کد خبر 266765
۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۹

حیات گزارش می دهد؛

پایان جلسه هفتم/ برنامه‌های سه وزیر پیشنهادی صمت، علوم و ارشاد رسیدگی شد

پایان جلسه هفتم/ برنامه‌های سه وزیر پیشنهادی صمت، علوم و ارشاد رسیدگی شد

چهارمین روز و هفتمین جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت مسعود پزشکیان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات، جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه) به ریاست محمدباقر قالیباف و برای ادامه بررسی صلاحیت وزرای ‌پیشنهادی کابینه چهارهم تشکیل شد.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم از روز شنبه ۲۷ مرداد در دستور مجلس قرار گرفت؛ ابتدا خط‌ مشی و کلیات برنامه دولت چهاردهم مورد رسیدگی قرار گرفت و سپس به تربیت حروف الفبای وزرات‌خانه‌ها، هر کدام از وزرای پیشنهادی از برنامه‌های خود دفاع کردند.

رای گیری برای وزرای پیشنهادی بعد از اتمام بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی در مجلس انجام می شود که احتمالا چهارشنبه ۳۱ مرداد خواهد بود.

وزیر پیشنهادی ارشاد: امروز ۲۰ درصد جامعه ایرانی تحصیلات دانشگاهی دارند/ طبقه متوسط علمی فرهنگی شکل گرفته که روح نقاد دارد

 سید عباس صالحی در صحن علنی مجلس بیان کرد: در سال ۵۵ از مجموعه افراد بالای ۲۰ سال ۲ درصد تحصیلات دانشگاهی داشتند اما در سال ۹۵ به ۱۸ درصد یعنی ۹ برابر و اکنون بالاتر یعنی حدود ۲۰ درصد جامعه ایرانی تحصیلات دانشگاهی دارند.

وی گفت: معنای این شکل گیری طبقه متوسط علمی فرهنگی است طبقه‌ای که روح نقاد دارد طبقه‌ای که روح کنجکاو دارد طبقه‌ای که سبک زندگی او با افراد بی‌سواد و کم سواد متفاوت است طبقه‌ای که تعامل جغرافیایی و فرهنگی و جهان بیرون دارد.

 جامعه زنان ایرانی تغییر و تحول اساسی پیدا کردند؛ ما نمی‌توانیم آنها را نبینیم

 سید عباس صالحی اظهار کرد: زنان ایرانی در سال ۵۵، 65 درصد بی‌سواد بودند انقلاب اسلامی نقش جهشی در حوزه زنان داشت. سهم انقلاب اسلامی در اتفاقات حوزه زنان بسیار بسیار اساسی، عمیق و ژرف است.

وی گفت:  در سال ۹۵، 93.4 درصد زنان باسواد هستند.این اتفاقات یعنی ۵۶ برابر، این اتفاقات یعنی جامعه زنان ایرانی تغییر و تحول اساسی پیدا کردند؛ ما نمی‌توانیم جامعه زنان متحول یافته را نبینیم که اشتغال می‌خواهند.

صالحی تاکید کرد:  نرخ بیکاری زنان تحصیل کرده بیش از دو برابر مردان تحصیل کرده است. ۲۸.۱ زنان تحصیل کرده نرخ بیکاری دارند در حالی که مردان ۱۲.۹ است.زنان سطح توقع در حضور مدیریت‌های میانی و ارشد را پیدا کردند سطح توقعاتی در سبک زندگی و حقوق فردی و اجتماعی پیدا کردند؛ بنابراین متغیر دوم اجتماعی ما در کنار متغیر تحصیلات دانشگاهی تحولاتی است که در حوزه زنان اتفاق افتاده است نمی‌توانیم تحولات را نبینیم و راجع به اون فکر نکنیم. 

 ظرفیت‌های افتخارآمیز بن‌مایه بازآفرینی فرهنگ و هنر ایران اسلامی خواهد بود/ سینمای ایران حتماً باید بالندگی بیشتری پیدا کند

 سید عباس صالحی گفت: هزاران هنرآموز و هنرمند با اتکاف به معارف غنی فرهنگی ایرانی اسلامی و آفرینش‌های هنری می‌پردازند. سینمای غنی به ویژه سینمای پس از انقلاب درخشش‌های شایان توجهی داشته و حتماً بالندگی بیشتری باید پیدا کند.

وی تاکید کرد: هنرمندان و فناوران در تولید پویانمایی و بازی های رایانه‌ای و پیشانی این ملت به این مرز و بوم ظرفیت‌های قابل توجهی دارند. موسیقی ایرانی سفیر بی‌کلام مخاطبان زیادی را مجذوب خود می‌کند.

صالحی تصریح کرد: این ظرفیت‌های افتخارآمیز بن مایه بازآفرینی فرهنگ و هنر ایران اسلامی در حال و آینده خواهد بود.با عنایات الهی چشم به راه گلبانگ ایران زرین فرهنگی خواهیم بود

وزیر پیشنهادی علوم: قانون برنامه هفتم منابع و راهکارهای مناسبی برای رشد و بالندگی دانشگاه‌ها فراهم کرده است

حسین سیمایی صراف در صحن علنی مجلس بیان کرد: نمایندگان چالش‌های حوزه آموزش عالی را شناسایی کرده‌اند و خوشبختانه بستر رهایی قانونی و حقوقی مناسبی برای برخی از این چالش‌ها طراحی کردند که نمونه‌های از آن را عنوان می‌کنم و قانون برنامه هفتم که منابع و راهکارهای مناسبی برای رشد و بالندگی دانشگاه‌ها فراهم کرده است .

 وی ادامه داد: قانون جهش تولید دانش بنیان به خصوص مواد ۱۱ و ۱۳ که منابع مالی خوبی در اختیار می‌گذارد. قانون جهش تولید مسکن که راهکار موثری برای تامین مسکن دانشگاهیان فراهم کرده است البته در اجرا ظاهراً به برخی ابهامات برخورد کرده که اگر ما نتوانیم با تفسیر حقوقی ابهام را برطرف کنیم حتماً از مجلس شورای اسلامی استفسار می‌کنیم.

سیمایی صراف گفت: مجلس شورای اسلامی برای بخش فرهنگی برای اولین بار بودجه خوبی در نظر گرفته و برای اولین بار این بودجه رو به ذینفعان اختصاص داده این یک گام مهمی است است.

باید کرامت دانشجویان را به رسمیت بشناسیم

حسین سیمایی صراف تاکید کرد: نمایندگان ارجمند من مفتخرم که فرزند نهاد علم هستم و تحصیل مستمر در دو نهاد علمی اصیل، خوشه چینی از خرمن پربرکت اساتید علوم انسانی در دانشگاه‌های برتر کشور و حوزه‌های علمیه و در محضر بزرگان حقوق، حکمت، فلسفه، تفسیر، منطق و اصول که کماکان در تحقیق و تدریس بر سر سفره علم و دانش ایشان مستفیظ هستم.

 وی گفت: در تقریبا همه کمیسیون‌ها عرض کردم گفتمان این دوره آموزش عالی به نظر من گفتمان مسئولیت اجتماعی است.در چهار سال آینده پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها بیش از هر زمان دیگر مسئولیت اجتماعی خود را به عهده خواهند گرفت.

وزیر پیشنهادی علوم اظهار کرد: دانشگاه‌ها معطوف به مسائل خواهم بود نسبت به نیازها و مسائل کشور بی‌توجه و بی‌تعهد نخواهم بود نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی بی‌طرف نخواهم بود این وظیفه مسئولیت اجتماعی و مولفه‌های مسئولیت اجتماعی است. البته یک پیش نیاز مهم برای تحقق مسئولیت اجتماعی این است که کرامت انسانی، کرامت دانشوران و دانشجویان را به رسمیت بشناسیم.

سطح نشاط در دانشگاه‌ها رضایت‌بخش نیست/ حال استاد و دانشجو و کارمند خوب نیست

حسین سیمایی صراف در صحن علنی مجلس بیان کرد: البته که سرزنده بودن دانشگاه بدون آرامش، بدون امید و بدون مشارکت استاد و دانشجو و کارمند در تصمیم سازی‌ها ممکن نیست.سلامت اجتماعی و روانی به شدت نگران کننده است، حال استاد و دانشجو و کارمند ما خوب نیست.

 وی ادامه داد: بنا بر یک پیمایش و خود اظهاری دانشجویان، نزدیک به ۳۰ درصد آنها نیازمند خدمات مربوط به سلامت روان و اجتماعی هستند که البته امری پرهزینه است.

 حرف «نسل زد» را باید بفهمیم

حسین سیمایی صراف در صحن علنی مجلس عنوان کرد: گسست بین نسلی و فرهنگی رو به گسترش است.مهم است که حرف یکدیگر را بفهمیم، حرف نسل زد را بفهمیم انکار نکنیم واقعیت است.

وی افزود: مبتکر کرسی‌های آزاداندیشی شخص مقام معظم رهبری هستند اما ما چقدر آزاداندیشی را جدی گرفته‌ایم؟به تعبیر مقام معظم رهبری انفجار ارتباطات از انقلاب صنعتی مهمتر بود، معنای این حرف چیست؟ یعنی دانشگاه پساارتباطات را نمی‌توان با دست فرمان قبلی اداره کرد. باید عالم به زمان باشیم تا در گرداب اشتباهاتیم فرو نغلتیم.

 توسعه کمیت بس است؛ به اندازه بسیاری از کشورهای بزرگ واحد آموزش عالی داریم/ باید کیفیت را ارتقا بدهیم

حسین سیمایی صراف در صحن علنی مجلس تاکید کرد: کیفیت نظام آموزش عالی باید ارتقا یابد.عزیزان توسعه کمیت بس است ما به اندازه بسیاری از کشورهای بزرگ واحد آموزش عالی داریم.

 وی افزود: به برکت انقلاب اسلامی آموزش عالی رفت تا سرحدات کشور و این مایه افتخار بزرگی است.دیگر کسی به دلیل دوری از مرکز به دلیل فقر معیشت به دلیل ناتوانی مالی و اقتصادی محروم از آموزش عالی نیست خدا را شکر اما سیطره کمیت بر کیفیت بس است.محوری مهم از اولویت های من ارتقاء کیفیت آموزشی است.

 همه موسسات آموزش عالی باید بخشی از واحدهای درسی خود را در قالب مهارت‌آموزی تعریف کنند

حسین سیمایی صراف گفت: تحول نظام آموزش کشور مبتنی بر مهارت افزایی از اولویت من است.ما درصد هستیم مهارت افزایی را پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: بازنگری در برنامه ‌های درسی باید جدی گرفته شود.همه موسسات آموزش عالی موظف می‌شوند که به صورت مشخص به اقتضای بازار کار و آینده پیش رو بخشی از واحدهای درسی خود را در قالب مهارت آموزی و کسب مهارت تعریف کنند. مطابق قانون برنامه سهم آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای باید به ۴۰ درصد برسد امیدوارم محقق شود.

 بنده را هیچ جناح سیاسی معرفی نکرده نه چپ نه راست/ مشی من اعتدال است

حسین سیمایی صراف گفت: آقای دکتر عارف به من فرمودند تو وامدار هیچکس نیستی چون خودت آمدی بالا پس ضمن احترام به همه گرایش‌های سیاسی مشی من همان طور که سوابق من نشان می‌دهد همیشه اعتدال بوده است.

 وی بیان کرد: کسانی هم که به کار گرفتک از همه گرایش های سیاسی بودند اما با شرط اعتدال و صلاحیت‌های علمی و فنی و کارآمدی. 

مهاجرت دانش‌آموختگان و نخبگان یک قصه پرغصه است/ باید سوءتفاهمات را برطرف کنیم

وزیر پیشنهادی علوم اظهار کرد: در قضیه بورسیه‌ها من عضو شورای بورس نبودم 

وی افزود: یک نکته‌ای گفتند که تو در مورد امر به معروف در روز عاشورا چیزی گفتی. فقط اشاره می‌کنم که من گفتم رابطه جوانان حداقل رابطه‌ خود با سیدالشهدا را باید حفظ بکنید این اعتقاد من است که امام حسین (ع) مال همه است. 

خاتمی: دکتر سیمایی خبرگی و چیگری لازم را برای حل مشکلات وزارت علوم دارد

 نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در موافقت با صلاحیت و برنامه‌های حسین سیمایی صراف، وزیر پیشنهادی علوم بیان کرد: دکتر سیمیایی خود تحصیل علوم انسانی داشته و حقوق دان شایسته ای است که به مسائل حقوقی این حوزه اشراف کامل دارد.آقای سیمایی با اشراف علمی به مسایل حقوقی و حضور در حوزه تقنین می تواند سیاستگذار توانا برای حل مشکلات این حوزه باشد

وی گفت: ایشان دانش آموخته ای توانا در حوزه علوم انسانی است و کارنامه تحصیل او در دانشگاه های طراز اول و حضور در حوزه علمیه و کسب علوم حوزوی در سطح بالای آن موجب می شود که ایشان مسائل و مشکلات حوزه و دانشگاه و نحوه ارتباط این دو کانون را خوب بداند که تجربه کرده است.

 موحد: نکته مهمی در فرمایشات مخالف محترم نبود که مورد جرح وزیر پیشنهادی علوم قرار بگیرد

 نماینده مردم کهگیلویه در موافقت با صلاحیت و برنامه‌های حسین سیمایی صراف، وزیر پیشنهادی علوم بیان کرد: مخالف محترم وزیر پیشنهادی علوم بیشتر ابهاماتی را مطرح کردند تا ایرادات و اشکالات اساسی؛ قطعا این ابهامات توسط آقای سیمایی جواب داده خواهد شد.

سراج: از وزیر پیشنهادی علوم 8 سوال کردم ولی جواب نداد برای همین مخالفم

 نماینده مردم تهران در مخالفت با صلاحیت و برنامه‌های حسین سیمایی صراف، وزیر پیشنهادی علوم بیان کرد: وزیر پیشنهادی علوم در کمیسیون اجتماعی مجلس حضور پیدا کرد، بنده از ایشان 8 سوال کردم ولی به سوالات من جواب نداد، در برنامه او هم نگاه کردم پاسخی ندیدم برای همین مخالفم.

وی گفت: اگر پاسخ دریافت کنم ممکن است نظرم تغییر کند.

 اتابک: کالا باید برای همگان به ویژه اقشار آسیب‌پذیر جامعه در دسترس باشد

وزیر پیشنهادی صمت بیان کرد: تدوین برنامه وزارت صمت  در راستای تلاش جهت خنثی سازی اثرات ناشی از تحریم‌های ظالمانه، راهبردها و اهداف اساسی در اسناد بالادستی هدفگذاری شده است. معادن بزرگی که دست دولت است پس از اکتشاف باید به مردم واگذار شود.

اتابگ گفت: بسیاری از معادن بزرگ که در دست دولت است پس از اکتشاف باید برای مردمی سازی و برای اجرای قانون برنامه هفتم توسعه به مردم واگذار شود اما این کار با کندی انجام می شود.ما فقط 5 درصد از مواد معدنی را از عمق می آوریم و 95 درصد آن تحت الارضی است و این مشکل اساسی در معادن کشور است.

صنایع دریامحور را در دو سال گذشته رها کردیم/ باید از این پتانسیل‌ها استفاده کنیم

 اتابک در صحن علنی مجلس افزود: باید از واحدهای تحقیق و توسعه پشتیبانی کنیم.در بسیاری از جاها واحدهای تحقیق و توسعه به خاطر کمبود بودجه به حالت نیمه فعال درآمدند  این امر باید در وزارتخانه پیگیری شود

وی ادامه داد: توسعه صنایع دریامحور باید مورد توجه قرار بگیرد. پتانسیل های بسیار خوبی در کشتی سازی و صنایع دریامحور در کشور وجود دارد امیدواریم از این پتانسیل ها استفاده کنیم.

بریکس، اکو و شانگهای پیمان‌های مثبتی هستند که قابلیت بهره‌برداری دارند

اتابک گفت:باید از ظرفیت موافقت نامه ها و ترجیجا از طریق اتحادیه استفاده حداکثری کرد.استفاده حداکثری از ظرفیت پیمان های منطقه ای باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: پیمان های منطقه ای مختلفی بسته شده که بسیار مثبت هستند که عملیاتی کردن این پیمان ها با سازمات توسعه تجارت است امیدواریم آن را به سرانجام برسانیم

 واردات خودرو قانون است و انجام خواهد شد/ خودرو باید خصوصی‌سازی شود

 اتابک اظهار کرد: واردات خودرو از طرف نمایندگان مجلس به صورت قانون ابلاغ شده است.اعتقاد من در خودروسازی این است که ما در خودروسازی راهی جز رقابتی کردن آن نداریم.

وی ادامه د اد: رقابتی شدن خودرو قانون هست و ما هم با واردات خودرو، رقابتی شدن را انجام می‌دهیم؛ ضمن اینکه خودرو باید به سمت خصوصی‌سازی شدن سوق پیدا کند.

این خبر در حال تکمیل ..

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha