کد خبر 261665
۲۹ تیر ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۰

در گفتگو با «حیات» مطرح شد؛

تشریح فاز شوک پس از نیش پشه آئدس/ ۵ درصد مردم در معرض علائم کشنده دنگی هستند

تشریح فاز شوک پس از نیش پشه آئدس/ ۵ درصد مردم در معرض علائم کشنده دنگی هستند

در ماه اخیر نام ویروس (تب) دنگی بسیار به گوش مردم می‌رسد و باعث نگرانی بسیاری از شهروندان در شهرهای مختلف شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات؛ ویروس (تب) دنگی از طریق نیش پشه آئدس منتقل می‌شود که نیش آئدس آلوده به ویروس دنگی است. علائم معمولا شبیه آنفلوانزا هستند، اما می‌توانند به تب دنگی شدید (تب خونریزی دهنده دنگی) که یک وضعیت تهدید کننده حیات است، پیشروی کنند.

علائم تب دنگی

دکتر آمیتیس رمضانی، متخصص بیماری‌های عفونی در گفتگو با خبرنگار حیات، درباره علائم این تب اظهار کرد: یک هفته بعد از اینکه پشه آئدس، فرد را نیش می‌زند علائم فرد ظاهر خواهد شد. این علائم معمولا در مراحلی خود را نشان می‌دهد که این مراحل شامل مرحله تب‌دار، بحرانی، و در آخر مرحله نقاهت می‌شود.

وی افزود: مرحله اول این تب با بروز علائمی مانند تب وجود دارد که حدود دو الی سه روز طول می‌کشد و فرد علائمی مثل تب، بدن درد، درد پشت چشم، خون‌ریزی‌ها و کبودی‌های کوچک روی بدن، بی‌حالی، درد شکمی شدید و استفراغ علائم اولیه خیلی از بیماری‌های دیگر هم باشد. ممکن است که فرد تمامی این علائم را نداشته باشد و فقط تب یا یک الی دو عدد این علائم را داشته باشد. بعد از بروز این علائم خیلی از افراد به طور کامل بهبود پیدا می‌کنند و بیماری پیشرفتی پیدا نمی‌کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی، در ادامه درباره مراحل بعدی این بیماری افزود: افرادی هستند که ممکن است از مراحل اولیه عبور کنند و بعد از برطرف شدن علائم حاد بیماری و قطع شدن تب بعد از دو الی سه روز، وارد یک فاز بحرانی شوند که آن چیزی که ما را درباره تب دنگی نگران می‌کند همین فاز بحرانی این بیماری است و فرد در این فاز از بیماری، یکسری علائم هشداری دریافت می‌کند.

علائم هشداری تب دنگی

وی درباره علائم هشداری تب دنگی خاطرنشان کرد: در این مرحله فرد دچار استفراغ‌های مداوم می‌شود و این روند بیش‌ از ۳ بار در روز اتفاق می‌افتد، میزان تب خیلی شدیدتر می‌شود، ضایعات و خونریزی خیلی بیشتر می‌شود؛ برای مثال از لثه و بینی، و خونریزی های گوارشی به شدت اتفاق می‌افتد، شاهد افت فشار فرد خواهیم بود، دست و پای فرد سرد و مرطوب خواهد بود و فرد کم کم وارد فاز شوک خواهد شد.

فاز شوک در تب دنگی

رمضانی درباره فاز شوک در این بیماری اینگونه توضیح داد: تمامی مایعاتی که در داخل عروق قرار دارند از مایعات داخل عروق خارج شده و این مایعات به فضاهای بدن نشت می‌کنند و فرد دچارکم آبی یا کمبود مایعات می‌شود. این خود باعث می‌شود که فرد دچار حالت شوک شود. علت خونریزی‌های فرد این است که پلاکت‌های زیادی از دست می‌رود و عروق شکننده می‌شوند و فرد مستعد خونریزی در نواحی مختلف بدن می‌شود.

وی با بیان اینکه این فاز بیشتر از ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول نمی‌کشد، تصریح کرد: اگر به موقع فرد به بیمارستان مراجعه کند و بیماری تشخیص داده شود و اقدامات درمانی به موقع صورت پذیرد این مرحله را پشت سر می‌گذارند و از شوک خارج می‌شود و مایعات که از دست داده به مجددا جذب می‌شود و حال عمومی فرد به حالت نرمال باز می‌گردد.

چند درصد از افراد از این بیماری نجات پیدا می‌کنند؟

این متخصص بیماری‌های عفونی در ادامه درباره اینکه چند درصد افراد بهبود پیدا می‌کنند و چند درصد افراد در معرض علائم کشندگی این ویروس قرار می‌گیرند، تاکید کرد: بین ۷۵ تا ۸۰ درصد افراد هیچ علامتی پیدا نمی‌کنند، به صورتی که حتی متوجه وجود ویروس در خون خود نمی‌شوند و ممکن است حتی پشه‌های دیگر هم آلوده کنند و خودشان بی‌خبرند.

وی اضافه کرد: ۲۰ الی ۲۵ درصد افراد علامت‌دار هستند و کسانی که علائمی از این  بیماری که فاز تب‌دار است را در خوشان می‌بینند بهبود پیدا می‌کنند. ۵ درصد از این ۲۰ الی ۲۵ درصد وارد فاز شدید و بحرانی این تب که علائمی مانند خونریزی را به همراه دارند وارد فاز شوک خواهند شد. دنگی شدید شامل این ۵ درصد افراد است که شکل کشندگی به خود می‌گیرد و شاید تا ۱۰ درصد هم کشندگی داشته باشد.

چگونه از خطر کشندگی در امان بمانیم؟

رمضانی همچنین گفت: اگر فرد به موقع به بیمارستان مراجعه کند و خیلی سریع بیماری او شناسایی شده و اقدامات درمانی را پیش بگیرد می‌توان این کشندگی را به زیر یک درصد با درمان صحیح کاهش داد.

انتهای پیام/

خبرنگار: مبینا زرندی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha