کد خبر 271980
۲۰ فروردین ۱۴۰۴ - ۱۷:۰۵

هواپیماهای آینده بال می‌زنند

هواپیماهای آینده بال می‌زنند

ایرباس به دنبال ساخت یک جت منحصربه فرد هیبریدی با بال‌های پیشرفته است تا سفر هوایی را بازتعریف و آن را کارآمدتر، پایدارتر و هوشمندتر کند.

به گزارش پایگاه خبری حیات به نقل از ایران، یکی از بخش‌هایی که نقش فناوری و تکنولوژی‌های نوین در آن بسیار پررنگ شده، صنعت هوانوردی است و کمپانی‌های بزرگ این حوزه از جمله ایرباس در تلاش برای تولید هواپیماهای فناورانه در آینده هستند. ایرباس به دنبال ساخت یک جت منحصربه فرد هیبریدی با بال‌های پیشرفته است تا سفر هوایی را بازتعریف و آن را کارآمدتر، پایدارتر و هوشمندتر کند.هواپیمایی که طبیعت و بال زدن پرندگان الهام بخش طراحی آن و مجهز به پیشرانه هیبریدی-الکتریکی و اتوماسیون دیجیتال است. این شرکت در حال شکل دادن به نسل بعدی هوانوردی است که با این پیشرفت‌ها، آینده پروازها پاک‌تر، کم صداتر و مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.کاهش 20 درصدی مصرف سوختیکی از بخش‌هایی که ایرباس در جت آینده خود به آن توجه ویژه داشته، موتور هواپیماست. نیروی محرکه هواپیما در طول دهه‌ها، از موتورهای پیستونی اولیه گرفته تا توربوفن‌های مدرن امروزی، شاهد پیشرفت‌های عمده‌ای بوده و حالا شرکت ایرباس درحال توسعه موتورهای نسل بعدی است که 20 درصد سوخت کمتر نسبت به مدل‌های فعلی مصرف می‌کنند. در این میان، یکی از امیدوارکننده‌ترین مفاهیم، ​موتور مبتنی بر فناوریOpen Fan است. برخلاف توربوفن‌های معمولی، Open Fan(فن باز)، دارای پره‌های بزرگتر و بدون پوشش است که جریان هوا را بهبود می‌بخشد و مصرف سوخت را کاهش می‌دهد.این تکنولوژی با کاهش مصرف سوخت زمینه‌ساز سفرهای هوایی مقرون به صرفه‌تر و انتشار کمتر کربن می‌شود.
در واقع هدف از طراحی و ساخت این جت نوآورانه، کاهش سرعت، صدا و قدرت موتورهای جت فعلی است و البته در عین حال کاهش قابل توجه مصرف سوخت و انتشار کربن در کنار ایمنی بالا، مد نظر قرار دارد. قرار است آزمایش‌های پروازی این جت تا سال 2030 انجام شود. همچنین ایرباس در حال بررسی پیشرانه هیبریدی- الکتریکی برای کاهش بیشتر آلایندگی سفرهای هوایی است و می‌خواهد سوخت جت را با الکتریسیته جایگزین کند. هواپیماهای آینده تا 100درصد با سوخت هوانوردی پایدار (SAF) سازگار خواهند بود که این امر می‌تواند انتشار کربن را تا 80 درصد کاهش دهد.
بال‌های تاشو جت ایرباسیکی دیگر از موضوع‌هایی که در ساخت جت ایرباس آینده مورد توجه قرار گرفته، بال‌های این هواپیماست. طراحی بال‌های هواپیماها از گذشته تاکنون، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است. بال‌های اولیه هواپیماها ساده، مسطح و مستقیم بودند و بسیاری، بال‌های هواپیماهای امروزی را اوج نوآوری می‌دانند. اما ایرباس معتقد است، هنوز دنیایی از امکانات برای بهبود طراحی بال وجود دارد. در سال 2023، این شرکت یک مرکز توسعه فناوری را در سایت Filton خود در بریتانیا افتتاح کرد. این مرکز برنامه تحقیقاتی و فناوری Wing of Tomorrow (WoT) را اجرا می‌کند که در طراحی بال برای نسل بعدی هواپیماها نقش چشمگیری دارد.هرچند هنوز جزئیات فنی این بال تاشو فاش نشده، ولی گفته می‌شود بال‌های هواپیمای آینده ایرباس سبک‌تر و آیرودینامیک‌تر خواهند بود. موضوع جالب این است که برای ساخت بال‌های آن، کاملاً از طبیعت الهام گرفته شده است. هدف ایرباس، ایجاد بال‌هایی مشابه پرندگان است که در طول پرواز خم می‌شوند و این امر باعث کاهش بیشتر مصرف سوخت و افزایش برد هواپیما می‌شود. بال‌های این هواپیمای تک راهرو، به گونه‌ای طراحی شده که هم نیروی کششی جت را کاهش می‌دهد و هم فعالانه به صرفه‌جویی در مصرف انرژی کمک می‌کند.

اتوماسیون برای عملیات هوشمندترایمنی همچنان اولویت اصلی ایرباس است و این شرکت درحال ادغام کمک خلبان‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای خلبانان است. این سیستم‌ها به خلبانان کمک می‌کنند تا در عملیات‌های پیچیده با دقت بیشتری هدایت شوند. ایرباس که در دهه 1980 صنعت هوانوردی را با فناوری fly-by-wire متحول کرد، حالا روی یک پلتفرم دیجیتال کار می‌کند که می‌تواند اتوماسیون هواپیما را به سطح بعدی ارتقا دهد. هواپیماهای ایرباس آینده دارای یک سیستم یکپارچه خواهند بود که با کمک الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، امکان به روزرسانی خودکار، پردازش آنی داده‌ها و تعمیر و نگهداری هواپیما را فراهم می‌کند. ایرباس در حال کار روی راه‌حل‌های تعمیر و نگهداری هوشمند هواپیماست که با تجزیه و تحلیل فناورانه، می‌تواند مشکلات احتمالی هواپیما را زودتر پیش‌بینی‌ کند.بازیافت قطعات هواپیمادر ساخت هواپیماهای آینده همچنین تلاش می‌شود با استفاده از مواد سازگار با محیط زیست، میزان ضایعات به حداقل برسد و از مواد قابل بازیافت بیشتری استفاده شود. به این ترتیب اطمینان حاصل می‌شود که اجزای هواپیما می‌توانند در پایان چرخه عمر خود دوباره مورد استفاده قرار بگیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha