کد خبر 261942
۲۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۳

وزارت صمت:

 با کد ملی خود، خودرو وارد کنید 

 با کد ملی خود، خودرو وارد کنید 

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفت: مردم با کد ملی می توانند خودرو شخصی وارد کنند. 

به گزارش گروه اقتصادی حیات، در برنامه میز اقتصاد در شبکه خبر موضوع آیین نامه واردات خودرو بررسی شد و آقایی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت به سوالاتی پاسخ داد.

آقایی گفت: کارهای مربوط به مصوبه واردات خودرو در پایان سال گذشته انجام شده بود، اما ملاحظاتی در مورد تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی باعث بررسی مجدد این طرح شد و در نهایت اوایل تیر مورد تصویب و ابلاغ هیئت دولت قرار گرفت. در سال‌های ۹۶ و ۹۷ تولید خودرو به ۱.۵ میلیون دستگاه رسیده بود که با محدودیت منابع ارزی و همینطور تحریم‌ها این میزان به نصف کاهش پیدا کرد و به ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار خودرو در سال می رسیم. به همین خاطر در حال حاضر تقاضای انباشته‌ای را در بازار خودرو شاهد هستیم و خودرو قیمت کاذبی دارد.

معاون وزیر صمت در خصوص سازوکار واردات خودرو گفت: در آیین نامه بحث سفارش را داریم که مربوط به شرکت‌های وارد کننده و ثبت آماری را داریم که مربوط به عموم مردم و متقاضیان شخصی است که می‌توانند با ثبت آماری در گمرک و پرداخت حقوق ورودی و گمرکی خودرو را ترخیص کنند و نیازی به این نیست که مردم کارت بازرگانی دریافت کنند. در آیین نامه ذکر شده مردم با کد ملی که شناسایی می‌شوند، می‌توانند برای نیاز شخصی خودرو وارد کنند. در ابتدای کار با توجه به شرایط تامین ارز یک دستگاه خودرو برای هر نفر اجازه داده شده است.

وی در خصوص ویژگی خودروهایی که امکان واردات دارند گفت: خودروهایی که وارد می‌شوند باید ۳ تا ۵ سال عمر داشته باشند و استانداردهای روز اروپا و جهانی را داشته باشند. محدودیت دیگری که وجود دارد این است که حجم موتور خودروها باید زیر ۲۵۰۰ سی سی باشد. واردات می‌تواند از همه کشورهای اتحادیه اروپا، ژاپن و یا کره جنوبی باشد و به نظر می‌رسد تنها در مورد کشور آمریکا محدودیت وجود دارد.

آقایی گفت: منشا ارز واردات خودرو می‌تواند ارز حاصل از صادرات کالا و خدمات، ارز سرمایه گذاری و یا تمامی ارزهایی که منشا خارجی دارند باشد.

این مقام مسئول در خصوص خدمات پس از فروش گفت: هم در آیین نامه خودروهای نو و هم در بحث خودروهای کارکرده، به خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی اشاره شده است. در واردات خودروهای نو، شرکت‌هایی که وارد کننده هستند و صلاحیت آنها تایید شده باید به میز خدمات پس از فروش وزارتخانه مراجعه کنند و تعهد خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی را انجام دهند. در خودروهای کارکرده با سه دسته واردکننده روبرو هستیم. یک دسته شرکت‌های وارد کننده دارای تاییدیه هستند و به شرط ضمانت ارائه خدمات پس از فروش می‌توانند خودرو کارکرده وارد کنند. دسته دوم شرکت‌های حمل و نقل هستند که با هدف تامین وسایل حمل و نقل درون شهری و برون شهری به شرکت‌ها اجازه واردات داده شده است. دسته سوم اشخاص حقیقی هستند و وزارت صمت به منظور رعایت حقوق مصرف کنندگان برای خودروهایی که امکان ارائه خدمات پس از فروش وجود دارد و قابل ارائه است، به واردکنندگان توصیه می‌شود از مدل‌های خاصی وارد کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha