کد خبر 263366
۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۰

پکن نفوذ خود را به نمایش می‌گذارد

پکن نفوذ خود را به نمایش می‌گذارد

خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به حضور گروه‌های فلسطینی در پکن و حصول توافقی میان آنها و سپس سفر وزیر امورخارجه اوکراین به چین گزارش داد: پکن در ایفای نقش خود به‌عنوان یک قدرت جهانی به خوبی عمل کرد و نفوذ رو به گسترش خود را به نمایش گذاشت.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ چین در روزهای متوالی هفته گذشته برای حصول توافقی میان جناح‌های رقیب فلسطینی میانجی‌گری کرد و میزبان وزیر امور خارجه اوکراین در شرایطی بود که فشارها بر کی‌یف برای مذاکره برای پایان دادن به جنگ در این کشور رو به افزایش است.

اگرچه مشخص نیست توافق میان حماس و فتح که پیشتر دیگران در آن شکست خوردند، به موفقیت خواهد انجامید و پیشرفت ملموسی به سوی صلح در اوکراین وجود دارد یا نه، اما چین برنده ظاهر شد و نقش خود را به عنوان یک نیروی دیپلماتیک در صحنه جهانی و نه فقط یک قدرت اقتصادی تقویت کرد.

در حالی که پکن و واشنگتن برای نفوذ در سراسر جهان با هم رقابت می‌کنند، چین به‌طور فزاینده‌ نقشی را ایفا می‌کند که قبلاً در قلمرو قدرت‌های جهانی مانند ایالات متحده و روسیه بود. در اوایل ماه جاری، کشورهای غربی برخی از فعالیت‌های چین را نگران‌کننده خواندند و پکن را مشکل‌ساز نامیدند. اما وقایع هفته گذشته و توافق سال گذشته با میانجی‌گری چین برای برقراری مجدد روابط بین ایران و عربستان سعودی نشان می‌دهد که بازیگران بین‌المللی به دنبال کمک چین با اذعان به این هستند که پکن یک نیروی دیپلماتیک است که باید روی آن حساب کرد.

کارلا فریمن، کارشناس ارشد چین در مؤسسه صلح ایالات متحده در این باره گفت: چین اکنون خود را به عنوان یک واسطه در صحنه جهانی عرضه می‌کند و کشورها در حال واکنش نشان دادن، هستند. این به نوعی، به رسمیت شناختن این است که چین دارای نفوذ بین‌المللی است و می‌تواند در بهبود نتایج یک روند دیپلماتیک نقش داشته باشد. موردی که پکن بسیار به دنبال آن بود.

بنابر گزارش آسوشیتدپرس، جناح‌های فلسطینی حماس و فتح روز سه‌شنبه به‌طور اصولی برای تشکیل یک دولت به توافق رسیدند که جدیدترین تلاش برای حل و فصل یک رقابت دیرینه به شمار می‌آید که بر سر آینده نوار غزه پس از جنگ غزه به چشم می‌خورد. جان آلترمن، مدیر بخش خاورمیانه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی اظهار داشت: اقدامات مشابه قبلی در این زمینه شکست خورده است اما حتی جمع کردن طرفین در یک اتاق، یک دستاورد بود.

او افزود: آنها می‌گویند «ما کاری را انجام دادیم که هیچ‌کس نمی‌توانست انجام دهد، هیچ‌کس آن را ممکن نمی‌دانست» و این به خودی خود نشان‌دهنده یک پیروزی است.

همچنین دنی راسل، معاون امنیت بین‌المللی و دیپلماسی در موسسه سیاست جامعه آسیا تصریح کرد: در حالی‌که پکن به‌طور علنی هیچ گام مشخصی مانند جدول زمانی برای اجرا یا اختصاص پول برای بازسازی غزه ارائه نکرد، این توافق نشانه دیگری از نفوذ چین در خاورمیانه بود و حتی شاید فضایی برای مانورهایی که ممکن است ایالات متحده نداشته باشد. مقامات حماس گفته‌اند که چین را وزنه تعادلی بالقوه در برابر آمریکا می‌دانند که متحد سرسخت دشمن آنها، یعنی اسرائیل است.

راسل با اشاره به توافق ایران و عربستان سعودی برای عادی‌سازی روابط که به‌طور گسترده به‌عنوان یک دستاورد تلقی می‌شود، خاطرنشان کرد: نفوذ ایالات متحده روی بازیگران کلیدی خاورمیانه همچنان قابل توجه است، اما اکنون بازیکن جدیدی در بازی وجود دارد که کاملاً به راحتی با ایران و حماس معامله می‌کند.  

آسوشیتدپرس ادامه داد: در این میان، واشنگتن در داخل با نارضایتی از موضع خود در قبال جنگ غزه و میزبانی از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در هفته گذشته دست و پنجه نرم می‌کند، و حتی متحدانش با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری در مورد تعهدات سیاست خارجی ایالات متحده تردید دارند. از سوی دیگر، پکن موفقیت‌هایش را جشن می‌گیرد.  

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین روز سه‌شنبه در عکسی با نمایندگان ارشد حماس و فتح اعتمادسازی کرد. و یک روز بعد، دیمیترو کولبا، وزیر امورخارجه اوکراین با وانگ عکس گرفت و گفت که چین باید برای برقراری صلح نقشی ایفا کند. ‌

اگرچه برخی کارشناسان تردید دارند که توافق حماس و فتح به موفقیت بینجامد اما وانگ جین، محقق چینی متخصص در مطالعات اسرائیل در دانشگاه شمال غربی در شهر شیان معتقد است که دخالت یک قدرت غیر غربی می‌تواند نیروی جدیدی را به حل و فصل مشکلات اسرائیل و فلسطین وارد کند.

آسوشیتدپرس همچنین گزارش داد: سفر کولبا به پکن نیز با محاسبه‌گری انجام شد. وزیر امورخارجه اوکراین تلاش کرد چین را متقاعد کند که تعمیق روابط با کی‌یف، نه تنها به منافع اوکراین کمک می‌کند، بلکه جاه‌طلبی‌های پکن برای تبدیل شدن به یک بازیگر جدی در صحنه جهانی را تامین می‌کند.

چین مدت‌هاست که به دنبال قدرت بیشتر در صحنه جهانی بوده است و حدوداً از سال ۲۰۰۹، پس از میزبانی موفقیت‌آمیز المپیک توسط پکن، رویدادی که اولین حضور جهانی آن به عنوان یک کشور مدرن تلقی می‌شود، این نقش قوی‌تر شده است.

جیمز چار، پژوهشگر مؤسسه مطالعات دفاعی و استراتژیک در دانشگاه فناوری نانیانگ در سنگاپور گفت: اگر اصلاً قرار است صلح برقرار شود، اوکراینی‌ها متوجه شده‌اند که چین نمی‌تواند از معادله کنار گذاشته شود.  

همچنین درک گروسمن، تحلیلگر ارشد در اندیشکده رند اظهار داشت: اگرچه نفوذ پکن در حال افزایش است، رویکرد بسیار محتاطانه‌تری نسبت به ایالات متحده دارد. ۱۲ سال گذشته نشان داد که چین اکنون یک قدرت بزرگ در جهان است. اما آنها در حالی که می‌خواهند نفوذ خود را در همه جا ایجاد کنند، نمی‌خواهند بار نفوذ در همه جا را به دوش بکشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha