به گزارش پایگاه خبری حیات به نقل از پایگاه اطلاعرسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران به فردین راشدی در این خصوص گفت: با توجه به نقش پالایشگاه در رفع ناترازیهای سوخت کشور و وجود متخصصین زبدهی پالایشی در این مجتمع عظیم صنعتی پیرو درخواست رئیس محترم سازمان هواپیمایی کشوری و حسب دستور معاون وزیر نفت عظیمیفر در خصوص تامین و تولید سوخت هواپیماهای سبک جهت استفاده در این ناوگان استراتژیک در سطح کشور این فرآیند آزمایشگاهی و تولیدی در دستور کار شرکت پالایش نفت آبادان قرار گرفت.
وی افزود : مطالعه و تحقیقات در این زمینه با حضور تیم های مختلف ادارات برنامه ریزی پالایش ، بهره برداری و آزمایشگاه آغاز شد و پس از ماه ها تلاش این سوخت در مقیاس آزمایشگاهی تهیه و جهت انجام تست های زمینی و پروازی در اختیار سازمان هواپیمایی قرار داده شد و سرانجام تاییدیه نهایی به شرکت پالایش نفت آبادان ابلاغ و برنامه تولید انبوه این سوخت در دستور کار قرار گرفت.
مدیر عامل پالایشگاه نفت آبادان ادامه داد : این پایان کار نبود و مطالعات در راستای افزایش کیفیت این سوخت ادامه پیدا کرد و با توجه بازنگری صورت گرفته در آخرین ویرایش استاندارد EN-228 و تغییر در میزان مجاز مواد اکسیژن دار (اکتان افزا) در اسفند ماه ۱۴۰۳ فرمولاسیون جدید تولید این سوخت با کیفیت بالاتر توسط متخصصان شرکت پالایش نفت آبادان بدست آمد
این محصول تولیدی کیفیتی بسیار بالاتر نسبت به سوختهای قبلی دارد و اظهار کرد: این سوخت جت فاقد گوگرد است به همین دلیل باعث کاهش آلودگیهای زیستمحیطی میشود.
وی افزود: همچنین با توجه به تحریمهای قطعات هواپیما و اهمیت استراتژیک این سوخت در حملونقل هوایی، استفاده از سوخت باکیفیتتر از آسیب سیستم سوخترسانی و موتور هواپیما جلوگیری میکند .
راشدی در ادامه گفت : با توجه به نیاز سالانه 1 میلیون لیتر به این سوخت و در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت های پالایشگاه و استفاده چند منظوره از تاسیسات موجود، مخازن ذخیره سازی حلال های ۴۱۰ به عنوان مخزن تولید و ذخیره سازی سوخت جدید مد نظر قرار گرفته شد و ان شاالله تا پایان اردیبهشت ماه اولین مخزن از این سوخت با فرمولاسیون جدید و کیفیت بالاتر آماده تحویل به سازمان هواپیمایی کشوری خواهد شد.
نظر شما