کد خبر 258029
۲ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۵

«حیات» گزارش می‌دهد؛

نگاهی به محیط زیست تهران/ طاقت پایتخت طاق شده است!

نگاهی به محیط زیست تهران/ طاقت پایتخت طاق شده است!

وضعیت محیط زیستی شهر تهران، پایتخت ایران، به‌دلیل تراکم بالای جمعیت در این شهر دچار چالش‌هایی شده که نگرانی‌های زیادی را در پی داشته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، مساله محیط زیست در پایتخت، همواره یکی از موضوعات مهم شهری است. این مشکل با بحث آلودگی هوا و قطع درختان تشدید پیدا می‌کند.

چندی پیش که گزارشاتی مبنی بر زباله‌سوزی به حیات، رسید که در آن دود غلیظی در اتوبان آزادگان به هوا برخاسته بود و این موضع باعث نگرانی شهروندان شده بود، خبرنگار حیات، به سراغ مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران رفت و علت را جویا شد اما او این ویدیو را مربوط به تهران ندانست و زباله سوزی در پایتخت را منتفی دانست.

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات، در این رابطه اظهار کرد: در این مدت، در بسیاری از مناطق جلسه‌های زیادی برگزار کردیم و خانه‌های محیط زیست را در این مناطق افتتاح کردیم و نسبت به مردمی سازی موضوع محیط زیست تاکید کردیم.

وی ادامه داد: اگر مشارکت مردم در حوزه محیط زیست نباشد و مردمی سازی نشود، ارتقای زیادی در این زمینه پیدا نخواهیم کرد، در صورتی‌که حاکمیت و شهرداری و دستگاه‌های مختلف وظایف مختلفی را در این حوزه دارند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه، افزایش آگاهی مردم، آموزش و اقداماتی هست که باید توسط مردم انجام شود، یادآور شد: در این خصوص مجموعات مختلفی اقداماتی را انجام داده‌اند که به اندازه کافی نیست. ما در حوزه محیط زیست فاصله زیادی تا نقطه مطلوب داریم.

مطالعه زباله‌سوزی در اطراف شهر تهران

وی با اشاره به زباله سوزی در تهران، تشریح کرد: در سال ۱۴۰۲ تصویب کردیم که در سال ۱۴۰۳ مطالعه‌ای صورت گیرد که میزان آلاینده شهر تهران چقدر است و چه آلاینده‌هایی را شامل می‌شود. حتما هم موضوع زباله‌سوزی در اطراف شهر تهران و حتی داخل شهر مورد مطالعه قرار می‌گیرد. باید این موضوع مورد مطالعه قرار بگیرد که میزان آلودگی زباله سوزی به چه اندازه است و به هر میزانی که باشد، استانداری تهران وظیفه پیگیری این موضوع را دارد و سازمان محیط زیست باید پیگیری های لازم را انجام دهد و جلوی عمل دستگاه هایی که متولی این عمل هستند گرفته شود و تمهیداتی را در این خصوص داشته باشد.

برپایه این گزارش، یکی از معضلات پایتخت، جمعیت بالای آن بر اساس مساحت و زیرساخت‌های آن شده و تراکم جمعیت در تهران باعث نگرانی بخشی از سیاست‌مداران و کارشناسان شده است؛ حتی برخی از فعالان سیاسی دم از تغیر پایتخت زده‌اند تا مشکاات مختلف تهران اعم از مساله محیط زیست آن حل شود.

پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اقتصاد جهانی در حال پیشی‌گرفتن از ظرفیت‌های قابل ‌تحمل محیط‌ زیست و تمامی نظام‌ های حیات‌بخش کره زمین است، اظهار کرد: این شرایط به‌گونه‌ای است که هر روز دامنه و ابعاد فشارهای وارده بر منابع طبیعی و محیط زیستی گسترده‌تر می‌شود. به همین دلیل امروزه موضوع حفاظت از محیط‌زیست و حفظ پایداری آن به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل و مشکلات جامعه جهانی در کانون توجه سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان در تمامی کشورهای جهان قرار گرفته است.

وی همچنین تصریح کرد: مسائلی نظیر تغییرات اقلیمی، مصرف بی‌رویه منابع طبیعی و محیط زیستی، توسعه ناپایدار شهری و صنعتی، کاهش منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی و تشدید آلودگی آن‌ها، آلودگی هوای شهرها، جنگل‌زدایی، کاهش تنوع زیستی، فرسایش خاک، شیوع طیف گسترده‌ای از بیماری‌های ناشی از آلودگی‌ها و غیره از جمله مسائل و مشکلاتی هستند که تمامی جوامع انسانی را در اقصی‌ نقاط جهان تحت‌تأثیر قرار داده و موانع اساسی را فراروی رفاه و آسایش جامعه جهانی قرار داده است.

عوامل تهدید کننده جامعه انسانی به سطوح ملی و محلی محدود نمی‌شود

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، با بیان اینکه بر این اساس امروزه عوامل تهدید کننده جامعه انسانی دیگر تنها به سطوح ملی و محلی محدود نمی‌شود، یادآور شد: وجود مسائلی مانند تغییر اقلیم، انواع آلودگی های محیط زیست مانند طوفان‌های گردوغبار، آلودگی منابع دریایی، شیوع بیماری‌های نوپدید و بازپدید و غیره اکنون ابعادی جهانی پیدا کرده‌اند که حل و فصل آنها مستلزم مشارکت همه جانبه تمامی کشورهای جهان است. در این میان ایران نیز از این قاعده مستنثنی نیست.

وی با تأکید بر اینکه خوشبختانه اهمیت و ضرورت حفظ و صیانت از محیط زیست هم به لحاظ تاریخی و هم در منابع دینی ما ایرانیان از جایگاه متعالی برخوردار است، خاطرنشان کرد: در آیات قرآن و احادیث مختلف و همچنین تاکیدات و سیاست های کلی مقام معظم رهبری و نیز در تمامی برنامه های توسعه ملی و شهری همواره در کانون توجه بوده است. بنابراین هرگونه زیاده روی و تخریب در این مواهب الهی سبب محرومیت گروهی از مردم جهان یا محرومیت خود ما می شود.

پیرهادی، ادامه داد: هر چند با تعیین یک روز در سال به محیط زیست نمی‌توان از آن حفاظت کرد، اما این روز و جریان‌سازی این مناسبت نمادین، فرصت مغتنمی برای ارتقاء آگاهی جامعه، فرهنگسازی، جلب مشارکت شهروندان، برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران در کشور است.

وی با بیان اینکه تمرکز بیشتر به اسناد فرادستی ملی و تعهدات بین‌المللی در حوزه محیط زیست قطعا مهمترین گام در راستای صیانت از محیط زیست و ارتقاء شاخص‌های آن به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: اصل پنجاهم قانون اساسی که حفاظت‏ محیط زیست را‏ که‏ نسل‏ امروز و نسل‌های‏ بعد باید در آن‏ حیات‏ اجتماعی‏ رو به‏ رشدی‏ داشته‏ باشند، به عنوان وظیفه‏ عمومی‏ تلقی‏ کرده و به عنوان یکی از مترقی‌ترین قوانین در حوزه محیط زیست شناخته شده است.

توجه به مقوله محیط زیست در برنامه‌های توسعه

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، افزود: سیر تحول محیط زیست در اسناد برنامه‌های توسعه پنج‌ساله در کشور بیانگر رشد توجه به این مقوله در برنامه‌های توسعه بوده است؛ به‌نحوی که بازتاب آنها را می‌توان به‌صورت افزایش احکام در برنامه‌های توسعه مشاهده کرد. هر چند به دلایل مختلف نظیر بخشی‌نگری و عدم ارتباط هماهنگ بین دستگاه‌های اجرایی، نبود ضمانت اجرایی قوی و محکم برای اجرای قوانین و مقررات محیط زیستی و عدم بازدارندگی جرائم در مقابل خسارات وارده بر محیط زیست این برنامه ها از توفیق چندانی برخوردار نبودند.

وی اضافه کرد: این روند به دلیل نبود رویکرد مسئله محوری در تدوین برنامه هفتم توسعه، کلی گویی و ابهام در بندهای پیشنهادی، عدم لحاظ کلان روند تغییر اقلیم در بخش‌های مختلف توسعه ای کشور، بی‌توجهی به توازن و پایداری زیست بوم، کم توجهی به قوانین دائمی کشور در حوزه محیط زیست و همچنین فقدان ضمانت اجرایی ازجمله چالش‌های اصلی است که در تدوین لایحه برنامه هفتم توسعه به چشم می‌خورد.

پیرهادی، با اشاره به چالش‌ها و بحران‌های محیط زیستی که کشور با آنها دست به گریبان است، اظهار کرد: این چالش‌ها شامل از بین رفتن جنگل‌ها، تنش آبی و فرونشست زمین، بیابان زایی، آلودگی هوا و از بین رفتن تالاب‌هاست که توجه اندکی به آنها صورت گرفته است.

وی در این خصوص اضافه کردک بهره‌برداری از منابع آب بیش از ظرفیت قابل تحمل، بهره‌وری نازل در تمام بخش‌های مصرف به ویژه بخش کشاورزی، نبود سیستم پایش و قابل اطمینان برای منابع آب، تشدید مناقشه‌های آبی محلی و منطقه‌ای و تشدید پدیده‌های حاد هیدرولوژیکی مانند خشکسالی و سیل و فرونشست از جمله چالش‌های جدی ما در حوزه آب است.

نگاه جزیره‌ای دستگاه‌های اجرایی؛ بزرگترین چالش حوزه محیط زیست

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه بزرگترین چالش به زعم بنده علاوه بر موارد مطرح شده نگاه جزیره‌ای دستگاه‌های اجرایی و سیاست‌گذاری به این حوزه است، تصریح کرد: برخورد سلیقه‌ای و عدم توجه به نظام مسائل واحد سبب شده که هر دستگاه فراخور ماموریت‌های خود و فارغ از رویکرد کلان به رتق و فتق امور خود بپردازد و به محیط زیست نگاه ابزاری داشته باشد.

وی در ادامه افزود: ملموس‌ترین مثال برای درک این مساله قانون هوای پاک است که بر طبق آن بیش از ۲۰ دستگاه و نهاد اجرایی و نظارتی از جمله وزارت نفت، وزارت نیرو، وزارت صمت، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان استاندارد، شهرداری‌ها و غیره متولی اجرای آن هستند اما با گذشت قریب به ۷ سال به دلیل بخشی نگری، عدم پیش‌بینی رسیدگی قضایی فوری، کم‌توجهی به پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و عدم اعطای حق عام دادخواهی به نفع عموم به سازمان حفاظت از محیط‌زیست کماکان از توفیق چندانی برخوردار نشده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha