کد خبر 145018
۲۸ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۶

گزارش حیات از دومین نشست نهمین دوره مجلس دانش آموزی

فلسفه تشکیل مجلس دانش آموزی توضیح عادلانه فرصت ها است

فلسفه تشکیل مجلس دانش آموزی توضیح عادلانه فرصت ها است

حیات: دومین نشست از نهمین دوره مجلس دانش آموزی با حضور محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش و مهدی تندگویان معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان در ساختمان قدیم مجلس برگزار شد. این مجلس 150 عضو مشورتی دارد که هر دو سال یکبار انتخاب می شوند.

به گزارش پایگاه خبری حیات ،در ابتدای این نشست نماینده های دانش آموزان به بیان مسائل خود پرداختند، لزوم اجرای سند تحول بنیادین و تاکید بر اجرایی شدن آن، مشکلات و آسیب های اجتماعی، ضرورت بازنگری در کتب درسی، نقص ها و معضلات کنکور، بالا رفتن هزینه آموزش و لزوم حمایت دولت از مدارس دولتی، از جمله  مشکلاتی بود که دانش آموزان مطرح کردند.
زهرا پناهی روا رئیس دبیر خانه مجلس دانش آموزی در این نشست گفت: یکی از کارکردهای مجلس دانش آموزی تربیت مدیران آینده کشور است. این مجلس از سال 1380 با تصویب شورای عالی آموزش و پرورش شکل گرفت و در این مدت به همه دانش آموزان توجه دارد به طوری که در این مجلس سهمیه خاصی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه و همچنین اقلیت های مذهبی در نظر گرفته شده است. 
وی ادامه داد: در این مجلس دانش آموزانی از قومیت ها و فرهنگ های مختلف دور هم جمع شده اند تا بتوانند مشکلاتشان را به گوش مسئولان برسانند و این موارد راهگشای مشکلات آنها  باشد.وی در ادامه گفت: گفتمان سازی پیشرفت علم در بطن برنامه های این مجلس قرار دارد. 
علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نیز در این مراسم گفت: ما در مجلس دانش آموزی مسئولیت پذیری ، اعتماد به نفس و پرسش گری و احساس مسئولیت و ارتقاء توانمندی های روانی و اجتماعی خودمان را تمرین می کنیم. کاظمی در ادامه گفت: ما تلاش می کنیم تا برنامه های خود را بر اساس نیازهای دانش آموزان و خواسته هایی که مطرح می کنند تنظیم کنیم. چون این مجلس کار خود را در کف مدرسه انجام می دهد و مسئولیت پذیری و احساس مسئولیت را در دانش آموزان تقویت می کند و به آنها اعتماد به نفس می دهد.  
در این نشست همچنین محمد مهدی تندگویان،معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره مسائل و مشکلات دانش آموزان صحبت کرد و گفت: من تقریبا با دغدغه‌های شما موافقم و فکر می‌کنم که پایش‌های درستی در این جلسه انجام شد. مهارت آموزی بسیار مهم است‌. نظام آموزشی ما کاملا علم محور است و فاصله زیادی با مهارت آموزی دارد. من شاهد جوانانی هستم که بعد از فارغ التحصیلی توانایی اداره محیط کار عادی را هم ندارند. در ادامه تند گویان به معضلی که مدتی است گریبان گیر مسئله کنکور شده اشاره کرد و گفت: ممکن است در کنکور رانتی وجود داشته باشد که درست نباشد اما به نظرم حداقل ۴۹ درصد از زمان آموزش بچه‌های ما در مدارس باید به موضوعات مهارتی پرداخته شود. خیلی از مواردی که در مدرسه درس داده می شود هیچ اهمیتی ندارد. ما فارغ التحصیلان بیکاری داریم که به دلیل عدم توانمندی اجتماعی بیکار شده‌اند. معاون ساماندهی امور جوانان گفت: امروز ما شاهد جوانانی هستیم که با وجودِ داشتن کار و اشتغال حاضر نیستند  ازدواج کنند و زندگی را به عهده بگیرند زیرا کسی به آنها مهارت زندگی را یاد نداده است. وزیر گفتند که حذف کنکور ممکن نیست اما با وجود مجلس دانش‌آموزی امروز من می‌گویم که شما می‌توانید کنکور را هم حذف کنید. کنکور محوری در نظام آموزشی ما صد در صد  غلط است. کنکور هیچ دستاوری برای کشور ندارد، من برای همه نخبگان ارزش قایلم و اتفاقا شما ها مدیرانی موفق خواهید شد که به جامعه نخبگان کمک خواهید کرد.  شما چهل ساله آینده این کشور هستید، پس نا امید نباشید. 
مهمترین سخنران این نشست محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش بود که با اشاره به خالی بودن جای فرهنگ گفتگو بیان داشت: به نظر می رسد جای گفتگو در جامعه ما خالی است که می تواند صمیمت بخش و پشتوانه ملی ما باشد. صاحبنظران می گویند خانواده ای که در آن گفتگو جاری باشد از آسیب های اجتماعی مصون است. در جامعه نیز باید یک گفتگوی بین نسلی و تفاهم نسلی شکل بگیرد تا مسائل به صورت پایدار حل شود در غیر این صورت تبعاتی خواهد داشت. جامعه ای می تواند مشکلاتش را حل کند که گفتگو را آموخته باشد ،ما مسئولیت داریم که سند تحول را تحقق ببخشیم. می خواهیم سند را اجرایی کنیم و سندی اجرایی خواهد شد که پیرامون آن تفاهمی شکل گرفته باشد و به درک مشترک میان تمام ذی نفعان دست یافته باشد.  تا نتوانیم به تقاضای موثری نسبت به تعلیم و تربیت چندساحتی دست بیابیم نمی توانیم آن را اجرایی کنیم. داشتن سندِخوب بخشی از تحقق اجرای آن است. وی درباره موضوع کنکور نیر اظهار نظر کرد و گفت: اگر نمی توانیم کنکور را برداریم، باید در کنار متقاضیان کنکور متقاضیان دیگری را تربیت کنیم و جهت گیری تعلیم و تربیت را به سمت خود تغییر دهد. باید فرصت ها عادلانه تر تقسیم شود و سهم کیفیت برای همه یکسان باشد. وی در پایان با اشاره به اینکه  تشکیل مجلس دانش آموزی گام موثری در جهت ارتقای عدالت اجتماعی و تقسیم برابر فرصت هاست گفت: من احساس بسیار خوبی از بودن در اینجا دارم، ما در توسعه فرصت های کمی دست آورد های خوبی داشته ایم اما امروز نمی توانیم با اطمینان سرمان را بالا بگیریم و بگوییم این فرصت ها را به لحاظ کیفی عادلانه توضیح کرده ایم، ما باید تلاش کنیم که این فرصت ها عادلانه تر توضیح شود.

برچسب‌ها