کد خبر 238357
۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۹

جام ملت‌های آسیا 2023 – قطر؛

ایران - ژاپن؛ فینالی واقعی در یک‌چهارم نهایی/ انتقام با طعم شکستن طلسم

ایران - ژاپن؛ فینالی واقعی در یک‌چهارم نهایی/ انتقام با طعم شکستن طلسم

تیم‌های ملی فوتبال ایران و ژاپن درحالی برگزار کننده یکی از دیدارهای جذاب و حساس مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا 2023 - قطر هستند که این بازی برای ایران جنبه انتقامی دارد زیرا در ادوار مختلف این جام نه تنها برابر ژاپن پیروز نشده، بلکه دو شکست تلخ را هم تجربه کرده است.

به گزارش گروه ورزشی حیات، مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا 2023 - قطر از امروز (جمعه ۱۳ بهمن‌ماه) با دیدار غیر منتظره تاجیکستان - اردن آغاز می‌شود؛ دیداری که هیچکس برگزاری آن را در این مرحله پیش‌بینی نمی‌کرد و هر دو تیم جزو شگفتی‌سازان جام محسوب می‌شوند. تاجیکستان در مرحله قبل و در ضربات پنالتی از سد امارات گذشت و اردن هم در دیداری جنجالی، با کامبکی جذاب عراق را با نتیجه ۳ بر ۲ شکست داد و پای در این مرحله از جام گذاشت. خیلی‌ها انتظار دارند که تاجیکستان به نیمه‌نهایی می‌رسد اما در نهایت نمی‌توان برنده این بازی را از قبل پیش بینی کرد.

در دیگر بازی امروز استرالیا و کره‌جنوبی، برگزاری کننده یک فینال زودرس و یک بازی تماشایی در این مرحله از جام خواهند بود. استرالیا در مرحله قبل و به آسانی اندونزی را با ۴ گل پشت سرگذاشت و کره‌جنوبی هم که پس از فرار از شکست در ثانیه‌های پایانی مسابقه، در ضربات پنالتی عربستان مدعی را از پیش‌رو برداشت و به جمع ۸ تیم برتر جام صعود کرد. مطمئنا استرالیا با استراحت بیشتر، مقابل تیم خسته کره قرار می‌گیرد و این یک امتیاز مهم برای برتری مقابل حریف آسیای شرقی این تیم است.

داور چینی برای رقابت تیم اول و دوم آسیا

روز دوم از مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا هم با برگزاری دو مسابقه خاص برگزار می‌شود که نخستین بازی فردا شنبه، رویارویی ایران و ژاپن است؛ دیداری که تمام ایرانیان حتی فوتبال آسیا و جهان چشم انتظار آغاز آن حساس هستند. در این بازی تیم خسته ایران که در یک ماراتن سخت و ۱۰ نفره، در ضربات پنالتی سوریه را شکست داد برابر تیم آماده ژاپن قرار می‌گیرد که با پیروزی آسان و بدون دردسر ۳ بر یک مقابل بحرین به این مرحله صعود کرده است.

این بازی، تقابل پرافتخارترین تیم قاره (ژاپن) و قهرمان سه دوره این مسابقات (ایران) و رقابت تیم‌های رتبه ۱۷ و ۲۱ رنکینگ فیفا (رتبه اول و دوم قاره کهن) که به همین دلیل کنفدراسیون فوتبال آسیا ما نینگ، داور چینی را  به عنوان داور این مسابقه انتخاب کرده‌اند.

دیگر بازی هم میان قطر و ازبکستان برگزار می‌شود که استفاده از شرایط میزبانی می‌تواند شانس قطر را در این مسابقه برای رسیدن به پیروزی و صعود به جمع ۴ تیم برتر جام افزایش دهد.

نبرد انتقامی برای طلسم‌شکنی

تیم‌های ملی فوتبال ایران و ژاپن تاکنون ۱۸ مرتبه مقابل همدیگر صف‌آرایی کردند که هر تیم ۶ برد، ۶ تساوی و ۶ باخت را بدست آورده‌ که در ای میان ۲۱ مرتبه ژاپن و ۱۹ بار ایران دروازه رقیب خود را باز کرده‌اند.

نکته‌ نگران کننده در این میان این است که دو تیم ۴ مرتبه در تاریخ جام‌ملت‌های آسیا برابر هم صف آرایی کردند و سهم ایران دو شکست تلخ و دو تساوی بدون گل بوده است. نخستین باخت ایران در جام‌ ملت‌های آسیا ۱۹۹۲ رقم خورد، جائیکه ژاپن از امتیاز میزبانی برای برتری یک بر صفر مقابل ایران استفاده کرد و باعث حذف تیم ملی کشورمان در مرحله مقدماتی آن جام شد. در آن بازی کازویوشی میورا گل برتری ژاپن را به ثمر رساند و جمال الشریف داور بازی، جمشید شاه‌محمدی، فرشاد پیوس و نادر محمدخانی را از تیم ایران اخراج کرد.

دومین باخت تاریخی ایران برابر ژاپن هم در جام ملت‌های گذشته (مرحله نیمه‌نهایی - ۸ بهمن‌مه سال ۱۳۹۷) رقم خورد، جائیکه با اشتباه خط دفاع و تصمیمات تاکتیکی غلط کارلوس کی‌روش، تیم ملی کشورمان با نتیجه ۳ بر صفر مقابل این تیم تن به شکست دادیم و وداع تلخی با آن جام داشتیم.

آن مسابقه، آخرین تقابل دو تیم و آخرین برد ژاپن برابر ایران بود ولی آخرین برد تیم‌ ملی کشورمان مقابل سامورایی‌ها به دیدار رفت دو تیم در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان در ورزشگاه آزادی تهران باز می‌گردد، مسابقه‌ای که روز پنجم فرودین‌ماه سال ۱۳۸۴ برگزار و با برتری ۲ بر یک ایران همراه بود. البته آن برد با پایانی تلخی همراه بود زیرا ۵ تن از تماشاگران در هنگام خروج از ورزشگاه و به‌دلیل ازدحام بیش از حد، جان خود را از دست دادند.

بازی فردا به همین دلایل برای تیم ملی ایران، یک بازی انتقامی است، مسابقه‌ای که شاگردان خسته امیر قلعه‌نویی برای جبران ناکامی‌های سال‌های اخیر برابر ژاپن، شکست طلسم عدم پیروزی مقابل سامورایی‌ها در جام ملت‌های آسیا و رسیدن به نخستین برد در این جام برابر حریف قدرتمند شرق آسیا، هدفی جز پیروزی ندارند.

ایران - ژاپن؛ فینالی واقعی در یک‌چهارم نهایی/ انتقام با طعم شکستن طلسم

غیبت طارمی، مشکل بزرگ دیگر ژنرال

اخراج مهدی طارمی و غیبت این ستاره خط حمله تیم ملی در بازی با ژاپن در کنار خستگی تیم ملی و از دست دادن دو مهره خط دفاعی یعنی صادق محرمی و سیدمجید حسینی به دلیل مصدومیت، مشکلات بزرگ امیر قلعه‌نویی برای این مسابقه هستند.

قطعا همانند بازی‌های گذشته، ناهماهنگی بازیکنان در فاز هجومی و اشتباهات عجیب مدافعان و حتی بیرانوند، می‌تواند پاشنه آشیل ایران در این بازی مهم باشد؛ هرچند تیم ژاپن هم در این جام، تیمی متزلزل، پرنوسان و پراشتباه در خط دفاع نشان داده است.

در این زمینه ممکن است شاهد زوج سردار آزمون - کریم انصاریفرد در خط حمله تیم ملی برابر ژاپن باشیم و یا قلعه‌نویی با روی آوردن به بازی دفاعی و چشم بستن به ضد حملات، از مهدی قائدی به‌عنوان زوج خط حمله سردار آزمون در این بازی استفاده کند.

تیم ملی ایران که پس از ۳ قهرمانی متوالی در جام ملت‌های آسیا در سال‌های ۱۹۶۸، ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶ در ۴۸ سال گذشته در حسرت قهرمانی و حتی رسیدن به فینال این رقابتها به ثمر می‌برد، مطمئنا با برتری مقابل ژاپن، می‌تواند مقابل برنده بازی قطر - ازبکستان هم با پیروزی زمین مسابقه را ترک کند و به سوی شکستن طلسم حدود نیم قرن قهرمان نشدن در این جام پیش برود.

برنامه دیدارهای پایانی جام ملت‌های 2023 آسیا به شرح زیر است:

مرحله یک‌چهارم نهایی:

جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
دیدار شماره ۴۵: تاجیکستان - اردن، ساعت ۱۵، ورزشگاه احمد بن علی
دیدار شماره ۴۶: استرالیا - کره‌جنوبی، ساعت ۱۹، ورزشگاه الجنوب

شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲
دیدار شماره ۴۷: ایران - ژاپن، ساعت ۱۵، ورزشگاه اجوکیشن سیتی
دیدار شماره ۴۸: ازبکستان - قطر، ساعت ۱۹، ورزشگاه البیت

مرحله نیمه‌نهایی:

سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
دیدار شماره ۴۹: بازی شماره ۴۵ - بازی شماره ۴۶، ساعت ۱۸:۳۰، ورزشگاه احمد بن علی

چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
دیدار شماره ۵۰: بازی شماره ۴۷ - بازی شماره ۴۸، ساعت ۱۸:۳۰، ورزشگاه الثمامه

دیدار فینال:

شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
برنده دیدارهای ۴۹ و ۵۰، ساعت ۱۸:۳۰ در ورزشگاه لوسیل

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha