کد خبر 260735
۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۱

شروع لیگ برتر و یک داستان تکراری: VAR می آید؟

شروع لیگ برتر و یک داستان تکراری: VAR می آید؟

فدراسیون فوتبال تاکید دارد تا زمان تهجیز نشدن ورزشگاه‌ها به تکنولوژی کمک داور ویدویی اجازه شروع فصل جدید لیگ برتر را نمی‌دهد ولی پیش از این هم وعده‌های مشابهی داده شده بود که هیچ کدام عملی نشدند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ تکنولوژی کمک داور ویدیویی یا همان VAR چند سالی است که پایش را به فوتبال دنیا باز کرده و ابتدا از تورنمنت‌های معتبر و جهانی شروع شد و کم کم پایش به لیگ‌ها مطرح اروپایی باز شد و به مرور به سایر قاره‌ها هم نفوذ کرد و حالا استفاده از آن در خیلی از تورمنت‌ها اجباری است و طی سال‌های آینده تبدیل به الزامی برای دریافت مجوز حرفه‌ای لیگ‌های زیر مجموعه فیفا در سراسر دنیا خواهد شد و فوتبال ایران هم از این قائده مستنثی نیست.

سطح اشتباهات تاثیرگذار داوری در فوتبال ایران بیش از حد استاندارد است و در سال‌ها اخیر بارها این اشتباهات معادلات بالا و پایین جدول را دستخوش تغییر کرده و از سوی دیگر بهانه‌ای هم دست سرمربیان و بازیکنان تیم‌ها داده تا در این آشفته بازار، ضعف‌های فنی خود را هم به اشتباهات داوری مرتبط دانسته و این موضوع باعث شده سطح اعتراضات به تصمیمات داوران هم از حد نرمال فراتر برود و جرایم سنگین انضباطی که فدراسیون فوتبال بابت مصاحبه علیه داوران وضع کرده هم کمکی به این موضوع نکرده و باعث کاهش آن نشده است.

در این میان مطالبه‌ای که در سال‌های اخیر در فوتبال ایران از سوی تمامی فوتبالی‌ها مرتباً مطرح می‌شود، ورود VAR است که در سال‌های اخیر بابت آن قول‌های زیادی داده شده که اکثراً عملی نشدند و هربار وعده زمان دیگری از سوی مسئولان فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش داده می‌شد. با این وجود قفل استفاده از VAR در فوتبال ایران در فصل گذشته شکست و دو دربی رفت و برگشت و همچنین فینال جام حذفی 3 بازی داخلی بودند که کمک داور ویدویی در آنها به کار گیری شد.

در حال حاضر 7 سیستم VAR توسط فدراسیون فوتبال خریداری شده و در کنار آن تعدادی از داوران لیگ برتر با گذراندن دوره‌های آموزشی مجوز استفاده از کمک داور ویدیویی را دریافت کردند تا مشکلات این چنینی برای استفاده از VAR در فصل جدید دیگر وجود نداشته باشد. با این وجود همچنان مشکلاتی از لحاظ زیرساختی در خیلی از ورزشگاه‌های کشور همچنان وجود دارد که مانع استفاده از این تکنولوژی می‌شود.

از طرفی فدراسیون فوتبال قصد دارد هزینه VAR را که از محل مطالبات بین المللی خودش تامین کرده به نوعی به خزانه فدراسیون بازگرداند و در این راه مقرر شده بود باشگاه‌ها و ورزشگاه‌ها هزینه این تجهیزات را متقبل شده و خودشان هم مسئول نگهداری آن باشند ولی تا کنون چنین اتفاقی رقم نخورده است.

چندی پیش کیومرث هاشمی در حاشیه یکی از مراسم‌های ورزشی عنوان کرده بود دولت موظف به تامین بودجه VAR نیست و توپ را در این باره به زمین باشگاه‌ها انداخت تا به نوعی کمک هزینه دولتی برای رفع این مشکل منتفی شود. از سوی دیگر مسئولان فدراسیون فوتبال تاکید دارند تا رفع نواقص و موانع موجود شروع لیگ جدید را به تعویق خواهند انداخت تا باشگاه‌ها اقدام به تجهیز ورزشگاه‌های خود برای استفاده از VAR کنند و شرایط استفاده از این تکنولوژی فراهم شود.

به هر جهت وقتی مطالبه استفاده از VAR در فوتبال ایران وجود دارد و این تهجیزات خریداری شده و داوران ایرانی هم مجوز قضاوت آن را دریافت کردند بهتر است فدراسیون فوتبال در این زمینه محکم برخورد کند تا موانع باقی مانده هم مرتفع شوند و باشگاه‌هایی که گردش مالی بالایی در جابجایی بازیکن رقم می‌زنند خود را ملزم به هزینه در زمینه تجهیز فوتبال ایران به کمک داور ویدیویی بدانند و سهم خود را در این زمینه ایفا کنند.

باید صبر کرد و دید این بار فدراسیون فوتبال در وعده خود محکم و ثابت قدم خواهد ماند یا بازهم با توصیه‌ها و تحت مصلحت اندیشی‌ها مقطعی از موضع خودش کوتاه خواهد آمد و فصل جدید هم شاهد اشتباهات سریالی داوران و اعتراض بی حد و اندازه تیم‌ها به تصمیمات گرفته شده از سوی آنها در طول بازی‌ها خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha