کد خبر 221646
۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷

«حیات» گزارش می دهد؛

نگاهی به عملکرد بیمه دی/ سودآوری بیمه دی در سه ماهه نخست ۱۴۰۲ بیش از کل سال گذشته شد

نگاهی به عملکرد بیمه دی/ سودآوری بیمه دی در سه ماهه نخست ۱۴۰۲ بیش از کل سال گذشته شد

بیمه دی در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۲ سودی بالغ بر ۳.۳۱۰ میلیارد ریال را شناسایی کرده که از سود سالیانه ۱۴۰۱ که حدود ۳.۲۳۱ میلیارد ریال بوده نیز فراتر رفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ بیمه دی با نماد معاملاتی «ودی» در بازار اول فرابورس تهران داد و ستد می شود. این نماد در بسیاری از روزهای معاملاتی به عنوان پرتراکنش ترین نماد فرابورس شناخته می‌شود و در میان فعالان بازار نیز اغلب نوسان گیران علاقه ویژه ای به خرید و فروش این نماد فرابورسی دارند.

سهام این شرکت در تالار فرابورس در سال ۱۳۸۸ عرضه اولیه شد. این شرکت در فرابورس ۵ میلیارد و ۹۵۰ میلیون برگه سهم دارد و ارزش بازار آن بیش از ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است.

این سهم بیمه ای اغلب به‌عنوان محل سرمایه گذاری بلندمدت شناخته می شود و در اغلب سال‌ها سودهای خوبی به ثبت رسانده است؛ به طوری بررسی عملکرد بیمه دی از ابتدای سال ۱۳۹۷ تاکنون نشان می‌دهد که این شرکت بیمه ای عملکرد جالبی را به ثبت رسانده است که در نمودار زیر می بینید:

نگاهی به عملکرد بیمه دی/ سودآوری بیمه دی در سه ماهه نخست ۱۴۰۲ بیش از کل سال گذشته شد

سود و زیان انباشته ودی در پنج سال اخیر

همان طور که در نمودار بالا نشان داده شده، بیمه دی در سال ۱۳۹۷، بیش از ۱۵ میلیارد تومان سود انباشته، در سال ۱۳۹۸ بیش از ۳۵۷ میلیارد تومان، در سال ۱۳۹۹ بیش از ۹۹۸ میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۸۹ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان سود انباشته شناسایی کرده است.

بنابراین سود انباشته این شرکت در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷، ۲۲۴۸ درصد افزایش یافته است. همچنین سود انباشته این شرکت بیمه ای به ترتیب در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل از آن ۱۷۹ درصد، سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن ۸۱ درصد و سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن ۳۲ درصد افزایش یافته است.

سود هر سهم بیمه دی براساس آخرین سرمایه

روند سوددهی این شرکت بیمه ای در حالی ادامه دارد که بیمه دی از ابتدای سال ۱۴۰۲ نیز به مراتب عملکرد بهتری داشته است، به طوری که در فصل بهار ۱۴۰۲ سود شناسایی شده هر سهم ۵۵۶ ریال بوده که به نسبت سال ۱۴۰۱ که ۵۴۳ ریال به ازای هر سهم بوده، افزایش داشته است، یعنی در فصل بهار ۱۴۰۲ علاوه بر اینکه کل سود سال گذشته را شناسایی کرده، حتی از آن نیز فراتر رفته است.

نگاهی به عملکرد بیمه دی/ سودآوری بیمه دی در سه ماهه نخست ۱۴۰۲ بیش از کل سال گذشته شد

سود هر سهم بیمه دی براساس آخرین سرمایه

دو پارامتر موثر در سوددهی شرکت هزینه خسارت سهم نگهداری و سود یا زیان ناخالص فعالیت های بیمه ای است. پارامتر نخست یعنی هزینه خسارت سهم نگهداری در سال ۱۳۹۹، ۶۰۰ میلیارد تومان بوده که در سال ۱۴۰۰ به ۱۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است. پارامتر دوم یعنی سود یا زیان ناخالص فعالیت های بیمه ای شرکت دی در اسفند ۱۴۰۱ در حالی منفی ۲۸ میلیارد تومان بوده که در سه ماهه ۱۴۰۲ مثبت ۵۵۷ میلیارد تومان شده است.

راز مثبت شدن ترازنامه «ودی»

درآمد بیمه دی در حالی از محل حق بیمه صادره محقق می شود که عمده هزینه های این شرکت بیمه ای نیز از محل خسارت پرداختی است. صورت های مالی ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ این شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد مبلغ حق بیمه صادره بیمه دی در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱، ۸ هزار میلیارد تومان بوده که در شش ماهه سال ۱۴۰۲ به ۱۴ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ بنابراین رشد ۷۶ درصدی را به ثبت رسانده است.

همچنین پارامتر مبلغ خسارت پرداختی شرکت بیمه دی که هزینه های عمده این شرکت را شامل می شود در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱ به ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده است. مبلغ خسارت پرداختی شرکت بیمه دی در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۲ مبلغ ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۹ درصد رشد کرده است. بنابراین مقایسه رشد مبلغ خسارت پرداختی و حق بیمه صادره تفاضل ۷ درصدی داشته و ترازنامه مثبتی را برای این شرکت به ارمغان آورده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha