کد خبر 166462
۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۷

رئیس جمهور پاکستان: احیای روابط ایران و عربستان، راهگشای جهان اسلام است

رئیس جمهور پاکستان: احیای روابط ایران و عربستان، راهگشای جهان اسلام است

رئیس جمهوری پاکستان گفت: احیای روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی یک اقدام تحسین برانگیز و راهگشای جهان اسلام است.

به گزارش گروه سیاسی حیات؛«عارف علوی» طی سخنرانی در پنجمین همایش بین المللی «پیام اسلام» در شهر اسلام‌آباد، درباره احیای روابط دوجانبه ایران و عربستان افزود: این تحول، راهگشای جهان اسلام برای پرداختن به مسائل خود است.

وی اظهار داشت: آغاز روابط رسمی ایران و عربستان به صورت گسترده در منطقه و جهان مورد استقبال قرار گرفت و به یک الگو برای پرداختن به چالش‌های پیش روی مسلمانان تبدیل شد.

علوی تشدید اوضاع در فلسطین اشغالی و رخدادهای اخیر در مسجدالاقصی را موجب نگرانی و اندوه مسلمانان جهان دانست.

رئیس جمهور پاکستان همچنین نسبت به تبعیض علیه مسلمانان در جهان و همچنین وضعیت مسلمانان و سرکوب آنان در شبه قاره ابراز نگرانی کرد.

وی تحکیم معیشت و تقویت توانمندی‌های علمی را نیاز امروز جهان اسلام عنوان کرد و افزود: مسلمانان نیازمند خویشتنداری و رواداری هستند تا با همسویی و هماهنگی از چالش‌ها و مسائل مشترک عبور کنند.

 

** توافق ایران و عربستان؛ تامین‌کننده منافع جهان اسلام

 

سخنرانان در کنفرانس بین المللی پیام اسلام که با حضور جمعی از سفرای اسلامی مقیم اسلام‌آباد و مقامات پاکستانی توسط شورای علمای پاکستان برگزار شد توافق ایران و عربستان برای احیای روابط را ارزنده و در راستای تامین منافع جهان اسلام عنوان کردند.

آنان با تاکید بر حمایت از مسلمانان فلسطین، خواستار تقویت وحدت و یکپارچگی جهان اسلام در برابر چالش‌های مشترک به ویژه دفاع از مسلمانان در فلسطین و کشمیر شدند.

 

سناتور «مشاهد حسین» رئیس کمیته دفاعی مجلس سنای پاکستان طی سخنانی از چین برای دیپلماسی موثر میان ایران و عربستان و کمک به تنش زدایی در منطقه قدردانی کرد و افزود: آینده متعلق به شرق است و آسیایی‌ها برای خود تصمیم می‌گیرند و ما هیچ نیازی به تصمیم گیری در آمریکا و یا اروپا نداریم.

حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی صبح روز 17 فروردین در پکن دیدار و گفت‌وگو کردند.

وزرای خارجه پس از این دیدار بیانیه مشترکی را با حضور وزیر خارجه چین به امضا رساندند و ضمن توافق برای بازگشایی نمایندگی‌های دو کشور در زمان مورد توافق، بر آمادگی خود برای از بین بردن موانع پیش روی گسترش همکاری‌ها تاکید کردند.

برچسب‌ها