کد خبر 272749
۲ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۳:۳۰

حیات گزارش می‌دهد

صفر تا صد پرونده واردات خودروی جانبازان/ آخرین گام‌ها با تخصیص ارز توسط بانک مرکزی برداشته می‌شود

صفر تا صد پرونده واردات خودروی جانبازان/ آخرین گام‌ها با تخصیص ارز توسط بانک مرکزی برداشته می‌شود

تا امروز، روند واردات خودرو برای جانبازان به یک پروژه جدی و پیوسته در بدنه دولت تبدیل شده است. بسیاری از دستگاه‌های اجرایی، از بنیاد شهید و وزارت صمت تا گمرک و بانک مرکزی، درگیر اجرای این فرآیند هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری حیات، سال‌ها بود که موضوع واردات خودرو برای جانبازان، مانند وعده‌ای قدیمی در فضای عمومی و اداری کشور در رفت‌وآمد بود؛ وعده‌ای که گاه به بهانه‌های بودجه‌ای و زمانی به تعویق می‌افتاد، و گاه در سکوت تصمیم‌گیران گم می‌شد اما سرانجام این مطالبه‌ی دیرینه‌ی جامعه‌ی ایثارگری از عرصه‌ی گفتار، به میدان عمل گام نهاد و تحولی را در زندگی بسیاری از قهرمانان سلامت و استقلال کشور رقم زد.

این روند تازه‌ بر پایه ماده ۴۵ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران استوار است. این ماده قانونی به‌روشنی تأکید دارد که دولت مکلف است امکان استفاده جانبازان از خودروهای مناسب با وضعیت جسمی آن‌ها را فراهم کند. 

این موضوع البته در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ نیز مورد تأکید قرار گرفت، و به‌صورت مشخص دولت را موظف کرد تا زمینه واردات خودروهای مورد نیاز جانبازان بالای ۵۰ درصد را فراهم کند. آنچه در متن قانون آمده، معافیت از حقوق گمرکی و عدم نیاز به کارت بازرگانی برای این گروه است که خود نشانه‌ای از رویکرد حمایتی حاکم بر این تصمیم‌گیری محسوب می‌شود.

اما تنها داشتن قانون کافی نبود، در زمستان ۱۴۰۲، هیئت وزیران با تصویب و ابلاغ اصلاحاتی در آیین‌نامه اجرایی موانع مهمی را از سر راه برداشت. 

با پیگیری‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران و همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان‌های مربوطه، آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو بازبینی شد و جان تازه‌ای به این طرح بخشید. 

بیشتر بخوانید:

جلسه رئیس بنیاد شهید و وزیر صمت برای حل مشکل واردات خودرو جانبازان

مهم‌ترین این اصلاحات، امکان واردات مستقیم خودرو توسط خود جانبازان بود. به بیان دیگر، برخلاف رویه‌های قبلی که بسیاری از امور را منوط به واسطه‌گری یا تامین از طریق نهادهای ثالث می‌کرد، این‌بار خود ایثارگر می‌تواند مستقیما اقدام به ثبت سفارش، طی مراحل و واردات کند. 

جانبازان مجاز شدند بدون نیاز به کارت بازرگانی و با تأییدیه مستقیم بنیاد، فرآیند واردات خودرو را آغاز کنند.

در نسخه‌ی جدید آیین‌نامه، شروط سخت‌گیرانه‌ی پیشین کنار گذاشته شد و مهم‌تر آنکه، محدودیت پنج‌ساله‌ی فروش و انتقال خودرو نیز برداشته شد و مالکان جدید از آزادی بیشتری در استفاده یا واگذاری خودرو برخوردار شدند.

همچنین مالیات نقل‌ و انتقال حذف شد و معافیت‌ها به نحوی طراحی شد که استفاده شخصی و واقعی از خودرو تسهیل شود.

همزمان با این اصلاحات، سامانه جامع تجارت، به‌عنوان بستر اصلی ثبت‌نام و پیگیری امور واردات، با بانک اطلاعاتی بنیاد شهید یکپارچه شد. 

این اقدام هوشمندانه، هم از بوروکراسی زائد جلوگیری کرد و هم شفافیت لازم برای صحت‌سنجی اطلاعات را فراهم آورد. 

بدین ترتیب، متقاضیان می‌توانستند با چند گام ساده، درخواست خود را ثبت و وارد مسیر اجرایی شوند.

در مهرماه ۱۴۰۳، سامانه ثبت سفارش برای خودروهای ویژه جانبازان راه‌اندازی شد. سازوکار ورود به سامانه از طریق درگاه جامع تجارت با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران طراحی شده بود و امکان ثبت درخواست‌ها فراهم آمد. 

البته فرآیند اجرایی همچنان نیاز به هماهنگی‌های بین‌بخشی بیشتری داشت، اما همین آغاز راه، کورسوی امیدی برای جانبازانی شد که سال‌ها چشم‌به‌راه یک سیاست عملیاتی بودند.

اواخر پاییز ۱۴۰۳، اولین ثبت‌سفارش‌ها آغاز شد. خودروهای مورد نظر عمدتاً از برندهای معتبر کره‌ای، ژاپنی و اروپایی انتخاب شدند؛ برندهایی که به‌واسطه‌ی کیفیت ساخت، ایمنی بالا، و قابلیت تجهیز به امکانات مخصوص جانبازان، گزینه‌های مناسبی برای این طرح بودند. 

سازمان ملی استاندارد نیز با تدوین ضوابط مشخص، تنها خودروهایی را واجد شرایط دانست که دارای گواهی‌های ایمنی، آلایندگی و کیفیت از نهادهای معتبر بین‌المللی بودند. این انتخاب نه‌تنها کیفیت طرح را ارتقا داد، بلکه احترام به سلامت و آسایش ایثارگران را در اولویت قرار داد.

در ادامه موضوع استانداردها و الزامات فنی نیز در دی‌ماه ۱۴۰۳ مطرح شد. سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد که تمامی خودروهای وارداتی باید دارای تأییدیه‌های ایمنی و آلایندگی معتبر بین‌المللی باشند. 

این تصمیم از یک‌سو تضمین‌کننده کیفیت و سلامت خودروهای ورودی بود و از سوی دیگر، موجب محدود شدن دایره برندها و مدل‌های مجاز به واردات شد. 

با این حال، نگاه کلی بر آن بود که خودروهای خاص برای یک گروه خاص، باید با بیشترین سطح از ایمنی و راحتی همراه باشند.

از منظر اقتصادی نیز طرح واردات خودرو برای جانبازان با تدابیر حمایتی ویژه‌ای همراه بود. 

خودروهای وارداتی از پرداخت سود بازرگانی معاف شدند امری که بهای نهایی خودرو را به شکل چشم‌گیری کاهش داد و امکان خرید را برای طیف گسترده‌تری از این جانبازان فراهم ساخت. 

بنیاد شهید نیز با پیگیری‌های خود، تسهیلات ارزی مورد نیاز را از منابع قانونی و صادراتی تأمین کرد و واردکنندگان را از دغدغه‌های ارزی رها ساخت.

زمستان ۱۴۰۳، نخستین محموله خودروهای وارداتی برای جانبازان وارد کشور شد. 

تصاویر خودروهای تازه‌وارد در گمرکات اصلی کشور، برای بسیاری نماد تحقق یک آرزوی دیرینه بود آرزویی که حالا شکل واقعی به خود گرفته بود.

این لحظه‌ها، برای خیلی‌ها پایان یک انتظار چندساله بود و آغاز یک سبک زندگی تازه. 

گزارش‌ها حاکی از آن بودند که برخی خودروها با تجهیزات ویژه از جمله کنترل فرمان با دست، ترمز کمکی و صندلی‌های متحرک ویژه جانبازان تجهیز شده‌اند امکاناتی که پیش از آن، صرفاً در بازارهای خاص جهانی در دسترس بودند.

در همین زمان، وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که بیش از ۱۰ هزار درخواست در سامانه ثبت شده و فرآیند بررسی و تخصیص خودرو به متقاضیان در حال انجام است. 

قرار بر این شد که تا پایان شهریور ۱۴۰۴، همه متقاضیانی که درخواستشان تأیید شده و مدارکشان تکمیل بوده، خودروهای خود را تحویل بگیرند.

ادامه روند نیز با سرعت مناسبی دنبال شد. وزارت صمت با معرفی شرکت‌های واردکننده و فعال‌سازی سازوکارهای تسهیل‌شده، فرایند واردات را با هماهنگی بالا و حداقل تعلل پیش برد. 

گمرک جمهوری اسلامی ایران با صدور بخش‌نامه‌های تسهیل‌گر، در مسیر ترخیص خودروها نقش مؤثری ایفا کرد و از بروز مشکلات معمول در روند واردات جلوگیری به عمل آمد.

فروردین‌ماه ۱۴۰۴، گمرک جمهوری اسلامی ایران بخشنامه‌ای را منتشر کرد که هدف آن افزایش شفافیت و نظارت در این مسیر بود. بر اساس این بخشنامه، واردات خودرو صرفاً باید توسط شخص جانباز انجام شود و هرگونه واگذاری امتیاز واردات یا خودرو به فرد دیگر ممنوع خواهد بود. همچنین تأکید شد که مدارک پزشکی، درصد جانبازی و احراز شرایط ایثارگری تنها با تأیید بنیاد شهید ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

در کنار همه‌ی این اقدامات، نباید از نقش پررنگ سازمان‌های نظارتی و استاندارد گذشت؛ سازمان‌هایی که با تعیین شاخص‌های فنی، کیفیت خودروهای واردشده را تضمین و از ورود خودروهای غیرایمن یا کم‌کیفیت جلوگیری کردند. 

همچنین برخی از شرکت‌های واردکننده، با ارائه‌ی خدمات جانبی از جمله نصب تجهیزات کمکی، و خدمات پس از فروش در محل، گام‌هایی عملی برای احترام به کرامت جانبازان برداشتند.

تا امروز، روند واردات خودرو برای جانبازان به یک پروژه جدی و پیوسته در بدنه دولت تبدیل شده است. بسیاری از دستگاه‌های اجرایی، از وزارت صمت تا گمرک و بنیاد شهید، درگیر اجرای این فرآیند هستند. 

اگرچه مانند هر طرح بزرگ دیگری، چالش‌هایی در مسیر وجود داشته، اما رویکرد کلی دولت بر این است که این بار، این وعده به سرانجام برسد.

با گذشت زمان، روندهای اجرایی این طرح شکل شفاف‌تری به خود گرفته و هماهنگی میان نهادهای مسئول نیز در حال بهبود است. 

هفته گذشته نیز فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران از تصویب واردات خودروی جانبازان در جلسه هیئت دولت خبر داد و گفت: یکی از مصوبات جلسه امروز هیئت دولت که جانبازان را خوشحال خواهد کرد، این بود که واردات خودروی جانبازان که در بودجه ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده است، به تصویب هیئت دولت رسید.

بیشتر بخوانید:

خبر خوش برای جانبازان/ واردات خودروی جانبازان تصویب شد

بر اساس اعلام بنیاد شهید، پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریور ۱۴۰۴ بخش عمده‌ای از خودروهای ثبت‌نام‌شده تحویل متقاضیان شود. در حال حاضر، فرآیند تخصیص خودرو و ثبت سفارش در حال پیگیری است و اجرای کامل این طرح منوط به تأمین باقی‌مانده منابع ارزی توسط بانک مرکزی، هماهنگی نهادهای اجرایی و رفع محدودیت‌های احتمالی در مسیر واردات خواهد بود.

سعید اوحدی رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۴۰۴ اعلام کرد که تاکنون حدود ۷۵ درصد از ارز مورد نیاز برای واردات خودروهای ویژه جانبازان تأمین شده است. 

وی همچنین با تأکید بر ادامه‌ی تلاش‌ها برای تأمین ارز باقیمانده، ابراز امیدواری کرد که تا پایان شهریور ماه، موضوع خودروهای جانبازان به «نتیجه‌ای مطلوب و کامل» برسد. 

بیشتر بخوانید:

اوحدی: امیدواریم «خودروی جانبازان» تا آخر شهریور به نتیجه برسد

این سخنان، مهر تأییدی بود بر روندی که با همراهی و مطالبه‌گری پیگیرانه‌ی نهادها و مردم به نقطه‌ی اطمینان‌بخشی رسیده است.

اوحدی همچنین در گفت‌وگو با پایگاه خبری حیات گفت که حدود ۵۰ درصد از هدف‌گذاری‌هایی که برای واردات خودرو جانبازان انجام شده بود، به‌خوبی محقق شده و ان‌شاءالله در یک بازه ۶ ماهه این کار به سرمنزل مقصود خواهد رسید.

بیشتر بخوانید:

تحقق ۵۰ درصدی هدف‌گذاری واردات خودروهای جانبازان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha