رسول بابازاد جانباز ۳۰ درصد دفاع مقدس که در حوزه فیلمسازی و انیمیشن فعالیت میکند، از انگیزهها و چالشهای مسیر حرفهای خود میگوید. او پس از مجروحیت به هنگام فیلمبرداری در جبهه، و پس پایان جنگ یکی از اولین موسسین از شش موسسه فرهنگی و هنری شمس در سال 1372 بود. او معتقد است هر چه از آن سالها دور شدیم ساختارهای غیرشفاف، ناکارآمد در رقابت نابرابر با بخش خصوصی، بزرگترین موانع فعالیت مؤسسات خصوصی است.
رسول بابارضا جانباز دوران دفاع مقدس فیلمساز و کارگردان انیمیشن در گفتوگو با خبرنگار حیات از تجربیات خود در زمینه فیلمسازی و درباره انگیزه تأسیس مؤسسه فرهنگی خود توضیحاتی را ارائه داد.
از فیلمبرداری در جبهه تا نویسندگی انیمیشن
بابارضا با بیان اینکه در زمان جنگ برای فیلمبرداری به جبهه رفتم و سال ۶۵ مجروح شدم، گفت: تحصیلاتم در حوزه سینما بود و از همان زمان به تولید فیلم مستند علاقه داشتم. پس از جنگ وارد حوزه تولید فیلم داستانی و سریال شدم و بعدها به انیمیشنسازی روی آوردم.
وی افزود: انگیزهام این بود که با وجود محدودیتهای جسمی ناشی از جانبازی، همچنان در حوزه فرهنگ و هنر اثرگذار باشم. به دلیل محدودیتهای جسمی، اکنون بیشتر در زمینه نویسندگی فیلمنامه فعالم، چون نمیتوانم کارهای سنگین مثل فیلمبرداری را ادامه دهم. چنانچه معیار برای تعیین درصد جانبازی میزان از کارافتادگی باشد، من و دیگر عزیزان جانباز به لحاظ جسمی با افزایش سن درصد جانبازیمان امروز به ۹۰ درصد رسیده است.
دستاورد ارزشمند؛ انیمیشنی برای نسلها
بابارضا درباره آثاری که کارگردانی کرده است، گفت: یکی از کارهایم انیمیشن «پا به پای آفتاب» بود که ۲۲ سال پیش درباره کودکی امام (ره) ساختم. این اثر به چندین زبان دوبله و ترجمه شد و هر سال از شبکههای سراسری و استانی مختلف پخش میشود. این کار با قصهای ساده، بخشی از تاریخ را روایت میکند و برایم ارزشمند است. چون محتوای اصلی آن نماینگر سازش و همدستی دولت ضعیف با دزدان و راهزان برای غارت مردم است.
وی افزود: اگر به عقب برگردم، باز هم همین مسیر را انتخاب میکنم اما برخی اشتباهات را تکرار نمیکنم. در حوزه انیمیشن، جریاناتی با حمایتهای خاص از درون نهادهای دولتی پدیدار شدند، همه عرصه فعالیت به خصوص تولید فیلم سینمایی انیمیشن بدون توجه به قانون تعارض منافع را در انحصار خود گرفتهاند. اگر میدانستم سرانجام این دخالتهای دولتی و نهادی، بهوجود آمدن انحصار برای جماعتی خاص با بودجه دولتی در زمینه تولید انیمیشن است، زودتر دست از رقابت با این شرکتهای خصولتی برمیداشتم و مدل جدیدی را برای تولید پیش میگرفتم تا متضرر نشوم.
چالشهای رقابت با نهادهای دولتی
کارگردان «مسافر شهر قصهها» درباره موانع فعالیت مؤسسه فرهنگی هنری تصریح کرد: بزرگترین مشکل، رقابت نابرابر با بخش دولتی و حمایتهای رانتی است. نهادهای دولتی با بودجههای کلان وارد حوزه سینما و انیمیشن میشوند و این کار را برای مؤسسات خصوصی سخت میکنند. هزینههای تولید نسبت به سالهای قبل بسیار بالاست و بخش خصوصی به مرور ضعیفتر میشود.
وی ادامه داد: ساختارهای موازی و بروکراسی غیرشفاف و مسائل پیچیده، مشکلات زیادی ایجاد کرده است. دم دستترین آن مثلاً همین سامانههای خدمت هر چند سال یکبار تغییر میکند و ما نمیدانیم از کجا باید درخواستهایمان ارائه و آن را پیگیری کنیم. این ساختارها نه تنها تسهیل نمیکنند، بلکه گاهی مانع گردش کار هم میشوند.
این مستندساز در پایان خطاب به جوانان علاقهمند به علم و هنر اظهار داشت: برای موفقیت و اثرگذاری، باید عادت به کار گروهی و شبکهسازی کنید، همواره تفکر انتقادی داشته باشید و گفتوگو را یاد بگیرید. کار گروهی و تفکرتان را همراه با خلاقیت انجام دهید. خلاقیت خیلی مهم است. در فضای اکثر فعالیتهای هنری و علمی دیگر نمیشود به تنهایی موفق شد، مگر اینکه ایدهای خاص و مطمئن برای همراه کردن دیگران بهعنوان سرمایهگذار و همکاران دائمی داشته باشید!
انتهای پیام/
نظر شما