کد خبر 262586
۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۵

احسان شاهجویی از مزیت استفاده از جاذب زئولیتی برای تصفیه آب و پساب می‌گوید؛

آب آشامیدنی سالم با نانو جاذب زئولیتی

آب آشامیدنی سالم با نانو جاذب زئولیتی

جاذب زئولیتی نانویی علاوه بر اینکه آرسنیک و سرب را در آب از بین می‌برد و آب آشامیدنی سالم‌تری در دسترس مردم قرار می‌دهد، موجب آسیب به محیط زیست نیز نمی‌شود.

به گزارش گروه ارتباطات حیات؛ خشکسالی و پایین آمدن سطح آب‌ها موجب شده است تا املاح و آلودگی‌های اضافی به آب وارد شود. این در حالی است که انواع آلاینده‌ها به خصوص آرسنیک، سرب و آلومینیوم موجود در آب چاه‌ها برای سلامتی مضر است. همچنین طعم و مزه و بوی آب نیز به دلیل افزایش سختی آب تغییر می‌کند.

جاذب زئولیتی نانویی به همین منظور طراحی شده تا آرسنیک، سرب و آلومینیوم موجود در آب را از بین ببرد و آب آشامیدنی سالم‌تری در اختیار مردم قرار دهد.

حذف سرب و آرسنیک آب آشامیدنی با نانو جاذب زئولیتی

در همین رابطه، احسان شاهجویی، طراح نانو جاذب زئولیتی می‌گوید: به منظور تصفیه بهتر آب و پساب، یک جاذب طبیعی را با فناوری نانو اصلاح کردیم. جاذب زئولیتی به صورت هدفمند می‌تواند آرسنیک، سرب و آلومینیوم موجود در آب آشامیدنی را حذف کند.

وی با اشاره به خشکسالی و پایین آمدن سطح آب چاه‌ها گفت: آب اغلب مناطق ایران احتمال دارد آلوده به آرسنیک و سرب شده باشد. این محصول می‌تواند این آلودگی را حذف کند و آب آشامیدنی سالم‌تری در اختیار مردم بگذارد.

مزیت رقابتی تصفیه آب با نانو جاذب و روش کنونی

به گفته شاهجویی، شرکت آب و فاضلاب، در حال حاضر تصفیه آب و حذف آرسنیک و سرب را گرچه انجام می‌دهد؛ اما این کار با روش‌های گران‌تر انجام می‌شود. همچنین دومین مزیت رقابتی این محصول در مقایسه با تصفیه عادی آب، روش آن است. تصفیه کنونی آب به روش «اسمز معکوس» انجام می‌شود؛ اما جاذب زئولیتی به طور طبیعی می‌تواند این آلودگی را حذف کند و بر طول عمر فیلتر «اسمز معکوس» اثرگذار باشد.

وی در مورد این جاذب و استفاده از آن در تصفیه‌خانه‌ها گفت: برای چند روستا پکیج‌های پایلوت ساخته‌ایم که نصب شده است. در حال حاضر تست‌های محیط عملیاتی گرفته می‌شود تا جاذب زئولیتی را با همکاری شرکت آب و فاضلاب جلو ببریم. اگر این تست‌ها موفقیت‌آمیز باشد و شرکت آب و فاضلاب آن را تایید کند، با همکاری شرکت آب و فاضلاب، آن را برای بقیه روستاها و در تصفیه‌خانه‌های آنها اجرایی خواهیم کرد.

استفاده از جاذب زئولیتی به نفع محیط زیست

شاهجویی در مورد هزینه و قیمت این جاذب زئولیتی نسبت به روش‌های موجود، گفت: هزینه این جاذب نانویی نسبت به جاذب‌های کنونی مثل کربن فعال، یک دوم است. زمانی که جاذب زئولیتی به تولید صنعتی و انبوه برسد با یک دوم قیمت کربن فعال تولید خواهد شد؛ ولی توانایی حذف آرسنیک و سرب و سختی آب را در مقایسه با کربن فعال با توانایی بهتر و راندمان بالاتری دارد.

به گفته وی، در دستگاه تصفیه آب خانگی از روش کربن فعال استفاده می‌شود که موادی مثل آرسنیک، سرب و سختی آب را به میزان اندکی کاهش می‌دهد و راندمان و بازدهی خیلی کمی دارد؛ ولی جاذب زئولیتی می‌تواند این مواد را با راندمان بسیار بالا تا ۹۰ درصد حذف کند و از نظر قیمتی، یک دوم قیمت است.

شاهجویی خاطرنشان کرد: در فرایند اصلاح آب در این جاذب به محیط زیست آسیبی وارد نمی شود؛ ولی فرایند سنتز و تولید کربن فعال یک فرایند غیر سبز است و به محیط زیست آسیب می‌زند.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha