کد خبر 98214
۶ آذر ۱۳۹۱ - ۰۰:۰۰

بقای مناصب فقها

/ولایت فقیه در کلام امام راحل/

تهران - حیاتاکنون باید دید اینکه امام (علیه السلام) در زمان حیات خود- طبق روایت ابی خدیجه- منصب قضاوت را براى فقها قرار داده، و بنا به روایت عمر بن حنظله هر دو مقام ریاست و قضاوت را به آنان واگذار کرده است، آیا وقتى که امام از دنیا رحلت فرمودند، فقها خود به خود از این مقام برکنار مى‏شوند؟ تمام قضات و امرایى که ائمه (علیهم السلام) قرار داده بودند با رفتن خودشان از منصب ریاست و قضاوت معزول مى‏گردند یا نه؟ با قطع نظر از این معنا که وضع ولایت امام (علیه السلام) با دیگران فرق دارد و بنا بر مذهب شیعه تمام دستورات و اوامر ائمه (علیهم السلام) در زمان حیات و مماتشان لازم الاتباع است، باید دید وضع مناصب و مقاماتى که در دنیا براى اشخاص تعیین مى‏شود چگونه است؟ در رژیمهاى دنیا، چه سلطنتى و چه جمهورى یا هر شکل دیگر، اگر رئیس جمهور یا سلطان وقت از دنیا رفت، یا اوضاع دگرگون شد و رژیم تغییر کرد، مقامات و منصبهاى نظامى به هم نمى‏خورد. مثلًا درجه یک سپهبد خود به خود از او گرفته نمى‏شود؛ سفیر از سفارت عزل نمى‏گردد؛ وزیر مالیه، استاندار، فرماندار، و بخشدار از مقام خود برکنار نمى‏شوند. البته رژیم جدید و دولت بعدى مى‏تواند آنان را از مقامشان برکنار و عزل نماید؛ ولى این مناصب خود به خود سلب نمى‏گردد. بعضى امور است که خود به خود از بین مى‏رود. مثل اجازه حسبیه، یا وکالتى که فقیه به کسى مى‏دهد که در فلان شهر امورى را انجام دهد. اگر فقیه فوت شود، این امر هم زایل مى‏شود؛ اما اگر فقیه فرض بفرمایید قیّم براى صغیرى یا متولى براى موقوفه‏اى تعیین کرد، با فوت او این مناصب از بین نرفته به حال خود باقى است. کتاب ولایت فقیه امام خمینی رحمه الله صفحه 94-95

برچسب‌ها