کد خبر 266196
۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۱

پای فناوری نانو به نهضت ملی مسکن هم باز شد؛

رونمایی از طرح نهضت ملی - نانویی مسکن

رونمایی از طرح نهضت ملی - نانویی مسکن

قرار است شهرک جدیدی در ماهدشت کرج به وسعت ۷۰ هکتار به‌منظور احداث ۴۶۶ واحد مسکونی ویلایی پیش‌ساخته در دو طبقه با سازه بتن‌های نانویی تاسیس شود که تاییدیه‌های مقاومت این سازه از سوی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی صادر شده است.

به گزارش گروه ارتباطات حیات؛ «پای فناوری نانو به نهضت ملی مسکن هم باز شد.»

رمزگشایی از این جمله ما را به چهاردهمین نمایشگاه فناوری نانو کشاند. در نخستین روز این نمایشگاه، قراردادی بین یک شرکت دانش‌بنیان با اداره راه و شهرسازی استان البرز منعقد شد که این شرکت را متعهد می کرد که بتن‌های نانویی مقاومی را تولید کرده و آن را برای ساخت خانه‌های نهضت ملی مسکن در استان البرز اختصاص دهد. در این طرح، قرار است شهرک جدیدی در ماهدشت کرج به وسعت ۷۰ هکتار به‌منظور احداث ۴۶۶ واحد مسکونی ویلایی پیش‌ساخته در دو طبقه با سازه بتن‌های نانویی تاسیس شود. این بتن‌های نانویی مسلح شده و مقاومت بالایی دارند به‌طوری که قادرند در برابر زلزله‌های هشت ریشتری هم مقاومت بالایی داشته باشند.

این نخستین باری است که به‌طور انبوه از سازه‌های نانویی در بحث ساختمان‌سازی در داخل کشور استفاده می‌شود که می‌تواند علاوه‌بر ایمنی بالایی که برای ساکنان ایجاد می‌کند، مقرون به صرفه‌تر از هر نظر باشد. بتن‌های نانویی ساخته‌شده در این شرکت که قرار است به‌طور انبوه در مسکن‌سازی به کار روند علاوه‌ بر مقاومت بالایی که در برابر زلزله دارد، عایق حرارتی خوبی بوده و با توجه به طرح بهینه‌سازی مصرف سوخت در کشور بسیار می‌تواند در جلوگیری از هدررفت انرژی نقش داشته باشد. این بتن‌های همچنین عایق صوتی بوده و صداهای اضافی را به خود جذب می‌کند و به این ترتیب باعث کاهش انعکاس صدا بین بلوک‌های مجاور هم می‌شوند که در حفظ حریم خصوصی بسیار اهمیت دارد. این بتن‌های نانویی مقاوم در برابر آتش هم هستند و در آتش‌سوزی‌ها بدون اینکه بسوزند و فرو بریزند، قادرند حریق را تحمل کنند. این بتن‌ها قادرند شوک‌های حرارتی تا ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد را تحمل کنند.

خانه‌های نانویی در ۳ طبقه ساخته می‌شوند

شاهین ظهوری، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان شرکت آپتوس ایران در گفت‌وگو با «حیات» گفت: ما قطعه بتنی را به تولید رساندیم که مانند لگو با کنار هم چیدن قطعات بتنی، خانه‌های پیش ساخته مقاوم، ساخته می‌شود و توانستیم مجوزهای این محصول را برای مقاومت در برابر آتش‌سوزی، زلزله، مصرف انرژی و معماری از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی دریافت کنیم و بر اساس آن مجوز ساخت این خانه‌ها در کل پهنه‌های لرزه‌خیز کشور تا ۳ طبقه صادر شد.

قیمت رقابتی خانه‌سازی نانو

مدیرعامل شرکت آپتوس ایران، در مورد جزئیات عقد قرارداد این شرکت برای ساخت خانه های نهضت ملی مسکن گفت: در قراردادی که با مدیر کل راه و شهرسازی استان البرز منعقد شد، این خانه‌های پیش‌ساخته نانویی در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار خواهد گرفت. بتن این خانه‌های پیش‌ساخته دارای نانو ذرات با مقاومت ۴۰_۳۰ مگاپاسکال است.

ظهوری با اشاره به مقاومت این بتن‌ها گفت: بتن‌های این خانه‌های پیش‌ساخته در کارخانه ساخته می‌شود و قطعات آن به محل حمل می‌شود و چیدمان این قطعات از طریق پیچ و مهره‌ها صورت می‌گیرد. از آنجایی که این محصول در طرح نهضت ساختمان‌سازی جایگاه خاصی یافته، نشان دهنده آن است که قیمت تمام شده این نوع سازه‌های پیش ساخته، نسبت به سایر انواع سازه‌ها رقابتی است. همچنین مقاومت بلوک‌های این شرکت موجب کاهش نیروی زلزله وارد بر ساختمان می‌شود.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha