کد خبر 207051
۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۸

آنچه که باید درباره عدم تحمل لاکتوز بدانید

آنچه که باید درباره عدم تحمل لاکتوز بدانید

اگر از آن دسته افرادی هستید که پس از خوردن بستنی دچار دل‌درد شدید می‌شوید یا پس از نوشیدن شیر فورا باید خود را به توالت برسانید، احتمالا به عدم تحمل لاکتوز مبتلا شده‌اید. این اختلال زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شما نمی‌تواند محصولات لبنی را به‌درستی هضم کند و در نهایت در میان دنیایی از آسیب قرار می‌گیرید.

به گزارش گروه سلامت حیات؛ اگر از آن دسته افرادی هستید که پس از خوردن بستنی دچار دل‌درد شدید می‌شوید یا پس از نوشیدن شیر فورا باید خود را به توالت برسانید، احتمالا به عدم تحمل لاکتوز مبتلا شده‌اید. این اختلال زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شما نمی‌تواند محصولات لبنی را به‌درستی هضم کند و در نهایت در میان دنیایی از آسیب قرار می‌گیرید.

لاکتوز یک قند طبیعی است که در شیر و فرآورده‌های آن یافت می‌شود. به‌طور معمول، پس از خوردن یا نوشیدن چیزی که دارای این قند است، آنزیمی در روده شما به نام لاکتاز آن را تجزیه می‌کند. اما روده افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز به اندازه کافی از این آنزیم تولید نمی‌کند. بنابراین لاکتوز هضم‌نشده به روده بزرگ می‌رسد، جایی که باکتری‌ها شروع به تخمیر آن می‌کنند. این فرآیند می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد و باعث علائمی مانند نفخ، گاز، درد، حالت تهوع و اسهال شود.

حالا در ادامه قصد داریم به نکاتی درباره عدم تحمل لاکتوز اشاره کنیم که بد نیست آنها را بدانید:

عدم تحمل لاکتوز، حساسیت به شیر نیست

حساسیت‌های غذایی، مانند حساسیت به شیر یا بادام‌زمینی، نوعی اختلال خودایمنی هستند. افرادی که به شیر حساسیت دارند نمی‌توانند شیر یا محصولات حاوی آن را مصرف کنند.

واکنش‌های حساسیتی به شیر می‌تواند شدید و حتی کشنده باشد. به گزارش سیناپرس، اگر به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستید، به این معنی است که بدن شما برای هضم لاکتوز مشکل دارد. در حالی که ممکن است علائم دردناک و مخربی داشته باشید، با این حال، چنین شرایطی تهدیدی برای زندگی شما نیست.چرا برخی افراد بیشتر دچار عدم تحمل لاکتوز می شوند

سطوح طبیعی لاکتاز با افزایش سن کاهش می‌یابد، بنابراین عدم تحمل لاکتوز ممکن است با بالا رفتن سن بروز کند. به نظر می‌رسد یک جزء ژنتیکی نیز وجود دارد. مثلا در امریکا، برخی از جمعیت‌ها از جمله آمریکایی‌های آسیایی، آفریقایی-آمریکایی، و آمریکایی‌های مکزیکی، بیشتر از بقیه از این عارضه شکایت داشته‌اند.

عدم تحمل لاکتوز را می‌توان تشخیص داد

برای چند هفته تمام لبنیات را کنار بگذارید تا ببینید آیا علائم شما بهبود می‌یابد یا خیر. برای پاسخ قطعی‌تر، با پزشک خود صحبت کنید. احتمالا آنها می‌خواهند مسائل دیگری مانند بیماری سلیاک را رد کنند. همچنین می‎توانید آزمایش خون یا آزمایش هیدروژن تنفسی انجام دهید. هر دو شامل خوردن یا نوشیدن چیزی حاوی لاکتوز، سپس چک کردن خون یا تنفس شما برای علائمی است که نشان می‌دهد آن را به درستی هضم نمی‌کنید.

کلسیم همچنان مهم است

اگر مصرف تمام محصولات لبنی را کنار می‌گذارید (یا تا حد زیادی کاهش می‌دهید)، باید مطمئن شوید که غذاهای دیگری که کلسیم را تامین می‌کنند، مانند شیرهای غیرلبنی غنی‌شده با کلسیم مانند سویا، توفو فرآوری‌شده با کلسیم، کلم‌پیچ، بادام، کلم بروکلی و غلات غنی‌شده با کلسیم را به رژیم غذاییتان اضافه می‌کنید. برای کودکانی که از خوردن لبنیات اجتناب می‌کنند، دریافت کلسیم از منابع دیگر در حین رشد و ساختن توده استخوانی بسیار مهم است.

ممکن است شما همچنان بتوانید لبنیات بخورید

ممکن است برای فهمیدن اینکه چه چیزی و چه مقدار از آن را می‌توانید تحمل کنید، نیاز باشد که آزمون و خطا کنید، اما در کل برخی از افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز می‌توانند برخی از لبنیات، از جمله مقادیر کمی شیر را مصرف کنند بدون اینکه علامت خاصی از خود نشان دهند. به‌عنوان مثال، برخی از افراد می‌توانند ماست را تحمل کنند، زیرا باکتری‌های موجود در آن قبلاً مقداری از لاکتوز را تجزیه کرده‌اند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha