کد خبر 143511
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳

ولادت امام حسن مجتبی(ع) و روز اکرام

ولادت امام حسن مجتبی(ع) و روز اکرام

حیات: امام حسن مجتبی(ع) پیشوای دوم جهان تشیع در نیمه ماه مبارک رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمدند. کنیه ایشان را «ابومحمد» و «ابوالقاسم» گفته‌اند و برای آن امام همام القابی همچون مجتبی (برگزیده)، سَیّد (سرور) و زَکیّ (پاکیزه) برشمرده‌اند. چون امام حسن مجتبی(ع)، نخستین نوه پیامبر(ص) بودند، تولدشان شور و شوق بسیاری در خاندان پیامبر(ص) برپا کرد. ایشان بعد از شهادت امام علی(ع) در ۲۱ رمضان سال۴۰ هجری قمری، به امامت رسیدند و به مدت ۱۰سال این مقام را بر عهده داشتند. امام حسن(ع) هفت سال از عمر شریفشان را در دامان پر مهر و محبت جدش سپری کردند.

این سال ها اگر چه بسیار اندک بود، اما فرصتی فراهم کرد تا سیمایی از شخصیت پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) را در شخصیت ایشان متبلور سازد و آن حضرت را شایسته نشان افتخاری نماید که جدش به ایشان بخشیدند، آن گاه که برحسب روایت، خطاب به امام حسن(ع) فرمودند: «تو از لحاظ آفرینش و خلق و خوی (صورت و سیرت) مانند من هستی». امام حسن مجتبی(ع) به عنوان امین و یاور پدر خویش حضرت علی(ع)، در امور مهم و حیاتی جامعه اسلامی فعالیت داشتند و علاوه بر اینکه به وظیفه خود در قبال اسلام عمل می کردند، به کسب تجربه و مهارت در رهبری و هدایت جامعه اسلامی می پرداختند. پاسخ گویی به پرسش های دینی و مذهبی از جمله مسئولیت های مهم امام حسن(ع) در زمان پدر گرامی شان بود. امام علی(ع) بارها پاسخ به پرسش ها را به امام حسن(ع) واگذار کرده بودند. گاهی مردم پس از دریافت پاسخ از ایشان نزد حضرت علی(ع) می رفتند و از حضرت پاسخ همان پرسش را می خواستند که حضرت به آنان می فرمودند: «اگر از من هم می پرسیدید، بیش از این، پاسخی دریافت نمی کردید».

امام حسن مجتبی(ع)، فضایل انسانی و ویژگی های والایی داشتند. فروتنی، خضوع و خشوع، شجاعت و کرامت، بخشش و... از ویژگی های برجسته آن حضرت عنوان می شود که ایشان را از دیگر افراد جامعه خویش متمایز می کرد. امام حسن(ع) عابدترین مردم زمان خود و زاهدترین و برترین آنها بودند. از دیگر ویژگی های آن حضرت بردباری وصف ناپذیر ایشان بود. نمونه این ویژگی را می توان در دوران پس از صلح با معاویه مشاهده کرد که این دوران سخت ترین دوران زندگانی با برکت امام حسن مجتبی(ع) بود که ایشان سختی ها و رفتارهای ناشایست این سالها را با بردباری وصف ناشدنی اشان سپری کردند. زمان شناسی و تدبیر از دیگر ویژگی های آن حضرت است. در جریان ماجرای صلح آن حضرت با معاویه و کناره گیری از صحنه خلافت و حکومت اسلامی در متون تاریخی و روایی شیعه، پاسخ های دقیق و حکیمانه ای داده شده است که نشان از عمق ایمان، زمان شناسی،نهایت تدبیر، مدیریت و فداکاری آن حضرت دارد.

پیشوای دوم شیعیان، در بذل و بخشش و دستگیری از بیچارگان، سر آمد روزگار خویش بودند. گاهی پیش از آن که مستمندی اظهار احتیاج کند، احتیاج او را بر طرف می ساختند. می توان گفت یکی از بارزترین ویژگی های امام حسن مجتبی (ع) که بهترین سرمشق برای دوستداران آن امام(ع) است، بخشندگی بسیار و دستگیری از دیگران می باشد. ایشان به بهانه های مختلف، همه را از خوان کرم خویش بهره مند می ساختند. از اینرو ولادت آن حضرت در تقویم رسمی کشور روز اکرام  نام گذاری شده است که نشان می دهد بخشندگی و کمک به نیازمندان و مستمندان از رفتارهایی است که مورد تاکید و سفارش دین مبین اسلام بوده و شایسته است این رفتار در همه احوال به ویژه در شرایط امروز جامعه ما مورد توجه همه اقشار و گروه ها در تمامی روزهای سال قرار گیرد. بی تردید با درک نیازمندان جامعه و رفع نیازهای آنها می توان گام های موثری در جهت کاهش برخی از آسیب های اجتماعی داشته باشیم و در مسیر آرامش، رشد و توسعه جامعه به گونه ای موثر عمل نماییم.

برچسب‌ها