کد خبر 212650
۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳

پناهی روا در گفتگو با «حیات»:

معرفی مدارس شاهد به عنوان الگو در مسیر اجرای سند تحول بنیادین و پایگاه های انقلاب اسلامی

معرفی مدارس شاهد به عنوان الگو در مسیر اجرای سند تحول بنیادین و پایگاه های انقلاب اسلامی

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش گفت: مدارس شاهد به عنوان پایگاه های انقلاب اسلامی این ظرفیت را دارند که به عنوان مدارس الگوی اجرایی سازی سند تحول بنیادین معرفی شوند.

زهرا پناهی روا مدیرکل امور شاهد و ایثارگران، دبیر شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و رئیس ستاد مناسبت های ملی دفاع مقدس و مقاومت وزارت آموزش و پرورش، همزمان با روز خبرنگار ضمن بازدید از پایگاه خبری حیات به تشریح فعالیت ها و ارائه خدمات این اداره کل به خانواده های ایثارگران پرداخت که متن این گفتگو به شرح زیر است:

حیات: تعامل وزارت آموزش و پرورش با اهالی رسانه و خبرنگاران به چه نحو است؟

پناهی روا: خبرنگاران تلاشگرانی هستند که عاشقانه و صادقانه با نگاهی منصفانه و وجدانی بیدار در جستجوی حقیقت هستند. در واقع این موارد ویژگی بارز خبرنگارانی است که در تلاش هستند تا بتوانند تصویر صحیحی از وضعیت موجود جامعه را به همه شهروندان ارائه دهند.

قطعا خبرنگاران چشم بیدار و دیدبانان جامعه هستند که اگر این اتفاق رخ ندهد ما نمی توانیم تصویر صحیحی از اتفاقات جامعه داشته باشیم. ما در وزارت آموزش و پرورش مفتخریم که در تعامل و ارتباط با این قشر فهیم و مسئولیت پذیر جامعه هستیم تا بتوانیم در بهترین وضعیت موجود ارائه طریق به جامعه دهیم.

با توجه به این موضوع، اهالی رسانه و خبرنگاران در وزارت آموزش و پرورش برای ما عضوی از خانواده تعلیم و تربیت محسوب می شوند و امروز ما مصمم به توسعه ارتباط دو سویه میان آموزش و پرورش و رسانه هستیم.

حیات: هدف شما از نگارش کتاب گلستان یازدهم چه بود؟

پناهی روا: در کتاب گلستان یازدهم خاطرات مشترک زندگی یک سال و هشت ماهه بنده با شهید علی چیت سازیان فرمانده اطلاعات عملیات لشکر انصار الحسین همدان به نگارش در آمده است.

با توجه به اینکه در ایام مردادماه هستیم خاطره ای ذکر می کنم از این ماه؛ در فروردین سال 65 و طی یک مراسم خصوصی بنده به عقد شهید چیت سازیان درآمدم و قرار براین شد که زندگی مشترکمان در مردادماه همان سال آغاز شود.

مردادماه سال 65 بود که برای نخستین بار نامه ای از شهید چیت سازیان از جبهه توسط یکی از دوستانشان به دستم رسید. شهید چیت سازیان در این نامه عنوان کرده بودند که اگر برای من اتفاقی رخ نداد شما برای 25 مردادماه که مصادف با عید سعید قربان بود آماده باشید تا مراسم عروسی مان برگزار شود.

در نهایت مراسم ما به ساده ترین شکل ممکن و به صورت کاملا خصوصی در محضر اعضای خانواده مان برگزار شد و دو روز بعد مراسم ولیمه ما با حضور دوستان همسرم در خانه ای که سکونت داشتیم، برگزار شد.

حیات: امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش چه اقدامات و برنامه هایی را در درستور کار دارد؟

پناهی روا: وزارت آموزش و پرورش یک دستگاه بزرگ اجرایی کشور به لحاظ آموزشی و فرهنگی است. از این رو قطعا باید برای ارتقا نظام تعلیم و تربیت و به نوعی مدیریت تعارض منافع با هدف پیشبرد عدالت اجتماعی برای دانش آموزان در بخش های مختلف تلاش شود تا حقوق مخاطبان احقاق شود.

از زمانی که ما مسئولیت اداره کل شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش را به عنوان عضو کوچکی از این جامعه به دست گرفتیم برآن شدیم تا اتفاقات مثبتی را از طریق آسیب شناسی و برگزاری جلسات متعدد حضوری یا مجازی با روسای سراسر کشور، معلمان و دبیران رقم بزنیم.

حقیقتا ما باید در این اداره کل، با هدف کیفیت بخشی به مدارس شاهد و استانداردسازی آن، از منظر فیزیکی، نرم افزاری و نیروی انسانی نگاه عمیق تر و ویژه تری داشته باشیم.

بنابراین نخستین گام ما در ستاد، پس از کسب اطلاعات موجود، بازنگری بخشنامه های موجود بود.

بسیاری از این بخشنامه ها به اوایل سال نود باز می گشت و مستلزم تغییر بود. بنابراین با حضور و کمک تعدادی از صاحب نظران و کارشناسان این امر، موفق به بروز کردن بخشنامه ها شدیم تا مدیران و مجریان مدارس به نحو احسنت امور مربوطه را انجام دهند.

یکی دیگر از موارد انجام شده پس از حضور ما در اداره کل شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش، نگاه ویژه به ایثارگران فرهنگی شاغل است. بنابراین در ایام خاص تقویم (مانند وفات حضرت ام البنین(س) و روز مادر) ویژه برنامه هایی را در شهر تهران و سایر استان های سراسر کشور برای مادران و همسران شهید تدارک دیدیم تا از این مادران بی ادعا تقدیر به عمل بیاید.

در گام بعدی، برای نخستین بار در حوزه ستاد به مناسبت روز شهدا در سراسر کشور مراسمی برگزار و از فرزندان و خواهران و برادران شهدای فرهنگی با حضور وزیر در مرکز تقدیر به عمل آمد. اقدامی که تاکنون در سطح وزارتخانه رخ نداده بود و سبب خشنودی فرزندان شهدا شاغل در ستاد شد.

اداره کل شاهد و ایثارگران وزارت آموزش، "پویش فجر شهید" را به مناسب فرارسیدن دهه فجر برای دانش آموزان تدارک دید که دانش آموزان با حضور در این پویش می توانستند با مطالعه وصایا شهدا، مطالب مفید و تاثیر گذار را استخراج و برای سایر دانش آموزان به اشتراک بگذارند که با استقبال بی نظیر دانش آموزان قرار گرفت.

استانداردسازی و توانمندسازی نیروی انسانی از سایر اهداف اداره کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش است. از این رو نیاز است به کمک دستگاه ها، سازمان های ذی ربط و دانشگاه فرهنگیان، کلاس های مورد نیاز برای مدیران، مربیان و دبیران تشکیل شود تا طرح توانمندسازی نیروی انسانی مدارس شاهد رقم خورده و شاهد مدارسی در سطح کیفی بسیار مناسب باشیم.

موارد اعلام شده کلیات پیش بینی برنامه های ما برای دانش آموزان در سطوح فرهنگی_ تربیتی و مدیران، کادر اجرایی و دبیران و معلمین است تا بتوانیم اتفاقات مثبتی را در این حوزه رقم بزنیم. همچنین در این برنامه ها برگزاری جشنواره های متعددی برای مدارس شاهد در دست اقدام قرار دارد.

حیات: نقش مدارس شاهد در اجرای سند تحول بنیادین چیست؟

پناهی روا: وقتی مشاهده نمودیم این قبیل اقدامات فرهنگی با استقبال خانواده های ایثارگران مواجه شد، برنامه ریزی کردیم تا برای یکسری از اقدامات فرهنگی که قرار است در مدارس شاهد اجرایی شود، اموری را انجام دهیم.

بنابراین درحال تلاش برای صدور بخشنامه ای هستیم تا با کمک شورای مشورتی، اتفاق مثبتی را در حوزه مسائل فرهنگی برای دانش آموزان مدارس شاهد رقم بزنیم، هرچند که با حضور مدیران شایسته در مدارس شاهد، می بینیم که اقدامات مثبتی با استناد سند تحول بنیادین در حال انجام است.

قصد داریم تا با این دست اقدامات و با کمک همه معاونت ها و سازمان های ذی ربط وزارت آموزش و پرورش در سال 1402، مدارس شاهد را به عنوان پایگاه های انقلاب اسلامی به عنوان مدارس الگوی اجرایی سازی سند تحول بنیادین معرفی و اعلام کنیم که مدارس شاهد با این شاخصه ها و عملکرد، الگویی مناسب در جهت اجرای سند تحول بنیادین هستند.

طبیعتا پیشرفت و موفقیت در این مسیر مستلزم همکاری های همه جانبه است و با توجه به تالیف سند راهبردی و چشم انداز اداره کل امور شاهد و ایثارگران، هدف کوتاه مدت ما الگو و شاخص قراردادن مدارس شاهد است.

حیات: آیا ثبت نام دانش آموزان در مدارس برای سال تحصیلی جدید به صورت اینترنتی انجام می شود یا خیر؟

پناهی روا: با توجه به رونق دولت الکترونیک، اداره کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش نیز از این امر مستثنی نیست بر همین اساس با استفاده از فناوری برآن شدیم تا ثبت نام و پیش ثبت نام مدارس به صورت غیر حضوری و سامانه ای انجام شود. امری که امسال به علت پیوست فناوری وزارت آموزش و پرورش به دولت الکترونیک ثبت نام ها با تاخیر صورت گرفت.

خوشبختانه مشکلات گزارش شده از سوی مدیران و والدین در این سامانه مرتفع و اکنون سامانه تا پایان مردادماه آماده ثبت نام دانش آموزان است تا پس از آن بتوانیم پروژه ساماندهی معلمان مدارس شاهد را به سرانجام برسانیم.

یکی از اصلی ترین اقداماتی که مرتبط به بخشنامه ثبت نام در مدارس شاهد است حضور چشمگیر جامعه ایثارگران در این مدارس است. امسال هدف اداره کل امور شاهد و ایثارگران حضور قابل توجه جامعه ایثارگران در مدارس شاهد است.

حیات: چه تعداد مدرسه شاهد در سراسر کشور وجود دارد؟

پناهی روا: بر اساس آمارهای رسمی سال 1401 ، 1361 مدرسه شاهد در سراسر کشور و بیش از 402 هزار دانش آموز در این مدارس در حال تحصیل هستند که از این جمعیت حدود 100 هزار و ششصد و پنجاه و سه نفر دانش آموزان دوره دوم متوسط و 5 هزار دانش آموز در هنرستان های فنی و حرفه ای و کارودانش مشغول تحصیل هستند.

با توجه به اینکه تعدادی از مدارس ما در طرح متوازن سازی ستاد مرکزی شاهد قرار گرفته است، بنا شد به علت فقدان یکی از مقاطع تحصیلی مدارس شاهد در برخی از شهرها حدود 30 مدرسه به مجموع این مدارس در سراسر کشور اضافه شود.

حیات: شمار خانواده های شاغل ایثارگر در وزارت آموزش و پرورش چه تعداد است؟

پناهی روا: جامعه دانش آموزی و فرهنگیان ایثارگر، قریب به 5000 هزار شهید فرهنگی و 36000 شهید دانش آموز تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی کرده است.

در حال حاضر حدود 7663 جانباز فرهنگی، 855 نفر آزاده و حدود 700 نفر همسر شهید، 1700 نفر خواهر شهید، 10000 نفر فرزند جانباز، 10500 رزمنده و حدود 12 نفر از والدین شهدا در دستگاه وزارت آموزش و پرورش شاغل هستند.

حیات: چه افرادی در قالب طرح شاهد در مدارس شاهد مشغول به تحصیل می شوند؟

پناهی روا: فرزندان شهدای دفاع مقدس، مدافع حرم، مدافع امنیت و در واقع فرزندان تمام افرادی که شهادتشان توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران تایید شده است و همچنین فرزندان جانبازان بالای 25 درصد نیز می توانند در قالب طرح شاهد در مدارس شاهد به تحصیل بپردازند.

وزارت آموزش و پرورش با حضور 16 میلیون دانش آموز، نزدیک به 1 میلیون کادر فرهنگی و حدود 32 میلیون مخاطب(والدین)، نیازمند وقوع اتفاقات مثبت و مختص حوزه فرهنگی است و ما در سطح اداره کل امور شاهد و ایثارگران تلاش می کنیم تا بر اساس اسناد بالادستی به ویژه سند تحول بنیادین، منویات مقام معظم رهبری و ابلاغیه های ریاست جمهوری و وزیر آموزش و پرورش اتفاقاتی را رقم بزنیم که شایسته مدارس شاهد سراسر کشور و جامعه ایثارگران است.

ما به عنوان خادمان جامعه ایثارگری تا حد مطلوب فاصله داشته و همواره نیازمند پیشرفت های متوالی هستیم. همچنین نیاز است از حمایت های همه جانبه بنیاد شهید و امور ایثاگران خصوصا ریاست بنیاد دکتر قاضی زاده هاشمی تشکر نمایم.

خبرنگار: بهاره بهرامی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha