کد خبر 222652
۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰

«حیات» گزارش می‌دهد؛

فرصت مجدد برای اعتراض به دهک بندی یارانه

فرصت مجدد برای اعتراض به دهک بندی یارانه

شیوه دهک بندی یارانه بگیران در حالی به گفته سخنگوی دولت در حال تغییر است که یکی از سوالات مردم این است که در چه زمانی می توان دوباره به دهک بندی خود اعتراض کرد؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ پیش از این اعلام شده بود که اعتراض به دهک بندی خانوار هر شش ماه یک بار به دلیل به روز رسانی وضعیت خانوارها انجام خواهد گرفت. این در حالی است که هنوز این فرصت در شش ماهه دوم امسال فراهم نشده بود. اما با اعلام خبر تغییر در دهک بندی خانوار به «صدک بندی» این سوال در ذهن مردم ایجاد شد که چه زمانی فرصت امکان اعتراض به دهک بندی یارانه ها فراهم می شود؟

تغییر در مدل دهک بندی از ماه آینده

دو دهک ششم و هفتم از روز شنبه هفته گذشته مشمول یارانه تشویقی شدند و جمعیت تحت پوشش کالابرگ الکترونیک از ۴۱ به ۶۱ میلیون نفر افزایش یافت. همچنین بهادری جهرمی، سخنگوی دولت اعلام کرد که قرار است مدل دهک‌ بندی از ماه آینده تغییر کند و به صدک بندی ارتقا یابد.

سید رضا یحیوی، مشاور معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این سوال که «چه زمانی امکان اعتراض به دهک بندی یارانه ها وجود دارد؟» از به روز رسانی لیست دهک بندی خبر داد.

به گفته یحیوی، قرار است در آبان ۱۴۰۲ تغییراتی در دهک بندی خانوارها انجام و اطلاعات سامانه به روز شود. بنابراین جابه جایی دهک ها با اعمال اطلاعات جدید در ماه آینده انجام خواهد شد.

چگونه اعتراض خود را به دهک بندی یارانه ثبت کنیم؟

بررسی ها نشان می دهد در صورت اعمال داده‌های جدید در ماه آینده و به روز رسانی این داده ها، افرادی که به دهک بندی جدید خود اعتراض دارند و معتقدند مغایرتی در اطلاعاتشان وجود دارد، می توانند با مراجعه به سامانه حمایت به نشانی hemayat.mcls.gov.ir یا سایت دولت من اعتراض خود به دهک بندی یارانه را ثبت کنند.

طبق اعلام مشاور معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اپراتورهای این سامانه به صورت تمام‌ وقت اعتراض‌ها را بررسی و نتیجه را از طریق سامانه اعلام خواهند کرد. وزارت کار اطمینان داده با توجه به ارتقای سامانه در ماه آینده زمان، نتیجه اعتراض در کمترین زمان در سامانه قابل مشاهده است.

پس از ثبت اعتراض چه کنیم؟

طبق اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، برای ثبت اعتراض به دهک بندی جدید از طریق سامانه مراجعه به سامانه حمایت و ثبت اعتراض کافی است و نیاز به کار دیگری نیست.

به گزارش «حیات»، تغییر در مدل دهک بندی مردم خبری بود که ازسوی سخنگوی دولت اعلام شد. بهادرمی جهرمی با بیان اینکه به جای «دهک بندی»، «صدک بندی» شیوه پرداخت یارانه خواهد بود، گفت: «در این شیوه، هر دهک به ۱۰ قسمت تقسیم خواهد شد و این مسئله با هدف شناسایی بهتر در دستور کار قرار گرفته است.»

بنابراین با اعمال شیوه جدید، جامعه یارانه بگیران ۱۰۰ زیرگروه خواهد شد که هر صدک با صدک دیگر اختلاف جزئی خواهد داشت. همان گونه که سخنگوی دولت گفته است، قرار نیست در این راستا یارانه‌ ای افزایش پیدا کند؛ اما طبقه‌ بندی با ضریب خطای پایین ‌تر و رصد دقیق‌ تر مالی مردم می تواند سرآغاز اصلاحات دهک بندی و یارانه دهی به نفع قشر ضعیف جامعه باشد و به عنوان مثال، کسانی که در دهک نهم هستند اما تفاوت جزئی با دهک ده دارند، با این تصمیم، مشمول قطع یارانه شوند؛ چیزی که اصولی تر و منطقی تر از افزایش یا قطع یارانه یک دهک درآمدی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha