کد خبر 269878
۲۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۶

اعتراض ۹ کشور اروپایی به ازسرگیری کار صندوق بین‌المللی پول در روسیه

اعتراض ۹ کشور اروپایی به ازسرگیری کار صندوق بین‌المللی پول در روسیه

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که رایزنی با روسیه را هفته آینده در حالی از سر می‌گیرد که این موضوع موجب اعتراض ۹ کشور اروپایی به رئیس این صندوق شد.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ ۹ کشور اروپایی روز جمعه در اعتراض به طرح‌های صندوق بین‌المللی پول برای از سرگیری ماموریت‌های خود در روسیه، اعلام کردند که این اقدام به اعتبار این صندوق لطمه می زند.

پس از تهاجم مسکو به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، صندوق بین‌المللی پول رایزنی‌های سالانه خود با روسیه را متوقف کرد، کاری که وام‌دهنده‌های مستقر در واشنگتن برای همه اعضای خود انجام می‌دهد اما در ۲ سپتامبر، الکسی موژین، مدیر اجرایی روسی صندوق بین‌المللی پول به رویترز گفت: صندوق رایزنی‌های آنلاین را در ۱۶ سپتامبر از سر خواهد گرفت و برای سفر هیئت صندوق بین‌المللی پول به مسکو برای دیدار با مقامات روسی در اول اکتبر برنامه ریزی خواهد کرد.

وزیران دارایی لیتوانی، لتونی، استونی، فنلاند، سوئد، ایسلند، دانمارک، نروژ و لهستان در نامه‌ای به کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول گفتند: ما می‌خواهیم نارضایتی شدید خود را از برنامه‌های صندوق بین‌المللی پول ابراز کنیم.

مقامات اتحادیه اروپا گفتند: جورجیوا در نشست وزرای دارایی و بانک مرکزی اتحادیه اروپا در بوداپست شرکت می کند و آن‌ها از او در مورد برنامه های صندوق بین المللی پول در آنجا سوال خواهند کرد.

در این نامه با اشاره به اینکه روسیه به عنوان یک کشور متجاوز، نباید از مشاوره صندوق بین المللی پول بهره مند شود، خاطرنشان شد: اگر صندوق بین المللی پول به برنامه های خود عمل کند، تمایل کشورهای کمک کننده برای حمایت از اوکراین از طریق طرح های صندوق بین المللی پول کاهش می یابد، زیرا همکاری با روسیه اعتماد اروپا به صندوق بین المللی پول را تضعیف می کند.

در این نامه همچنین آمده است که هرگونه اطلاعات که روسیه به صندوق بین‌المللی پول ارائه می‌دهد سانسور می‌شود تا نشان دهد اقتصاد این کشور ظاهراً خوب عمل می‌کند و در مقابل تحریم‌های غرب مقاومت می‌کند و ارزیابی صندوق بین‌المللی پول را منحرف خواهد کرد.

این ۹ کشور گفتند: بنابراین ما از صندوق بین المللی پول می خواهیم که همکاری با روسیه را از سر نگیرد و به اهداف و اصول منشور سازمان ملل متعهد بماند.

در این نامه آمده است: ما از همه نهادهای مالی بین‌المللی، از جمله صندوق بین‌المللی پول و مدیریت آن می‌خواهیم که از فعالیت‌های مربوط به دولت متجاوز خودداری کنند و تا زمانی که روسیه به جنگ تجاوزکارانه خود علیه اوکراین ادامه می‌دهد، گفت‌وگو را از سر نگیرند.

صندوق بین‌المللی پول روز پنج‌شنبه اعلام کرد سفر برنامه‌ریزی شده این کشور به روسیه مطابق با تعهدات منظم آن و همچنین روسیه به عنوان یک کشور عضو است.

از زمان آغاز جنگ روسیه در اوکراین، هیچ ماموریتی از سوی صندوق بین المللی پول در روسیه وجود نداشته است. بسیاری از کشورهای غربی احتمال اخراج روسیه از صندوق بین المللی پول را پس از حمله به اوکراین مطرح کردند، اما این امر به دلیل عدم تمایل سایر اعضای دارای سهمیه های رای زیاد مانند چین و هند دشوار بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha