کد خبر 257809
۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۵

زارع‌پور در نشست خبری مشترک دولت :

دو هزار سایت نسل پنجم اینترنت راه‌انداری شد/سهم اقتصاد دیجیتال به ۸ درصد رسید

دو هزار سایت نسل پنجم اینترنت راه‌انداری شد/سهم اقتصاد دیجیتال به ۸ درصد رسید

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در ابتدای دولت سیزدهم تنها ۱۰ سایت نسل پنجم اینترنت آن هم برای تست وارد کرده بودیم ولی در این مدت نزدیک ۲ هزارسایت راه‌اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات ، بهادری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در نشست خبری مشترک با عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و میثم لطیفی، رئیس سازمان اداری و استخدامی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حوزه اداری و استخدامی جزو شعارهای اساسی شهید رئیسی بود. ایشان بسیار بر تحقق عدالت در جذب نیرو و پرداخت حقوق ها تاکید داشتند و بر بهره وری نیز بسیار تأکید می‌کردند.

وی افزود: از جمله اقدامات مشترک وزارت ارتباطات و سازمان اداری استخدامی راه اندازی سامانه برخط رضایت سنجی بود تا بتوان رضایت مخاطبان درخصوص عملکرد دستگاه‌ها را دریافت کرد.

همچنین عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این نشست اظهار کرد: در ابتدای دولت سیزدهم تنها ۱۰ سایت نسل پنجم اینترنت آن هم برای تست وارد کرده بودیم ولی در این مدت نزدیک ۲ هزارسایت راه‌اندازی شده است.

وی افزود: در حوزه شبکه انتقال کشور بیش از آنچه در سه دهه گذشته اتفاق افتاده بود را گسترش دادیم، زمانی که کار را تحویل گرفتیم ظرفیت شبکه انتقال ۳۱.۵ ترابیت بر ثانیه بود که در کمتر از سه سال ۳۲.۵ ترابیت بر ثانیه به آن اضافه کردیم و اکنون به ۶۴ ترابیت بر ثانیه رسیده است.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: در حوزه اینترنت ثابت سال‌ها جزو آخرین کشورها بودیم و در این راستا پروژه فیبر نوری به عنوان بزرگ ترین پروژه ارتباطی کشور را شروع کردیم و با تمام سختی‌ها و در ابتدای راه در ۶۰۰ شهر با شهرداری‌ها تفاهم کردیم و اکنون کار در ۱۵۰ شهر تمام شده است و حدود ۸ میلیون خانوار تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

وی افزود: یکی از اقدامات جدی انجام شده توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور، سرعت و کیفیت اینترنت است و کارهای بزرگی شروع و تمام شده است. در این دوره در لایه‌های مختلف شبکه‌های ارتباطی سرمایه گذاری شده است اما در بعضی از حوزه‌ها عقب ماندگی‌هایی وجود داشت.

ارتباطات سیار ۷۱ درصد رشد داشته است

وزیر ارتباطات با بیان اینکه ارتباطات سیار ۷۱ درصد رشد داشته است، تصریح کرد: در تلاش هستیم بهترین‌ها را برای مردم فراهم کنیم و تلاش کردیم که متناسب با نیاز آینده کشور، توسعه ارتباطات را دنبال کنیم. با افتخار زیرساخت کشور را تحویل نفر بعدی می‌دهیم؛ زیرساختی که در بسیاری لایه‌ها به ظرفیت آن افزوده شده است.

زارع‌پور تصریح کرد: برخی به این نکته اشاره می‌کنند که افزایش سرعت اینترنت توسط مردم حس نمی‌شود، اما واقع مطلب این است که بین کیفیت و سرعت شبکه با محدودیت‌هایی که به واسطه تحریم یا فیلترینگ ایجاد می‌شود تفاوت‌هایی است. روشن شدن فیلترشکن باعث کُند شدن سرعت می‌شود که علت آن عدم توسعه شبکه ارتباطی کشور نیست.

سهم اقتصاد دیجیتال به ۸ درصد رسید

وی در خصوص میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات گفت: در این مدت پیشرفت شبکه ملی اطلاعات از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد رسیده و ۲ برابر شده است که این آمار را مرکز ملی فضای مجازی تایید کرده است.

وزیر ارتباطات اضافه کرد: یکی از افتخارات این دولت این است که تمام قد کنار ظرفیت‌های داخلی ایستاد و با همین ایستادگی سهم اقتصاد دیجیتال اکنون به ۸ درصد رسیده که این یک نقش جدی در اقتصاد کشور دارد. اکنون کاربران اینترنت بیش از ۱۰ برابر شده‌اند. ترافیک بیش از ۱۵ برابر افزایش پیدا کرد و اتصال متقابل پیام‌رسان‌ها در جمهوری اسلامی ایران پیاده سازی شد که تمام اینها اتفاقاتی است که در دولت سیزدهم رخ داده است.

زارع‌پور افزود: در آبان ۹۸ که اینترنت بنا بر مصالحی که در کشور وجود داشت، قطع و سرویس‌های داخلی دچار اختلال شد، اما در سال ۱۴۰۱ که مراجع امنیتی به ما گفتند اینترنت را قطع کنید، این کار را انجام ندادیم و تنها در برخی ساعات روز اینترنت محدود شد. این اتفاق بزرگی است و این تفاوتی است که دولت سیزدهم با دولت قبل داشته است.

بیش از ۴۸ میلیون نفر از مردم کشور وارد پنجره ملی خدمات هوشمند شدند

وی تصریح کرد: الان ۷۰ درصد خدمات دولت از طریق پنجره ملی به شکل الکترونیکی ارائه می‌شود. ما از دولت الکترونیکی عبور می‌کنیم و به سمت دولت هوشمند می‌رویم. بیش از ۵۰۰ خدمت در دولت به شکلی ارائه می‌شود که نیاز به حضور فیزیکی و ارائه مدرک ندارد.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: بیش از ۴۸ میلیون نفر از مردم کشور وارد پنجره ملی خدمات هوشمند شدند و از آن استفاده کردند و روزانه حدود ۴ میلیون نفر از این خدمات استفاده می‌کنند. اکنون بستری فراهم شده تا مردم بدن مراجعه به دفتر املاک می‌توانند در سامانه خودنویس قرارداد خود را بنویسند بدون اینکه هزینه گزافی پرداخت کنند.

برنامه ریزی برای ۲ پرتاب دیگر را نیز تا پایان دولت 

زارع‌پور با بیان اینکه در حوزه فضایی تحول جدی اتفاق افتاده است، گفت: ۱۲ ماهواره در کمتر از ۲.۵ سال گذشته به فضا پرتاب شده و ۲ پرتاب دیگر را نیز تا پایان دولت برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا رکورد پرتاب در تاریخ فضایی شدن ایران را بشکنیم.

وی با بیان اینکه تلاش ما این است که فناوری تزریق ماهواره به لایه لئو را تثبیت کنیم، بیان کرد: بعد از یک دهه تعطیلی زیست در فضا را احیا کردیم و ۲ کپسول زیستی جدید سفارش دادیم که در حال ساخت هستند تا در مسیر اعزام انسان به فضا قدم برداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha