کد خبر 258582
۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۷

سخنگوی ستاد انتخابات کشور:

اخذ رأی در انتخابات کاغذی است/ انتخابات راس ساعت ۸ صبح جمعه آغاز می شود 

اخذ رأی در انتخابات کاغذی است/ انتخابات راس ساعت ۸ صبح جمعه آغاز می شود 

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: انتخابات روز جمعه ۸ تیر ماه راس ساعت ۸ صبح در سراسر کشور و خارج کشور آغاز می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات، محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور در نشست خبری که ظهر امروز (دوشنبه ۴ تیر) در وزارت کشور برگزار شد اظهار کرد: روز جمعه ۸ تیر راس ساعت ۸ صبح انتخابات در سراسر کشور و خارج کشور آغاز می شود  و به مدت ۱۰ ساعت مهلت قانونی است که رای گیری انجام شود و اما تشخیص تمدید آن بر عهده وزیر کشور است.

اسلامی بیان کرد: بر اساس قانون شناسنامه یا کارت ملی باید توسط رای دهنده ارائه شود. در خارج کشور که ۳۴۴ شعبه اخذ رأی داریم، احراز هویت با گذرنامه انجام می‌شود و توصیه ما این است که رای دهندگان با کارت ملی در شعب اخذ رای حضور پیدا کنند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: در شعب احرار هویت الکترونیکی انجام می شود، اما تعرفه اخذ رأی کاغذی است که اسم و کد نامزد با خودکار روی آن نوشته می شود و صندوق اخذ رأی در تمامی کشور رنگ آبی دارد.

اسلامی گفت: تبلیغات در ساعت ۸ صبح، روز  پنج شنبه ۷ تیر به پایان می رسد.

اسلامی خاطرنشان کرد: به مجریان انتخابات توصیه و تاکید می کنیم که هیچگونه جانبداری از نامزدی نداشته باشند. 

وی افزود: در هر شعب ۵ تا ۷ مسئول برای اخذ رأی حضور دارند. نماینده فرماندار، نماینده شورای نگهبان، فراجا و نمایندگان نامزدها در شعب حضور دارند. نامزدها در هر شعبه می توانند یک نماینده داشته باشند. این نمایندگان می توانند تا شمارش آرا در شعب حضور داشته باشند و فیلمبرداری این افراد از شمارش آرا ممنوع است. 

وی افزود:  در انتخابات قبلی صداوسیما از فرایند شمارش آرا فیلمبرداری کرد، اما طوری بود که تعرفه ها دیده نشدند، زیرا قانون تاکید دارد که رای مردم خفی باشد.

اسلامی عنوان کرد: در سراسر کشور 58640 شعبه اخذ رای داریم که 34522 شعبه شهری و 24118 شعبه روستایی هستند و عوامل اجرایی شعب امروز نهایی شدن و اسامی همه عوامل اجرایی شعب در دستگاه احراز ثبت شده است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: انصراف نامزدها در انتخابات مجلس شورای اسلامی زمان‌بندی دارد ولی این موضوع را  درمورد انتخابات ریاست جمهوری نداریم اما نامزد باید به صورت کتبی به وزارت‌ کشور این انصراف را اعلام کند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: متولدین ۸ تیر ۸۵  به قبل در مرحله اول و اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود متولدین ۱۵ تیر ۸۵ به قبل می توانند رای دهند و کسانی که در دور اول انتخابات رای نداده انو. می‌توانند در دور دوم در انتخابات شرکت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha