کد خبر 263060
۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۲

در گفتگو با «حیات» مطرح شد؛

چگونگی انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه + فیلم

چگونگی انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه + فیلم

جانشین مجری سامانه انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه اعلام کرد که برای انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه و برای دسترسی کشاورزان به آب، این کار با پمپاژ انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگاران حیات، اخیراً وزیر نیرو بند بادین‌آباد و سامانه انتقال آب از بادین‌آباد به سد کانی‌سیب را افتتاح کرد، این بند با ارتفاع حدود ۱۰ متر بر روی رودخانه بادین‌آباد ساخته شده و یک کانال ۴.۵ کیلومتری آب را از این بند به سمت مخزن کانی‌سیب هدایت می‌کند. در مجموع، ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب از رودخانه کانی‌سیب منتقل می‌شود و ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب دیگر به این حجم افزوده می‌شود که جمعاً ۴۸۰ میلیون متر مکعب آب سالانه به دریاچه ارومیه انتقال داده می‌شود.

در طول مسیر 35 کیلومتری تونل انتقال آب بسیاری از رودخانه‌ها خشک شده بودند ولی باغات سبز و زمین های کشاورزی پر محصول بودند.

در این رابطه محسن عباس‌زاده، جانشین مجری سامانه انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه، در گفتگو با خبرنگار حیات، و در پاسخ به این سوال که شما برای انتقال آب از زیر زمین و سیراب کردن زمین های اطراف از سیستم مهندسی قنات کرده‌اید؟، گفت: سیستم اجرای طرح انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه به صورت حفر قنات نخواهد بود.

وی با بیان اینکه حفاری به صورت مکانیزه بوده و این کار به طول حدود 20 کیلومتر انجام می‌شود، اضافه کرد: برای اجرای این طرح چاهی حفر شده است و امکانات حفاری از طریق این چاه انتقال داده خواهد شد. نتایج کارشناسی این طرح انجام و در اختیار مراجع قضایی و دیگر نهادهای ذیربط قرار گرفته است.

جانشین مجری سامانه انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه، همچنین گفت: برای انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه احتمالا آب های سطحی تحت تاثیر این عملیات قرار می‌گیرد. برای دسترسی کشاورزان به آب، این کار با پمپاژ انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha