به گزارش خبرنگار حیات، مهدی محسنی در این همایش اظهار داشت: فدراسیون بینالمللی کوچینگ (ICF) کوچینگ حرفهای را «مشارکت و همکاری بین کوچ و مراجع» تعریف میکند که طی آن مراجع با تفکر عمیق و خلاقیت خود، تواناییهای شخصی و حرفهایاش را ارتقا میدهد. جان ویتمور، نویسنده کتاب «مربیگری برای عملکرد بهتر» (۱۹۸۲) نیز معتقد است بخش بزرگی از آنچه انسان برای موفقیت حرفهای نیاز دارد در درون خودش نهفته است و وظیفه کوچ، حذف موانع ذهنی و کمک به یادگیری خود فرد است.
ریشههای کوچینگ در فرهنگ و قرآن ایرانی ـ اسلامی
محسنی با اشاره به پیشینه این مفهوم در فرهنگ ایرانی ـ اسلامی افزود: در قرآن کریم بارها خداوند با لفظ «رب» یاد شده؛ پروردگاری که به هر مخلوقی آفرینش متناسب با او عطا کرده و سپس او را به سوی کمال هدایت میکند. مربی در سنت ما نیز با ایجاد محیط امن، تشویق، مهربانی و قدردانی، مراجع را به اقدام ترغیب میکند؛ دقیقاً همان چیزی که در گذشته با عنوان «استاد دیدن» و «همراهی پا به پا» شناخته میشد.
صنعت نشر ایران؛ محتاج دو نوع کوچینگ
معاون خانه کتاب و ادبیات ایران دو حوزه اصلی نیازمند کوچینگ در صنعت نشر را چنین برشمرد: تولید آثار تخصصی و باکیفیت در حوزه کوچینگ و مربیگری (که انتشارات گیوا در آن پیشگام است) و استفاده از کوچینگ برای تربیت حرفهای نیروهای انسانی صنعت نشر (نویسنده، ویراستار، تصویرگر، ناشر و کتابفروش).
وی تأکید کرد: در ایران بیش از ۲۰ هزار مجوز انتشاراتی وجود دارد اما تنها حدود ۲۰۰۰ ناشر فعالیت جدی دارند. بخش بزرگی از این ناکامی ناشی از آزمون و خطای پرهزینه و سوزاندن سرمایه انسانی و مالی است. ما نیازمند تربیت علمی و عملی نیروهای متخصص با کمک کوچینگ هستیم تا از تولید کتابهای کمارزش و هدررفت منابع جلوگیری شود.
کتاب زنده در کلام امام خمینی(ره)
محسنی با استناد به حدیث دوم از کتاب «چهل حدیث» امام خمینی(ره) گفت: برخی کتابها فقط نسخه میپیچند و دستورالعمل میدهند، اما کتاب زنده کتابی است که پیشاپیش افکار خواننده را خوانده، او را با خودش روبهرو میکند، به تفکر وامیدارد و پا به پا تا نتیجه همراهی میکند. ما در صنعت نشر به شدت نیازمند چنین کتابهایی هستیم.
خاطرهای از یک معلم؛ الگوی واقعی کوچینگ
معاون خانه کتاب در پایان سخنان خود با چشمانی اشکبار از معلم کلاس دوم دبستانش در منطقه محروم ورامین یاد کرد: علی محمدی؛ معلمی که عاشق بود و ما برای خوشحال کردن او درس میخواندیم. او هیچگاه نمونه یا تقدیرنامهای نگرفت، اما دیروز در سانحه رانندگی دار فانی را وداع گفت. من صفحه اول کتابم «همه باهوشاند» را به او تقدیم کردم. هنوز بعد از ۳۰ سال جزئیات چهرهاش را به یاد دارم. یک روز که غم از دست دادن او فضای کلاس را پر کرده بود، منِ دانشآموز کلاس دوم، تصمیم گرفتم همه ۱۷ غلط املای قاسم ـ دانشآموز جنگزدهای که تازه به کلاس ما آمده بود ـ را ببخشم و او را با مهر «صد آفرین» تشویق کنم. برق شادی در چشمان قاسم و قبولیاش در امتحان پایان سال، ادامه همان هشت سال اثرگذاری آقای محمدی بود.
در پایان این همایش که با حضور فعالان حوزه نشر، نویسندگان و مربیان برگزار شد، از ۶۹ عنوان جدید انتشارات گیوا در حوزههای کوچینگ، خودشناسی، موفقیت و توسعه فردی رونمایی بهعمل آمد و نویسندگان برتر تجلیل شد.
انتهای پیام/خ
نظر شما