کد خبر 264545
۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۳۰

در گفتگو با «حیات» مطرح شد؛

زائرین اربعین حسینی تب کریمه کنگو و دنگی را جدی بگیرید

زائرین اربعین حسینی تب کریمه کنگو و دنگی را جدی بگیرید

با شیوع دو تب کریمه کنگو و دنگی، سفر زائرین اربعین حسینی با چالش‌هایی روبه رو است که اگر به برخی از نکات بهداشتی توجه نکنند باعث مبتلا شدن خود به این تب‌ها می‌شوند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات؛ امسال با وجود تب دنگی و تب کریمه کنگو که هر ساله در فصل تابستان با آن روبه رو هستیم، نگرانی‌هایی برای زائرین اربعین به وجود آورده است. از این رو زائرین با شناخت تب‌ دنگی و کنگو و علامت‌های آنها می‌توانند به سلامتی خود و دیگر زائرین کمک شایانی کرده باشند.

زائرین اربعین حسینی تب کریمه کنگو و دنگی را جدی بگیرید

پشه آئدس عامل شیوع تب دنگی

ویروس (تب) دنگی از طریق نیش پشه آئدس منتقل می‌شود که نیش آئدس آلوده به ویروس دنگی استعلائم معمولا شبیه آنفلوانزا هستند، اما می‌توانند به تب دنگی شدید (تب خونریزی دهنده دنگی) که یک وضعیت تهدید کننده حیات است، پیشروی کنند.

دکتر آمیتیس رمضانی، متخصص بیماری‌های عفونی، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات، در مورد بی علامت بودن تب دنگی گفت: با توجه به اینکه در ایران ۱۵۰ کیس مثبت دنگی دیده شده است و با توجه به اینکه ۸۰ درصد موارد دنگی بدون علامت هستند، باید این انتظار وجود داشته باشد که کیس‌های بدون علامت دنگی بعد از ورود زائرین به کشور افزایش پیدا کند.

وی در ادامه افزود: زائرین باید با شکل ظاهری پشه آشنا باشند. آئدس نوعی پشه است که در طول روز باعث گزش افزاد می‌شود.موادی با ترکیبات لیمو، اکالیپتوس و ترکیباتی مانند DEEP وجود دارد که باعث دور شدن این پشه ها از افراد می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی درباره علائم و علامت‌های این تب گفت: افرادی که دچار گزش این پشه شده باشند با علائمی مثل تب، تهوع، استخوان درد، استفراغ و دردهای شکمی روبه رو خواهند شد.

وی به زائرین اربعین حسینی توصیه کرد که تا حد امکان از لباس رنگ روشن و پوشیده استفاده و در فضای باز نیز از پشه بند آغشته به مواد دور کننده این پشه استفاده کنند.

زائرین اربعین حسینی تب کریمه کنگو و دنگی را جدی بگیرید

کنه عامل شیوع تب کنگو

تب «کریمه کنگو» یک بیماری ویروسی است که نوعی کنه سخت، هم مخزن و هم ناقل آن است. این ویروس می‌تواند بسیاری از حیوانات اهلی و وحشی را مبتلا کند. انسان هم در صورت تماس با حیوان مبتلا یا کنه آلوده به ویروس ممکن است مبتلا شود.

رمضانی درمورد چکونگی ابتلا به تب کنگو اظهار کرد: افراد در صورت تماس با حیوان مبتلا یا کنه آلوده به ویروس ممکن است به این تب مبتلا شوند. این ویروس بیشتر حیوانات را مبتلا می‌کند، اما ممکن است در انسان‌ها نیز اتفاق بیفتد. تماس با فرد مبتلا هم می‌تواند باعث بیماری شود. افراد با استفاده از گوشت‌هایی که به روش غیر معمول ذبح می‌شوند می‌توانند در معرض این تب قرار بگیرند.

وی درباره علائم این تب نیز خاطرنشان کرد: سردرد، تب شدید، کمردرد، درد مفاصل و عضلات، دل درد، اسهال، استفراغ، قرمزی چشم و سرخی گونه وخونریزی به صورت نقطه‌های ریز مثل سر سوزن یا خونریزی‌های وسیع‌تر یا خون دماغ و یرقان از علائم تب کنگو نیز است.

این متخصص، در پایان بیماری‌های عفونی افراد را به مصرف غذای مطمئن، ضرورت گرم کردن غذا و خودداری از استفاده گوشت تازه ذبح شده توصیه کرد.

انتهای پیام/

خبرنگار: مبینا زرندی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha