کد خبر 259338
۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۰۳:۳۰

ناسا اعلام کرد؛

ظهور مجدد لکه‌های خورشیدی که باعث شدیدترین طوفان مغناطیسی شده‌اند

ظهور مجدد لکه‌های خورشیدی که باعث شدیدترین طوفان مغناطیسی شده‌اند

لکه‌های خورشیدی که باعث شدیدترین طوفان مغناطیسی در ۲۰ سال گذشته شده، دوباره ظاهر شده‌ند.

به گزارش گروه اجتماعی حیات، ناسا اعلام کرد: منطقه لکه‌های خورشیدی که رکورد شفق قطبی را در می ۲۰۲۴ ایجاد کرد، برای سومین بار به شکلی خشونت‌آمیز دوباره ظاهر شد و یک شعله خورشیدی عظیم M ۹.۳ را در ۲۳ ژوئن منتشر کرد.

این اولین بار نیست که ما با این لکه‌های خورشیدی بیش فعال مواجه می‌شویم، زیرا AR ۳۷۲۳ نسخه بازگشتی لکه خورشیدی AR ۳۶۹۷ و قبل از آن AR ۳۶۶۴ است که مسئول طوفان ژئومغناطیسی عظیم G ۵ بود که شدیدترین طوفان ژئومغناطیسی در ۲۰ سال گذشته بوده‌است. طوفان ۲۳ ژوئن ۲۰۲۴ نزدیک به آستانه یک شراره رده X است که بالاترین رده شدت برای شراره‌های خورشیدی است.

متوسط دوره چرخش خورشید ۲۷ روز است، به این معنی که زمین می‌تواند یک منطقه فعال خاص را برای حدود دو هفته قبل از چرخش به سمت لبه غربی خورشید ببیند.

منطقه لکه‌های خورشیدی اکنون سومین سفر نادری را انجام می‌دهد. اگرچه منطقه این لکه خورشیدی تنها کسری از اندازه قبلی خود است، اما ساختار مغناطیسی آن همچنان به تولید شعله‌های خورشیدی قدرتمند ادامه می‌دهد.

چند روز پیش، در ۲۳ ژوئن، یک شعله خورشیدی قدرتمند M ۹.۳ را پرتاب کرد که در ساعت ۱۳:۰۱ به وقت گرینویچ به اوج خود رسید. فوران بسیار نزدیک بود که به عنوان یک دسته x طبقه بندی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha