کد خبر 259395
۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۰

«حیات» در گزارشی بررسی کرد؛

چرا اصل ۳۰ قانون اساسی و تحصیل رایگان رعایت نمی‌شود؟

چرا اصل ۳۰ قانون اساسی و تحصیل رایگان رعایت نمی‌شود؟

یک کارشناس آموزشی اعلام کرد که آموزش و پرورش چون قادر به تامین هزینه‌های جاری مدارس نیست، از طریق ادارات مناطق و استان‌ها به مدیران مدارس اعلام می‌کند که از والدین پول بگیرید، تا جایی که منجر به اعتراض نشود.

به گزارش خبرنگار حیات؛ موضوع ثبت‌نام در مدارس و گرفتن پول از اولیای دانش‌آموزان، موضوع روز جامعه است. در شرایطی که در فصل ثبت‌نام مدارس در دوره ابتدایی آغاز شده و چند روز پیش، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش مانند سال‌های گذشته اعلام کرد که «هیچ مدرسه دولتی حق دریافت پول از والدین و دانش‌آموزان را ندارد و این موضوع مانند سال‌های گذشته ممنوع است.» بسیاری از خانواده‌ها از بخشنامه‌ها و تعرفه‌هایی سخن گفتند که هنگام ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس به آن‌ها نشان داده می‌شود و باید برای ثبت نام ۵۰۰ هزار تومان تا یک و نیم میلیون تومان (بنا به مناطق مختلف شهر) پرداخت کنند.

این در حالی است که حمید طریفی، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش کرده: «ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس دولتی صددرصد رایگان است و اجباری در کمک به مدرسه وجود ندارد و خانواده‌ها تنها در قالب انجمن اولیاء و مربیان کمک‌های خود را پرداخت می‌کنند.»

پرونده دانش‌آموزان را گروگان می‌گیرند

یکی از والدین مدارس که ساکن شهرستان ملارد است، به خبرنگار «حیات» گفته است: «مگر وزارت آموزش و پرورش اعلام نمی‌کند که هیچ مدرسه‌ای حق گرفتن پول ندارد؟ اما وقتی به مدرسه اعلام می‌کنیم که آموزش و پرورش اینطور اعلام کرده، آن‌ها بخشنامه‌ای از آموزش و پرورش به ما نشان می‌دهند که شما برای ثبت‌نام باید این مبلغ (۵۰۰ هزار تومان) را پرداخت کنید و اجباری است.»

این پدر دانش‌آموز افزود: «چرا با مردم رو راست نیستید؟. هنگام دادن کارنامه دخترم گفتند تا یک میلیون تومان هزینه کمک به مدرسه را پرداخت نکنید، کارنامه را تحویل نمی‌دهیم، این مبلغ هم طبق تعرفه آموزش و پرورش است! من گفتم که پرداخت نمی‌کنم، بعد کارنامه را تحویل ما دادند ولی در دفترشان اسم فرزندم و اسم خودم را نوشتند که این مبلغ را بدهکار است. در طول سال تحت عناوین مختلف مثل پرده کلاس، بخاری، تعمیر سقف و... درخواست پول می‌کنند و اگر این مبالغ را ندهیم روی هم جمع می‌شود تا زمان تحویل پرونده دانش‌آموز و آن زمان اگر این بدهی‌ها را پرداخت نکنیم، پرونده را تحویل ما نمی‌دهند.»

یک بام و دو هوای مدارس

اما این اتفاق مربوط به امسال و سال‌های اخیر نیست و هر سال در این فصل، بسیاری از رسانه‌ها از گلایه مادران و انکار مسئولان آموزش و پروزش گزارش تهیه می‌کنند.

در این شرایط، محمدرضا نیک‌نژاد، یک کارشناس آموزشی به خبرنگار «حیات» گفت: آموزش و پرورش دچار یک دوگانگی عجیب شده و محصول تلاش‌های بی‌تدبیرانه مسئولان گذشته است. از یک سو مبلغی که به عنوان سرانه به ازای هر دانش‌آموز برای هزینه‌های جاری مدارس پرداخته می‌شود، وجود ندارد و خود وزرای آموزش و پرورش در ۲۰ سال گذشته گفته‌اند که بیش از ۹۸ درصد بودجه آموزش و پرورش صرف هزینه پرداخت حقوق می‌شود. این در حالی است که معلمان نیز حدود چهار دهه پیگیر مطالبات و متناسب‌سازی حقوقشان هستند که در دولت سیزدهم تا حدودی محقق شد.

چرا اصل ۳۰ قانون اساسی و تحصیل رایگان رعایت نمی‌شود؟

وی در ادامه افزود: آموزش و پرورش برای هزینه‌های جاری مدارس خود پولی پرداخت نمی‌کند، اما همواره تأکید بر اصل ۳۰ قانون اساسی دارد. آن‌ها می‌گویند که مدارس دولتی نباید پولی دریافت کنند، اما چون هزینه‌های جاری مدارس را نمی‌دهند، از پشت صحنه و از طریق ادارات مناطق و استان‌ها به مدیران اعلام می‌کنند که از والدین پول بگیرید، تا جایی که منجر به اعتراض و کشیدن شدن به رسانه‌ها نشود. یعنی مدیران مدرسه عموماً مثل کسانی هستند که دست‌شان را بسته‌اند و می‌گویند بروید شنا کنید.

این کارشناس آموزشی اضافه کرد: مدارس هم به دلیل اینکه هزینه‌های جاریشان از جمله قبوض آب، برق و تلفن و تعمیر و نگهداری مدارس را تأمین کنند، چاره‌ای به جز پول گرفتن از اولیا به عناوین مختلف ندارند.

وی با اشاره به اصل ۳۰ قانون اساسی و حق تحصیل رایگان تاکید کرد: در این قانون به تحصیل رایگان توسط دولت تاکید شده است. دولت دو وظیفه عمومی و کلی در رابطه با موضوعات درمان و آموزش و پرورش برعهده دارد. راهکار این است که آموزش و پرورش از لحاظ مالی، مدارس را پشتیبانی نماید.

نیک‌نژاد همچنین خاطرنشان کرد: من آموزش و پرورش ایران را در کل دولتی نمی‌دانم، در صورتی که طبق آمار بیش از ۸۰ درصد مدارس ما دولتی است اما به روش‌های مختلف از والدین پول می‌گیرند، البته نه به اندازه مدارس غیر دولتی که تا ۵۰۰ میلیون هزینه برای والدین دارد، اما هزینه‌های دیگر را به بهانه‌های مختلف می‌گیرند.

وی در ادامه به موضوع جالبی اشاره کرد: در کشورهای توسعه یافته جهان و کشورهای حوزه خلیج فارس، تحصیل رایگان را اصول مبنای توسعه قرار داده‌اند. مثلاً در کشور ژاپن، سطوح دبستان، اصلاً مدرسه خصوصی و غیر انتفاعی ندارند و اجازه این کار را دولت نمی‌دهد. مدارس خصوصی از رده اول و دوم متوسطه با بالا مجوز فعالیت می‌گیرند.

این کارشناس آموزشی همچنین گفت: راهکار این است آموزش و پرورش با منابع محدود و همکاری پدر و مادر دانش‌آموز، را ممنوع و با افزایش بودجه آموزش و پرورش و کمک به مدارس، دولت به اصل ۳۰ قانون اساسی بازگردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha