سیدمجتبی هاشمی، مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش، در گفتگو با خبرنگار حیات، و در رابطه با اخذ مبلغی برای ثبت نام در مدارس دولتی که مغایر با اصل 30 قانون اساسی و سیاستهای آموزش و پرورش در حق تحصیل رایگان، گفت: سیاستهای آموزش و پرورش در خصوص ثبتنام دانش آموزان در مدارس دولتی کاملا روشن است و در زمان ثبت نام به دلیل الزامات قانونی و اصول قانون اساسی، هیچ دانش آموزی نباید به خاطر پول یا معدل پائین ثبتنام نشود و اخذ هر گونه پول یا بهانهای در این زمینه از سوی مدیر مدرسه ممنوع است.
وی در ادامه تاکید کرد: مدارس به غیر از هزینه بیمه و پول کتاب (که طبق قانون موظفی اولیا است) نباید هیچ هزینهای دریافت کنند.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش، در پاسخ به این سوال که برخی از مدارس تعرفه های آموزش و پرورش را برای ثبت نامه به اولیا نشان میدهند؟، اظهار کرد: من این تعرفهها را نه دیدهام و نه آنها را ابلاغ کردهایم اما مساله ناظر به سال تحصیلی را در دستور کار قرار دادیم.
وی با بیان اینکه ما قواعدی داریم که اولیاء دانشآموزان در اداره مدرسه مشارکت کنند، تصریح کرد: آموزش و پرورش نهاد انجمن و اولیا را به عنوان یک رکن تعریف کرده و هر مدرسه دارای 5 رکن است که یک رکن آن انتسابی (مدیر مدرسه) و چهار رکن دیگر، ارکان شورایی هستند. یکی از شوراها، انجمن اولیاست که در شوراهای دیگر نیز نقش و عضویت دارد. این نهاد، بعضا در اداره مدرسه با مدیر تعاملاتی دارد که به اداره مدرسه از این طریق کمک میشود و این کمکها صرفا مالی نیست.
هاشمی با تاکید بر اینکه اخذ مشارکت مالی، نازلترین سطح مشارکت اولیا در مدارس است، اضافه کرد: طبیعتا مدرسه باید به یک محیط پویا تبدیل شود و در این رابطه توانمندی اولیای دانش آموزان عزیزمان در همه سطوح استفاده خواهد شد.
وی صحبتهایش را اینگونه ادامه داد: کنار هم قرار دادن این مسائل، شاید باعث این اشتباه راهبردی و اشتباه شده است که ما دستوراتی برای اخذ وجه از اولیا به مدارس دادهایم، اما با شرایطی که اعلام و ابلاغ شده، مغایرت جدی دارد.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش، در پایان صحبتهایش گفت: اگر در 750 منطقه آموزش و پرورش، دانش آموزی بهدلیل نپرداختن پول یا معدل پائین و... ثبت نام نشده، قابل پیگیری است و قطعا با مدیر آن مدرسه برخورد قانونی صورت میگیرد.
نظر شما