کد خبر 261309
۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۴

باقری کنی در گفتگو با «حیات»:

بریکس و شانگهای بستری برای بروز قدرت و استیفاء حقوق ایران است + فیلم

بریکس و شانگهای بستری برای بروز قدرت و استیفاء حقوق ایران است + فیلم

سرپرست وزارت امورخارجه گفت: بریکس و شانگهای یک بستر مناسب و لازم برای استیفاء حقوق ایران و ظهور و بروز مولفه‌های قدرت او درعرصه مناسبات بین المللی است.

علی باقری کنی، سرپرست وزارت امورخارجه، در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات؛ درمورد مهمترین اولویت‌هایی که دولت آینده در عرصه سیاست خارجی باید ادامه دهد اظهار کرد: در این زمینه یک بحث تدام و تحکیم سیاست توسعه همسایگی است که ما باید با کشورهای همسایه و منطقه تعامل خود را به شکل گسترده‌ای ادامه دهیم.

وی افزود: زیر ساخت خیلی خوب و مناسبی ایجاد شده و اعتماد متقابل سیاسی میان ایران و همسایگان برقرار است اما نکته مهم این است که اعتماد متقابل سیاسی باید با همکاری‌های درهم تنیده اقتصادی و تجاری پشتیبانی شود که در دستور کار قرار گرفته است.

سرپرست وزارت امورخارجه تاکید کرد: ما باید به یک ساختار و سازوکار درون‌زای امنیتی در داخل منطقه با مشارکت همه کشورهای منطقه برسیم که در این زمینه گفتگوهایی انجام شده و هم برنامه‌هایی در دست اجرا است که قاعدتا دولت آینده این را باید مورد توجه قرار دهد.

وی درمورد اولویت دیگر دولت آینده توضیح داد: مورد دیگر حضور و نقش‌آفرینی ایران در سازوکارهای چندجانبه بین المللی است، از جمله سازمان همکاری‌های شانگهای که بزرگترین سازوکار سیاسی - امنیتی بین المللی است و همینطور مجموعه بریکس که بزرگترین سازوکار اقتصادی - تجاری بین المللی که هر دو خارج از چارچوب یکجانبه گرایی هستند.

باقری کنی همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران تا قبل از عضویت در بریکس و شانگهای، همکار اعضای آن بود ولی اکنون شریک تصمیم‌گیری‌ها آن‌ها است، که یک جایگاه ارتقا یافته برای ایران به حساب می آید و در واقع هم یک بستر مناسب و لازم برای استیفاء حقوق ایران و هم ظهور و بروز مولفه‌های قدرت او در عرصه مناسبات بین المللی است که این مورد نیز می‌تواند از اولویت‌هایی باشد که در دستور کار سیاست خارجه دولت آینده قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha