هاشم صابریان، مدیرکل آموزش بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگو با خبرنگار حیات با اشاره به فلسفه شکلگیری مدارس شاهد گفت: اساس تشکیل مدارس شاهد به فرمان تاریخی حضرت امام (ره) بازمیگردد؛ فرمانی که ایشان نسبت به فرزندان شهدا، رزمندگان، مفقودان و جانبازان صادر کردند و تأکید داشتند که این عزیزان از کودکستان تا دانشگاه باید به بهترین نحو مورد آموزش و تربیت قرار گیرند. همان فرمان، زمینهساز شکلگیری مدارس شاهد شد و پس از آن نیز در سال ۱۳۶۹ دانشگاه شاهد تأسیس شد.
وی افزود: زمانی که مدارس شاهد آغاز به کار کردند، جمعیت جامعه ایثارگران بسیار زیاد بود و حدود ۵۰ درصد جامعه مدرسهای را جامعه هدف تشکیل میداد. جامعه هدف امروز شامل فرزندان شهدا، رزمندگان، آزادگان و جانبازان بالای ۲۵ درصد است. اکنون با وجود ۱۴۰۶ مدرسه شاهد در سراسر کشور، میتوان گفت قویترین زنجیره آموزشی جهان در این حوزه شکل گرفته است. هیچ نظام آموزشی در داخل یا خارج کشور چنین گسترهای ندارد که در همه مقاطع و در تمامی استانها پراکندگی داشته باشد. افزون بر این، بیش از ۱۰۰ مدرسه ملک بنیاد شهید است و چندین دستگاه و وزارتخانه نیز وظیفه قانونی برای خدمترسانی به این مجموعه دارند.
صابریان ادامه داد: امروز مدارس شاهد به بستری مناسب برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تبدیل شدهاند، هرچند هنوز تا نقطه اوج فاصله داریم و نیاز به همکاری بیشتر بین بنیاد شهید و وزارت آموزش و پرورش وجود دارد تا این مدارس به جایگاهی که شایسته آن هستند برسند. با این حال، اتفاقات خوبی در مدارس شاهد رقم خورده است.
مدیرکل آموزش بنیاد شهید درباره فعالیتهای فرهنگی اخیر گفت: سال گذشته برای نخستین بار پویش ملی ایثار با عنوان «من مینویسم» برگزار شد و امسال دومین دوره آن در حال اجراست. امسال ۸ هزار دانشآموز پایه دوم دبیرستان در ۸۰۰ مدرسه با یکدیگر همفکری کردند و بیش از دو هزار مجله تولید شد که پس از داوری، ۲۰ مجله بهعنوان آثار برتر انتخاب شدند. دانشآموزانی که در بخشهای مختلف مانند نقاشی، کاریکاتور، نویسندگی، پژوهش و جمعآوری علمی فعالیت داشتند، شناسایی و برای آنان کلاسهای آموزشی برگزار میشود تا استعدادهایشان تقویت شود.
وی با اشاره به تقویت بنیه علمی دانشآموزان مدارس شاهد اظهار کرد: یکی از محورهای اصلی فعالیت ما، تقویت بنیه علمی دانشآموزان است؛ چه در پایه دوازدهم برای آمادگی کنکور، چه در سایر مقاطع. پس از سالها، امسال با حمایت مهندس اوحدی رئیس بنیاد شهید و دکتر سلیمانی، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد، توانستیم سرویس مدارس شاهد را در سراسر کشور احیا کنیم. همچنین کمکهزینه مناسبی برای این موضوع در نظر گرفته شد و برنامههای فرهنگی و اردوهای آموزشی متعددی نیز در حال برگزاری است. اکنون اردوهای یکروزه با همکاری ادارهکل اردویی در حال برنامهریزی است که در آینده نتایج آن را خواهیم دید.
صابریان با تأکید بر ضرورت همکاری بین دستگاهها گفت: بنده این ادعا را دارم که با برنامهریزی دقیق و در صورتی که بنیاد شهید و وزارت آموزش و پرورش همکاری صمیمی و بدون بروکراسیهای اداری داشته باشند، ظرف سه تا پنج سال میتوان مدارس شاهد را از نظر علمی در سطح بهترین مدارس کشور قرار داد؛ مدارسی که در زمینه کنکور شانهبهشانه مدارس سمپاد و نمونهدولتی رقابت کنند. در حال حاضر، شاید مدارس شاهد در حوزه رتبههای کنکور عملکرد چشمگیری نداشته باشند، اما ظرفیت و پتانسیل آن بهطور کامل وجود دارد و در صورت همکاری دو نهاد، دستیابی به این هدف ممکن است.
وی افزود: حدود ۵۰ درصد جمعیت مدارس شاهد را دانشآموزان غیرایثارگر تشکیل میدهند که پذیرش آنان مشروط به معدل است. حتی برای این ۵۰ درصد نیز محدودیت معدل وجود دارد و دانشآموزان ضعیف پذیرش نمیشوند. بنابراین ورودی مدارس شاهد از نظر علمی در سطح بالایی قرار دارد و باید از این ظرفیت بهخوبی بهره برد.
صابریان در پایان خاطرنشان کرد: چندین دستگاه بزرگ کشور طبق قانون مکلف به خدمترسانی به خانوادههای ایثارگران و دانشآموزان مدارس شاهد هستند. اگر موانع اداری و بروکراسیها برطرف شود و همکاری واقعی میان بنیاد شهید و وزارت آموزش و پرورش شکل بگیرد، میتوان مدارس شاهد را به اوج رساند تا در ردیف بهترین مدارس کشور از نظر آموزشی و فرهنگی قرار گیرند.
انتهای پیام/خ
نظر شما