کد خبر 269963
۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۳

فلاح در نشست خبری: 

جشنواره ملی هنرهای نمایشی؛ جشنواره ای برای کودکان و نوجوانان/ کودکان و نوجوانان نمایشنامه نویس می‌شوند 

جشنواره ملی هنرهای نمایشی؛ جشنواره ای برای کودکان و نوجوانان/ کودکان و نوجوانان نمایشنامه نویس می‌شوند 

رییس نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی گفت: نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی؛ این کار سرمایه انسانی آینده بخش هنر نمایشی کشور را تقویت و شناسایی خواهد کرد و جشنواره ای نیست که درباره کودکان باشد بلکه برای کودکان و نوجوانان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات، نشست خبری «نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان» کانون  پرورش فکری و پویش بین‌المللی «به سمت قبله» ساعت 10 صبح روز شنبه 24 شهریور 1403 در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری واقع در خیابان حجاب تهران برگزار شد.

فرهاد فلاح و سارا روستاپور رییس و دبیر نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی، برنامه‌های این رویداد هنری را تشریح کرده و سمیه‌سادات ابراهیمی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، برنامه‌های «پویش بین‌المللی به سمت قبله» را بیان کرد. 

فرهاد فلاح رییس نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی گفت: هفته گذشته جشنواره ملی سرود آفرینش برگزار شد که بخش نهایی آن به میزبانی استان مرکزی بود و دومین دوره جشنواره سرود ویژه کودکان و نوجوانان بود که بعد ۵ سال توقف برگزار می‌شود و هزار و ۱۱۱ گروه شرکت کننده داشت که از این تعداد ۱۶ گروه به مرحله نهایی رسیدند. 

وی در ادامه افزود: مشارکت ۲۰ هزار کودک و نوجوان نقطه قوت این جشنواره بود و این موضوع نیازمند فعالیت فرهنگی و گروهی پیچیده است و جشنواره سرود شروع مبارکی برای شروع این جریان محسوب می‌شد. 

فلاح گفت: نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی در بخش کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود این جشنواره نیز فعالیتی گروهی است و نیاز به متن، بازیگری، کارگردانی و … دارد که مجموعه توانمندی های یک گروه را برای خلق اثر فاخر در نظر می‌گیرد این کار سرمایه انسانی آینده بخش هنر نمایشی کشور را تقویت و شناسایی خواهد کرد.

رییس جشنواره افزود: معتقدم در حوزه تیاتر کودک ‌نوجوان با فقر جدی مواجه هستیم و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این موضوع را برای خود ماموریتی برای کشف استعدادهای برتر می‌داند و نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی جزو معدود جشنواره ها است که درباره کودک و نوجوان نیست بلکه برای کودکان و نوجوانان است و حتی بخش ویژه ای برای نمایش نامه نویسی کودکان و نوجوانان در نظر گرفته ایم و شعار این دوره ما این است که «این صحنه خانه ماست». 

وی تشریح کرد: از ۲۷ شهریور اجرای این نمایشها در پارک لاله آغاز می‌شود و تا ۳۰ شهریور ادامه خواهد دارد و همه علاقه مندان می‌توانند در این اجراها حضور یافته که جدول اجراها به زودی منعکس می‌شود. در حاشیه جشنواره کارگاه های آموزشی خواهیم داشت.توجه به اسطوره های کشور، امید آفرین، طنز و بخش آزاد از موضوعات جشنواره بوده است. 

فلاح گفت: نمایش صحنه، نمایش عروسکی و نمایش زنده عروسکی از نمایشهای جشنواره است و در اختتامیه از عروسک های نمایشی دارا و سارا رونمایی می‌شود این عروسکها تولیدی کانون بوده و به دلایل مختلف پیگیری نشده و طبق مصوبه، احیای عروسکهای دارا و سارا از برنامه های کانون است این عروسکها با پیوستهای فرهنگی و تجاری خواهد بود. 

وی ادامه داد: در حوزه عروسکهای نمایشی نیز از فقر رنج میبریم و میبینیم که معمولا این عروسکها در حوزه بزرگسال است و کانون تلاش می‌کند نقش خود را ایفا کند.در بحران‌ها مانند سیل و زلزله کانون از پیک امید برای حضور در صحنه استفاده می‌کند و ظرفیت نقش آفرینی عروسکهای دارا و سارا این امکان را فراهم می‌کند.

از ظرفیت باشگاه قاف که در دو بخش شعر و داستان ایجاد شده، برای تولید متن نمایشنامه استفاده شده و این اولین بار است که از خود کودکان برای نمایشنامه نویسی استفاده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha