بازار پتروشیمی ایران الکترونیکی می شود
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از الکترونیکی شدن بازار پتروشیمی ایران در آینده نزدیک خبرداد.
به گزارش حیات؛ معاون توسعه فناوری اطلاعات
و تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مراسم رونمایی از طرح ملی بازار
هوشمند آهن ایران، دسترسی دقیق به اطلاعات بازار، تسهیل تجارت، ایجاد تعادل میان قیمت
و هزینه تمام شده کالا، توزیع مناسب و حذف واسطه های غیرضرروی، را از مهمترین مزایای
این طرح توصیف کرد.
محمد صادق مفتح افزود: سامانه سجاد هم که
مربوط به بازار دارو است در آینده به سامانه های الکترونیکی متصل خواهد شد.
وی با اشاره به همه تلاش های انجام شده برای
آماده سازی و راه اندازی سامانه ملی بازار هوشمند آهن ایران گفت: این فقط ده درصد
کار است چرا که جااندازی ، توسعه و جایگزینی آن در بازار سنتی کار دشواری است که
باید با تبیین کارآیی های ارزشمند این سامانه و به کمک رسانه ها این مهم محقق شود.
مفتح افزود: به جز آهن الات مورد نیاز
کارخانه های خودروسازی و سایر صنایع بازار مردمی آهن ، بازاری با درآمد 30 میلیارد
تومانی است که الکترونیکی شدن آن موجب صرفه جویی چشمگیر هزینه ها در این بازار
خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه کشوری که دو میلیون تن
فولاد تولید می کرد در حال حاضر به تولید 45 میلیون تن نزدیک شده است گفت: به طور
منطقی باید به سامانه های نوین در بازار آهن روی آورد.
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران هم در
این مراسم گفت: با راه اندازی طرح ملی بها (سامانه الکترونیکی بازار هوشمند آهن ایران)
همه عملیات خرید و فروش آهن آلات شفاف و مورد قبول دستگاههای نظارتی قرار خواهد
گرفت.
سبحانی این سامانه را تالار تجاری الکترونیکی
برای خریداران و عرضه کنندگان توصیف کرد و افزود: مشتری می تواند با مراجعه به این
سامانه نوع جنس کالای مورد نظر خود را به لحاظ کمیت ، کیفیت و قیمت مقایسه و در
نهایت انتخاب کند.
وی صرفه جویی در زمان و حذف هزینه های حمل و
نقل ، بارگیری، انبارداری و تخلیه بار را از مزایای مهم این شبکه وسیع خرید و فروش
آهن در کشور بیان کرد.
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران همچنین
با اشاره به اینکه برای صادرات باید از بازارهای سنتی عبور کرد و به سامانه های
مدرن روی آورد گفت: با راه اندازی این سامانه جهت گیری ما به سمت بازارهای بین
المللی متمرکز می شود.