کد خبر 260475
۲۱ تیر ۱۴۰۳ - ۰۴:۳۰

تب دنگی چقدر خطرناک است؟

تب دنگی چقدر خطرناک است؟

کارشناس اداره کنترل بیماری‌های منتقله وزارت بهداشت درباره خطر تب دنگی گفت: اگر بیمار جزء گروه‌های پرخطر نباشد با مشکل خاصی مواجه نمی‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی حیات، عبدالرضا میراولیایی، کارشناس اداره کنترل بیماری‌های منتقله توسط ناقلین وزارت بهداشت با اشاره به گونه‌های «پشه آئدس»، اظهار کرد: برخی گونه‌های پشه آئدس «مهاجم» و برخی «غیرمهاجم» هستند. پشه آئدس مهاجم، بومی ایران نیست و از سایر مناطق به کشور وارد شده، همچنین برخی گونه‌های غیرمهاجم و بی‌خطر نیز در تمام نقاط کشور وجود دارند.

وی با بیان اینکه پشه آئدس می‌تواند بیماری‌های مختلفی را منتقل کند، خاطرنشان کرد: «تب دانگ»، «بیماری چیکونگونیا»، «زیکا» و «تب زرد» بیماری‌هایی هستند که پشه آئدس به انسان منتقل می‌کند.

کارشناس اداره کنترل بیماری‌های منتقله توسط ناقلین وزارت بهداشت اضافه کرد: علائم شدید شامل علایم سرماخوردگی، تب ناگهانی، بدن درد و استخوان درد شدید که «تب استخوان‌شکن» نامیده می‌شود، جزء علائم بیماری تب دنگی هستند. همچنین علائمی مانند گلودرد، درد پشت حدقه چشم که یک علامت مهم به حساب می‌آید و کادر درمان را در مسیر تشخیص تب دنگی قرار می‌دهد.

وی افزود: همچنین تورم و درد شدید مفاصل جزو علائم بیماری چیکونگونیا هستند و این بیماری هم جزء بیماری‌های منتقله از پشه آئدس به حساب می‌آیند. اگرچه بیماری چیکونگونیا کشنده نیست اما بسیار ناتوان‌کننده است و بیمار تا ماه‌ها پس از ابتلا به بیماری، درد شدید را تجربه می‌کند.

میراولیایی در ادامه تاکید کرد: افرادی که جزء گروه‌های پرخطر هستند، در صورت ابتلا به بیماری تب دنگی و مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی با مشکلاتی مواجه می‌شوند. بررسی‌ها بیانگر این است که ۲.۵ درصد افراد مبتلا به تب دنگی، جان خود را از دست می‌دهند.

وی با بیان این که تب دنگی چهار ویروس دارد، یادآور شد: اگر  یک فرد به یک ویروس مبتلا شود تا پایان عمر در برابر آن ویروس مصون است اما اگر یک بیمار به بیش از یک ویروس آلوده شود، شدت بیماری در دفعات بعدی ابتلا، افزایش می‌یابد.

کارشناس اداره کنترل بیماری‌های منتقله توسط ناقلین وزارت بهداشت با اشاره به واکسن تب دنگی، اظهار کرد: واکسن این بیماری برای شرایط کشور ایران نیست. تعداد واکسن تب دنگی محدود است و برای گروه‌های خاص کاربرد دارد. به طور حتم،   پیش از تزریق واکسن باید بررسی‌های اپیدمیولوژیک انجام شود و به همین دلیل واکسن برای این بیماری در تمام دنیا وجود ندارد.

وی با بیان اینکه نظام مراقبت‌های حشره‌شناسی در کشور فعال است، خاطرنشان کرد: بیش از ۱۰ سال از عمر ایجاد نظام مراقب‌های حشره‌شناسی در مناطق حساس کشور می‌گذرد. نظام مراقبت‌های حشره‌شناسی را در مبادی حساس و مهم مانند فرودگاه‌های بین‌المللی و پایانه‌های مرزی، مستقر کرده‌ایم.

میراولیایی با بیان اینکه پشه آئدس می‌تواند در یک قوطی که مقداری آب در آن جمع‌شده باشد نیز تخم‌گذاری کند، گفت: برخی مناطق  کشور از تایرهای متسعمل به عنوان حصار باغ یا خانه‌ها استفاده می‌کنند، این درحالی است که پشه آئدس به دلیل رنگ و بوی خاص تایر به لاستیک علاقه دارد و همین موضوع می‌تواند محلی برای تخم‌گذاری پشه باشد.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha