کد خبر 261398
۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۲

دولت چهاردهم باید به استان‌های مرزی توجه ویژه‌ای داشته باشد

دولت چهاردهم باید به استان‌های مرزی توجه ویژه‌ای داشته باشد

کارشناس مسائل سیاسی گفت: دولت چهادهم از هر طیفی که باشد باید در درجه اول با کمک مجلس شورای اسلامی به موضوع استان‌های مرزی و اشتغال جوانانِ اینگونه استان‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشد تا این امر به تقویت وحدت ملی کمک کند.

به گزارش گروه سیاسی حیات؛ حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل سیاسی درمورد مطالبات مردم مناطق مرزی و کُردنشین ایران از دولت چهاردهم، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های مهم ساختار اجتماعی و ترکیب جمعیتی ایران تعدد قومیت‌ها در این کشور است که باید به آن توجه شود.

هانی زاده گفت: ظرفیت قومیت‌ها نباید برای ایجاد گسست بین این مجموعه و حاکمیت ایران مورد استفاده قرار بگیرد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: نمونه روشن این تلاش‌ها درگیری‌هائی بود که برخی گروه‌های مسلح در کردستان بر مردم این استان تحمیل کردند که با هوشیاری اهالی کردستان این توطئه‌ها شکست خورد.

هانی‌زاده بیان کرد: اکنون کردستان و سایر استان‌های مرزی ایران از جمله خوزستان و سیستان و بلوچستان نیازمند توجه خاص دولت چهاردهم و مجلس شورای اسلامی و نهادهای مربوطه هستند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: از مشکلات مهم استان کردستان موضوع اشتغال جوانان است که بالا بودن نرخ بیکاری در این استان به شکل‌گیری یک پدیده خطرناک وغیر مولد به نام کولبری منجر شده است.

هانی‌زاده عنوان کرد: افزایش نرخ بیکاری به مهاجرت بی‌رویه جوانان کردستان به خارج و سایر شهرهای کشور منجر شده در حالی که این امر به لحاظ امنیت ملی مشکلاتی ایجاد می‌کند ضمن اینکه این استان از وجود جوانانی خلاق و پویا برای استفاده از ظرفیت‌های بومی تهی می‌شود.

وی افزود: این شغل غیر مولد و کاذب، اضافه بر خطراتی که متوجه جوانان استان کردستان می‌کند موجب هدر رفتن ظرفیت‌های مولد استانی شده که باید دولت چهاردهم سازوکارهای لازم را برای جلوگیری از ادامه این شغل کاذب و سازماندهی یک مرکز تجاری مرزی بین کردستان ایران و اقلیم شمال عراق تعریف کند.

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: تاسیس مرکز بزرگ تجاری با تعرفه‌های بومی، ایجاد بازارچه‌های مرزی در نزدیکترین نقطه مرزی کردستان ایران و اقلیم شمال عراق، شکل‌گیری اتاق بازرگانی مشترک با منطقه اقلیم و حمایت دولت از تبادل تجاری بین کردستان و اقلیم شمال عراق می‌تواند به کاهش نرخ بیکاری در استان کردستان کمک کند.

وی ادامه داد: تشویق سرمایه‌گذاران داخلی برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و انرژی‌های تجدیدپذیر در استان کردستان بخشی از راهکارهای اشتغال جوانان بومی مخصوصا در کردستان تلقی می‌شود.

هانی‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: دولت چهادهم از هر طیفی که باشد باید در درجه اول با کمک مجلس شورای اسلامی به موضوع استان‌های مرزی و اشتغال جوانانِ اینگونه استان‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشد تا این امر به تقویت وحدت ملی کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha