کد خبر 268583
۱۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۷

در گفتگو با «حیات» مطرح شد؛

کنشگری راه‌حل محور با دستگاه‌های اجرایی، راه عبور از بحران‌های محیط زیستی است

کنشگری راه‌حل محور با دستگاه‌های اجرایی، راه عبور از بحران‌های محیط زیستی است

یک کارشناس حوزه محیط زیست اعلام کرد که سیاست‌های توسعه، سرمایه‌گذاری در فناوری‌های سبز، افزایش آگاهی عمومی و همکاری بین‌المللی راهکار مقطعی برای برون از بحران محیط زیست است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، چندی پیش شینا انصاری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در یادداشتی با عنوان «کنشگری راه‌حل محور» در صفحه مجازی خود نوشت: «تصویری هولناک از وضعیت محیط‌زیست سرزمینمان ایران! که اگر توافق‌سازی در سطوح بالای سیاستگذاری صورت نگیرد، با مسائل حل نشده کنونی، می‌تواند به بروز بحران‌های اجتماعی، اقتصادی و بوم‌شناختی منجر شوند.» این گفته‌ها در شرایطی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست بیان می‌شود که وظیفه ذاتی و اصلی این سازمان، هشدار به دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی برای حل مشکلات محیط زیستی کشور است.

برای بررسی این موضوع اسماعیل کهرم، کارشناس و کنشگر محیط زیست، به خبرنگار حیات، گفت: چندین عامل در رابطه با هشدار خانم انصاری می‌توان مطرح کرد، نخست نقش سیاست‌های توسعه‌ای کشور است که به بررسی سیاست‌های توسعه‌ای دولت‌ها و تأثیر آنها بر محیط زیست می‌پردازید (مثلاً تأکید بر صنایع سنگین، سدسازی، توسعه کشاورزی بدون برنامه). از سوی دیگر مدیریت منابع طبیعی،تأثیر تحریم‌های ظالمانه و تصمیم‌گیری‌های سیاسی در این زمینه اشاره کرد.

وی به مصادیق و نمونه‌های عینی این موضوع در کشور ما اشاره کرد و گفت: خشک شدن دریاچه ارومیه، خشک شدن تالاب‌ها و نابودی زیست بوم، خطر انقراض گونه‌های جانوری مثل یوزپلنگ ایرانی از سوی شکارچیان و بر اثر تردد در جاده‌ها، آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، تخریب جنگل‌های زاگرس، آتش سوزی جنگل‌ها، فرسایش خاک و... از نمونه‌های بارز این هشدار است.

این کارشناس برجسته محیط زیست با اشاره به پیشنهادات برای بهبود وضعیت محیط زیست ایران، به همان گفته‌های خانم شینا انصاری تاکید دارد و تصریح کرد: مشکلات محیط زیستی در ایران، اگرچه با کشورهای دیگر منطقه مشترک است، اما شدت و گستردگی آن به دلایل مختلفی بیشتر است. برای مقابله با این بحران، نیاز به اقدامات فوری و اساسی در سطح ملی و بین‌المللی است.

کهرم با بیان اینکه این اقدامات شامل تغییر در سیاست‌های توسعه، سرمایه‌گذاری در فناوری‌های سبز، افزایش آگاهی عمومی و همکاری بین‌المللی است، گفت: امیدوارم روزی برسد که با مشارکت مردم حفاظت از حیات‌وحش در ایران به امری اجتماعی و همگانی بدل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha