و تجربه پرداختن به مضامین معنوی در فیلمش اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: علاقه ما ایرانیان به امام رضا(ع) یک مبحث تربیتی است که در وجود ما قرار گرفته و بخشی از هویت ماست. از پدران، مادران و هویت ما نشأت گرفته و به نوعی در ما جریان دارد. 

نویسنده و کارگردان «آبی روشن» عنوان کرد: بازیگران فیلم من صداقت و عشق به امام رضا (ع) را در دل دارند. بازیگر نمی‌تواند بدون زیست موضوع جلوی دوربین بیاید زیرا بازی او مصنوعی می‌شود.

خبرنگار: سما پالوده

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha