کد خبر 260866
۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۵

در گفت‌وگو با «حیات» مطرح شد؛

سرجه قم و ریگ جن، منشاء گرد و غبار

سرجه قم و ریگ جن، منشاء گرد و غبار

گرد و غبار فضای حاکم بر همه استان‌ها به غیر از استان‌های شمالی است، اما دبیر ستاد ملی مقابله با گردوغبار اعلام کرده که تا فردا (چهارشنبه 20 تیرماه) این وضعیت کاهش چشمگیری خواهد داشت.

به گزارش گروه اجتماعی حیات، موج گرد و غبار و گرما تقریبا تمام کشور را فرا گرفت و هوای برخی از شهرهای کشور به‌حالت بحرانی درآمد. براساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، آلودگی هوا در قم به حدی بود که کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای این استان، ادارات را از ساعت ۱۱ صبح امروز سه شنبه (19 تیرماه) در پی آلودگی هوا تعطیل اعلام کرد و این تعطیلی تا روز دوشنبه اعلام دارد.

 وضعیت در استان اصفهان نیز بحرانی است و مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اعلام کرد که «چهارشنبه زمان خاتمه ادارات استان اصفهان ساعت ۱۱ و پنجشنبه نیز دستگاه‌های مذکور تعطیل خواهند بود، اما دستگاه‌های خدمت‌رسان فعالیت دارند.»

همچنین در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۹ صبح روز سه‌شنبه براساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون، وضعیت هوا در اندیمشک با شاخص ۱۵۳، ایستگاه پادادشهر اهواز ۱۵۲، ایستگاه پتروشیمی مسجدسلیمان ۱۶۱ و هویزه ۱۶۴ میکروگرم بر مترمکعب در وضعیت ناسالم و قرمز قرار دارد.

امروز نیز مدیرکل هواشناسی استان زنجان، از وزش شدید باد همراه با گردو غبار در استان زنجان طی چند روز آینده خبر داد. تقریبا همه شهرهای ایران به غیر از استانهای شمالی درگیر گرد و غبار هستند.

رابطه گرمای هوا و گرد و غبار

در این راستا، علی‌محمد طهماسبی بیرگانی، دبیر ستاد ملی مقابله با گردوغبار در گفتگو با خبرنگار حیات، منشاء گرد و غبارهای اخیر را داخلی دانست و گفت: متاسفانه منشاء‌های داخلی گرد و غبار گاهی مواقع در ایران فعال می‌شوند و زمانی‌که تغییرات درجه حرارت دما، با یک نوسان شدید و ناگهانی مواجه می‌شوند، اختلاف فشار میان نقاط پست و مرتفع باعث بروز به هوا بلند شدن گرد و غبار می‌شود. ما این جریان گرد و غبار را در فصول خیلی گرم سال که تبخیر زیاد می‌شود و برخاست هوا شدت می‌گیرد، در مناطق حساس شاهد آن هستیم.

وی در ارتباط با منشاء این گرد وغبار افزود: ما در چند روز اخیر و در کانون وسیع میان سمنان و اصفهان به نام ریگ جن، شاهد شروع غبار خیزی از این ناحیه بودیم که سپس در به صورت محلی نیز تشدید شد. منطقه‌ای در شرق قم (بین اصفهان و قم) که به آن کانون سراجه می‌گویند، در دو روز اخیر به شدت فعال شد و وضعیت نامناسبی در قم، مرکزی، همدان ایجاد کرد. در سه چهار ساعت اخیر نیز ورود گرد و غبار از کشور همسایه و در غرب را شاهد بودیم که استان‌های غربی و جنوب غربی را در برگرفت. تقریبا این عوامل سبب شدند که به غیر از ناحیه شمالی، بیشتر نقاط کشور با شدت یا ضعف دچار پدیده گرد و غبار شوند. حتی در دو روز گذشته، مقداری گرد و غبار در تهران را دیدیم.

سرجه قم و ریگ جن، منشاء گرد و غبار

فردا از شدت گرد و غبار کاسته می‌شود

دبیر ستاد ملی مقابله با گردوغبار در پاسخ به این سوال که این گرد و غبار تا چه روزی در کشور ما ماندگار است، خاطرنشان کرد: طی بررسی که انجام دادیم، انتظار می‌رود که فردا (20 تیرماه) این پدیده به پایان برسد و حداکثر 72 ساعت ما این موضوع را در کشور شاهد باشیم.

علی‌محمد طهماسبی بیرگانی افزود: باید قبول کنیم که در ذات جغرافیایی کشور ما، این پدیده وجود داشته و طی یک قرن گذشته در اثر یکسری اقدامات نامناسب توسط بهره برداران، مدیریت نامناسب برخی از دستگاه‌ها، خشکسالی و تغییر اقلیم و... باعث تشدید این وضعیت شده‌اند و درصد و گستردگی مناطق غبارخیز افزایش پیدا کرده است. شرایط در کشور به‌گونه‌ای است که اقدامات مقابله‌ای و اجرایی نمی‌تواند حریف این موضوع [پدیده گرد و غبار] شود. ما ضمن تاکید بر مشارکت‌های مردمی، برروی بحث سازگاری بر افزایش توان تاب آوری در این مردم فعالیت می‌کنیم.

وی با اشاره به 12 جولای (جمعه 22 تیرماه) و روز جهانی مقابله با گرد و غبار، تصریح کرد: کشور ما مبتکر و پیشنهاد دهنده این روز بوده که سپس در سازمان ملل مصوب شد. شعار امسال که ما برای این روز جهانی تعیین و برای مجامع بین المللی ارسال کردیم، شعار امسال روز جهانی مقابله با گرد و غبار «کمک به تاب آوری با مشارکت مردمی و با همکاری بین المللی و امکانات دانش پایه» است. ما یکسری اقدامات اورژانسی انجام می‌دهیم، سپس اطلاع رسانی و آگاهی بخشی ارائه خواهیم داد و بعد باید کاری کنیم که سازگاری مردم برای این پدیده بیشتر شود. تاب آوری مردم در کنار همه عوامل که در رابطه با پیشگیری و درمان انجام می‌شود، باید افزایش پیدا کند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha