مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات، اظهار کرد: در یک هفته گذشته در بسیاری از مناطق جلسه های زیادی برگزار کردیم و خانه های محیط زیست را در این مناطق افتتاح کردیم و نسبت به مردمی سازی موضوع محیط زیست تاکید کردیم.
وی ادامه داد: اگر مشارکت مردم در حوزه محیط زیست نباشد و مردمی سازی نشود ارتقای زیادی در این زمینه پیدا نخواهیم کرد در صورتی که حاکمیت و شهرداری و دستگاه های مختلف وظایف مختلفی را در این حوزه دارند.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه، افزایش آگاهی مردم، آموزش و اقداماتی هست که باید توسط مردم انجام شود، اظهار کرد: در این خصوص مجموعات مختلفی اقداماتی را انجام داده اند که به اندازه کافی نیست ما در حوزه محیط زیست فاصله زیادی تا نقطه مطلوب داریم.
وی افزود: یکی از این اقدامات افتتاح اتوبوس های برقی، ونهای برقی و تاکسی های برقی هست و همینطور توسعه ناوگان مترو داری که از تمام ظرفیت های تولیدکنندگان استفاده شد و هم قراردادی با آنها بسته شده که به مرور شاهد افتتاح آنها خواهیم بود. اتوبوسهای برقی و ناوگانهای برقی که در سطح شهر تهران اضافه میشود ضمن اینکه یک صرفهجویی در حوزه سوخت صورت میگیرد، آلودگی های صوتی را هم کاهش خواهد داد.
زباله سوزی در تهران؟ چنین چیزی نداریم!
پیرهادی در پاسخ به سوال خبرنگار حیات درمورد زباله سوزی که در سطح شهرها اتفاق میافتد گفت: در سال ۱۳۹۶ مطالعه ای صورت گرفت که در آن مشخص شد ۶۱ آلایندگی های شهر تهران مربوط به وسایل نقلیه متحرک است و مابقی آن مربوط به مجموعههای ثابت مربوط میشد. مجموعه های ثابت مثل کارخانهها، پتروشیمی ها، نیروگاه ها و درصد کمی فرودگاه ها است.
وی با اشاره به زباله سوزی در تهران، تشریح کرد: در سال ۱۴۰۲ تصویب کردیم که در سال ۱۴۰۳ مطالعهای صورت گیرد که میزان آلاینده شهر تهران چقدر است و چه آلایندههایی را شامل میشود. حتما هم موضوع زباله سوزی در اطراف شهر تهران و حتی داخل شهر مورد مطالعه قرار میگیرد. باید این موضوع مورد مطالعه قرار بگیرد که میزان آلودگی زباله سوزی به چه اندازه است و به هر میزانی که باشد، استانداری تهران وظیفه پیگیری این موضوع را دارد و سازمان محیط زیست باید پیگیری های لازم را انجام دهد و جلوی عمل دستگاه هایی که متولی این عمل هستند گرفته شود و تمهیداتی را در این خصوص داشته باشد.
رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: اما در شهر تهران زباله سوزی نداریم و میزان آن بسیار ناچیز است. بیشتر آلاینده های شهر تهران مربوط به وسایل متحرک میباشد که شامل نیروگاه، پتروشیمیها و صنایع میباشد. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه شود این است که باید از خودروهای با کیفیت در سطح شهر تهران استفاده کنیم که مصرف سوخت این خودروها مناسب و استاندارهای بین المللی را داشته باشد. اگر ما به سمت خودروهایی حرکت کنیم که حداکثر میزان مصرف سوخت آنها هفت لیتر باشد برای بیشتر خودرو یک عدد بسیار قابل توجه صورت خواهد گرفت.
وی افزود: خودروهای فرسوده طبق آماری که صورت منتشر شده است بین ۱۴ تا ۲۰ لیتر سوخت مصرف میکنند.دولت بعدی باید تلاش کند که خودروهای با کیفیت با مصرف سوخت پایین را وارد کشور کند که از مصرف بیش از اندازه سوخت جلوگیری میکند.
مهدی پیرهادی
انتهای پیام/
نظر شما