کد خبر 269915
۲۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۶

مخالفت آمریکا با برگزاری انتخابات در شمال شرق سوریه

مخالفت آمریکا با برگزاری انتخابات در شمال شرق سوریه

آمریکا روز جمعه اعلام کرد که از انتخابات محلی در مناطق شمال شرق سوریه حمایت نمی کند چرا که شرایط برای انتخابات آزاد و فراگیر فراهم نیست.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی گفت: «طبق ارزیابی آمریکا شرایط لازم برای برگزاری انتخابات آزاد، عادلانه، شفاف و فراگیر در سوریه، از جمله در شمال و شرق، برآورده نشده است و بنابراین از اعلامیه اخیر اداره خودمختار دموکراتیک شمال و شمال حمایت نمی‌کند. »

این مقام وزارت خارجه آمریکا افزود: «آمریکا به طور مداوم اعلام کرده است که هر انتخاباتی که در سوریه برگزار می شود باید آزاد، منصفانه، شفاف و فراگیر و مطابق با قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل باشد. درحال حاضر، شرایط برای چنین انتخاباتی در سوریه، از جمله در شمال و شمال شرق مهیا نشده است.»

بر اساس گزارش های رسانه ای، این بیانیه پس از آن صادر شد که YPG اعلام کرد که قصد دارد انتخابات محلی را در منطقه تحت کنترل خود در شمال شرق سوریه برگزار کند.

شبه‌نظامیان مسلح کرد سوریه موسوم به قسد در شمال شرق سوریه برای مشروعیت‌بخشی به خودمختاری غیرقانونی‌شان در شرق فرات به دنبال برگزاری انتخابات در این منطقه هستند.

شاخه سوری گروهک کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) که در ائتلاف با برخی عشایر عرب و آشوری در شمال شرق سوریه ائتلافی موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه «قوات سوریا الدموقراطیه» که به اختصار قسد نامیده می‌شود، تشکیل داده و از سال ۲۰۱۵ در حال شکل‌دهی به یک ساختار اداری و اجرایی است.

ترکیه به دلیل ارتباط ی.پ.گ با گروه پ.ک.ک که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا نیز به عنوان گروه تروریستی شناخته می شود، با این اقدام مخالف است.

ایالات متحده YPG را که بعداً به نیروهای سوریه دموکراتیک (SDF) تغییر نام داد، به عنوان شریکی در مبارزه با داعش در سوریه می‌بیند و آن را به عنوان یک گروه تروریستی نمی‌شناسد، اگرچه پ‌ک‌ک را به عنوان یک گروه تروریستی به رسمیت می‌شناسد.

ترکیه حمایت آمریکا از YPG را به دلیل پیوندهایش با PKK که یکی از دلایل اصلی اختلاف در روابط بین دو متحد ناتو بوده، نپذیرفته است.

پ‌ک‌ک بیش از ۳۵ سال است که یک عملیات تروریستی علیه ترکیه به راه انداخته و بر اساس آمار رسمی مسئول کشته شدن بیش از ۴۰ هزار نفر بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha