کد خبر 258207
۶ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۵

«حیات» گزارش می‌دهد؛

جای خالی اقدامات پیشگیرانه در حوادث و بلایای طبیعی

جای خالی اقدامات پیشگیرانه در حوادث و بلایای طبیعی

با توجه به افزایش حوادث ناگهانی در روزهای اخیر، اقدامات پیشگیرانه و مدیریتی برای جلوگیری از تلفات انسانی کافی نبود و این موضوع باعث نگرانی شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، مدیریت بحران در مواقع اضطراری و وقوع حوادث غیر منتظره یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های مدیریتی یک دولت است. البته لازمه توسعه یافتگی یک کشور، پیشگیری و به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از حوادث و بلاهای طبیعی است.

در روزهای اخیر شاهد حوادث تلخ طبیعی و غیر طبیعی در کشور بودیم، از سیل در جاده چالوس گرفته تا آتش سوزی در بیمارستان قائم در رشت. شوربختانه در همه این حوادث، چندین هموطن‌مان فوت کردند؛ آنهم درحالیکه پیشگیری‌های لازم برای کاهش تلفات در این حوادث مشاهده نشد.

به گفته بابک محمودی، سرپرست سازمان امداد و نجات هلال احمر، در حادثه آتش سوزی بیمارستان قائم که 9 نفر جان خودشان را از دست دادند، نیروهای امدادی فورا در محل حادثه حضور پیدا کردند اما باز این اقدام باعث نشد که جان شهروندان در این حادثه به خطر نیفتد.

سرپرست سازمان امداد و نجات هلال احمر با بیان اینکه مجموعا ۲۴ دستگاه امدادی در این عملیات حضور داشتند، به خبرنگار اجتماعی حیات، اعلام کرد که تلفات ناشی از این حادثه همان تعداد ۹ نفر بودند و علت این حادثه هنوز مشخص نیست.

همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین اسماعیل صادقی نیارکی، رئیس کل دادگستری گیلان، با اشاره به اینکه دستگاه قضائی هرگونه سهل انگاری را بررسی می‌کند، گفت: شمار بازداشت شدگان حریق بیمارستان قائم رشت به ۵ نفر رسیده است که از جمله بازداشت شدگان می‌توان به صاحب بیشترین سهام، مدیرعامل و رئیس بیمارستان اشاره کرد. مطمئنا دستگاه قضائی استان با قدرت و دقت پیگیر پرونده این حادثه است.

وی با اشاره به حضور میدانی خود و همکاران قضائی گیلان در محل حادثه از ساعت‌های اولیه و بررسی وضعیت، افزود: ریاست محترم قوه قضائیه و دادستان محترم کل کشور نیز بلافاصله دستورات قاطع خود را در ورود به این پرونده اطلاع دادند و این حساسیت در کشور ایجاد شده است که پرونده مذکور با جدیت پیگیری شود.

رئیس کل دادگستری گیلان، با بیان اینکه دستگاه قضائی هرگونه سهل انگاری و بی‌مبالاتی در زمینه این بیمارستان را بررسی می‌کند، اظهار کرد: رسیدگی به پرونده به قوت، فوریت و دقت پیش می‌رود و دیروز که یک نفر از جانب هیات دولت در استان برای بررسی این موضوع حضور پیدا کرده بود، از اقدامات و جدیت دستگاه قضائی تقدیر کرد.

یکی دیگر از حوادثی که موجب آزردگی خاطر هم میهنان‌مان شد، وضع سیل در بخضی از جاده چالوس بود و این حادثه نیز دارای تلفات جانی بود، در این حادثه نیز سازمان مدیریت بحران، توجه‌ها را به تخلف رستوران‌ها و فروشگاه‌ها جلب کرد.

حسین ظفری، سخنگوی سازمان مدیریت بحران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات، اظهار کرد: اتفاقی که در قسمتی از جاده چالوس رخ داد، دستگاه‌های امدادی در حالت آماده باش بودند و راهداری و هلال احمر در آنجا فورا حضور پیدا کردند.

وی ادامه داد: بارش به‌صورت محلی و نقطه‌ای بود و بعضی از ماشین‌ها در پارکینگ یکی از رستوران‌های آنجا، سیل زده می‌شوند که سه نفر مفقود شدند که یکی از آنها به تازگی پیدا شد. همچنان جست و جو برای پیدا شدن مفقودان ادامه دارد.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران با اشاره به تخلف برخی از مراکز و فروشگاه‌ها، تاکید کرد: راهداری کوه ریزش شده را بازگشایی کرده است، بعضی از رستوران‌ها که در آن مسیر هستند مجوز لازم را نداشتند و برخی از رستوران ها نیز جابجا شدند اما به هر حال رستورانی که دچار سیل زدگی شد، مجوز لازم را نداشته است.

گفتنی است برای اقدامات پیشگیرانه در بحث بلایا و حوادث ناگهانی، نیاز است نهادها و سازمان‌ها به صورت متحدتر فعالیت کنند و از سلب مسئولیت جلوگیری کنند. با بر عهده نگرفتن عواقب یک حادثه و پاس کاری آن به افراد و نهادهای دیگر کاری پیش نمی‌رود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha