کد خبر 261978
۲۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۹

در گفتگو با «حیات» عنوان شد؛

فوبیای اجتماعی و لحظات نفسگیر یک حس بد + درمان

فوبیای اجتماعی و لحظات نفسگیر یک حس بد + درمان

یک روانشناس درباره اضطراب اجتماعی گقت: اصطلاحا یک ترس شدید و غیرمنطقی است که فرد در موقعیت‌های اجتماعی که قرار می‌گیرد ترس از این دارد که مورد انتقاد قرار بگیرد یا تمسخر قرار بگیرد.

حسین روزبهانی، روانشناس و مدرس دانشگاه، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات، در مورد اضطراب اجتماعی گفت: نام دیگر اختلال اضطراب اجتماعی، فوبیای اجتماعی است.ما انسان‌ها در موقعیت‌های اجتماعی دچار اضطراب و نگرانی خواهیم شد ولی اضطراب اجتماعی شکل اقرارآمیز از این ترس یا اضطراب است.

وی ادامه داد: اصطلاحا یک ترس شدید و غیرمنطقی است که فرد در موقعیت‌های اجتماعی که قرار می‌گیرد ترس از این دارد که مورد انتقاد قرار بگیرد یا تمسخر قرار بگیرد. فرد از ناخودآگاه و غیر منطقی بودن این ترس آگاه است اما نمی‌تواند آن را کنترل کند و کنترلی روی آن نخواهد داشت برای همین سعی می‌کند از موقعیت‌های اجتماعی خود اجتناب کند و به مرور منزوی می‌شود و حتی شاید خونه خود را ترک نکند و در خانه بماند و خود این ترس باعث می‌شود که اضطراب خیلی شدید و فلج‌کننده باشد.

این روانشناس عنوان کرد: کسی که این اضطراب را دارد علاقه به برقراری رابطه با دیگران را دارد و از مهارت‌های لازم هم برخوردار است اما زمانی به مشکل میخورد که این مهارت را بین افراد غریبه حتی یک فردی که بخواهد نگاهش کند استفاده کند اما وقتی بین خانواده یا آشنایان خود قرار بگیرد هرگز این اضطراب در او ظاهر نمی‌شود. موضوعی که ذهن این افراد را درگیر می‌کند این است که یک کار زشت‌ و ناپسند انجام دهد که باعث شرمندگی و شرمساری خودش شود و این شرمی که همیشه در وجود او است باعث می‌شود که فرار کند یا خودش را مخفی کند.

وی افزود: باور اشتباهی که این افراد معمولا دارند این‌است که نظر دیگران برایشان اهمیت زیادی دارد و همین موضوع باعث می‌شود که این رفتارها را از خود نشان دهند. درمانی که ما می‌توانیم برای این اختلال مورد استفاده قرار دهیم این است که می‌توانیم دارو درمانی که سریع‌ترین راه درمان است را در پیش بگیریم.

می‌توانیم از داروهای ssris استفاده کنند که بهترین و پایدارترین درمان هم به مواجه درمانی اشاره کنیم. البته این موضوع نیاز به تایید روانپزشک دارد؛ معمولا این اختلال بین دخترها بیشتر از پسرها وجود دارد و با افزایش سن هم کاهش پیدا می‌کند و سن متوسطی که ممکن است این اختلال برای آنها رخ بدهد حدود ۱۳ سالگی است.

وی در نهایت خاطر نشان کرد: معمولا افرادی که بازداری رفتار بالایی دارند این اختلال بیشتر در آنها دیده می‌شود و آنهایی که ترس از ارزیابی منفی دارند قطعا این اختلال در آنها بیشتر است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha