کد خبر 263934
۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶

رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان خبر داد؛

درخشش ایران در المپیاد اقتصاد

درخشش ایران در المپیاد اقتصاد

رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان گفت: کشور ایران پس از ۳ سال در المپیاد اقتصاد شرکت کرد و توانست مدال نقره المپیاد را کسب کند.

به گزارش گروه اجتماعی حیات؛  سیدرضا حسینی، رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان در نشست خبری به منظور تشریح پنجاه و چهارمین دوره المپیاد فیزیک و دستاوردهای تیم المپیاد ایران گفت: امسال ما میزبان پنجاه و دومین المپیاد جهانی فیزیک بودیم. این میزبانی از چند نظر اهمیت داشت، اینکه یک کشور به سطحی می‌رسد که سوال جهانی طرح کند که خود نشان دهنده سطح علمی کشورمان است. دیدن شرایط فرهنگی و تاریخی و توانایی نخبه‌های ما توسط دیگران تاثیرات مهمی را در آینده خواهد داشت و ایجاد اعتماد به نفس ملی در سایر اجزای کشور از دیگر تاثیرات این میزبانی خواهد بود.
وی با بیان اینکه همه کارهای المپیاد جهانی فیزیک توسط خود نخبگان ایرانی انجام شد، از طراحی سوالات تا مصححان، گفت:  از صفر تا صد این المپیاد را از دو سال پیش توسط بچه‌های دانشجو انجام شد و برای کشورمان آبرو خریدند. امیدوارم از ظرفیت این نخبگان در کشور استفاده شود.
رئیس باشگاه دانش پژوهان با بیان اینکه ۴۶ کشور دنیا از جمله چین، روسیه، سنگاپور، رومانی، هند و کره جنوبی و ... در المپیاد جهانی فیزیک در اصفهان شرکت کردند، افزود: هر سال میزبان المپیاد جهانی فیزیک مشخص می‌شود و برای سال ۲۰۳۰ این میزبانی به روسیه داده شد.
وی جوان افزود: امسال توسط محمد حق‌جو ما بعد از ۷ سال توانستیم مدال طلای جهانی فیزیک را کسب کنیم. به لحاظ تیمی جزو ۴ تیم برتر جهان قرار گرفتیم، در حالی‌که در سال‌های گذشته به ترتیب رتبه‌های ۲۵ و ۱۷ را داشتیم. اولین نفری که امسال مدال نقره را کسب کرد دانش‌آموزی ایرانی بود. یعنی به اصطلاح نقره یک المپیاد جهانی فیزیک بود.
حسینی با بیان اینکه بازخوردهای بین المللی خوبی از این میزبانی گرفتیم، گفت: این المپیاد فیزیک مرحله آزمایشگاهی هم داشت و تمام دستگاه‌های این آزمایشگاه، ساخت ایران بود. مهمانان از نزدیک دستاوردهای فرهنگی و تاریخی و صنعتی ما را دیدند. با سابقه تاریخی ایران آشنا شدند.
رئیس باشگاه دانش پژوهان با بیان اینکه سعی کردیم که دانشمندان شهید هسته‌ای کشورمان را معرفی کنیم، گفت: مهمانان فهمیدند که ایران خیلی قوی است و با اعتماد با بچه‌های المپیادی در این ۲ سال و نیم توانستیم ۴۲ مدال طلای جهانی کسب کنیم. در حالی‌که در سال‌های قبل ۲۶ مدال طلا داشتیم. در المپیاد ستاره شناسی در روسیه شش دانش‌آموز را اعزام کردیم که همه آن‌ها مدال طلا گرفتند.  امسال نیز از ۵۲ کشور رتبه ۲۷ جهانی را کسب کردیم. دو مدال برنز و نقره جهانی را کسب کردیم و دانش‌آموز خانم صهبا انصاری اهل تهران اولین ایرانی است که توانسته است مدال نقره المپیاد جهانی اقتصاد را کسب کند.
حسینی به طرح ساماندهی المپیادها اشاره کرد و افزود: ما ۱۴ المپیاد داریم، ۷ مورد که پیش‌تر و مربوط به قبل از سال ۹۰ و دارای مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند. مدال‌آوران این المپیادها ۲۰ درصد در کنکور سهمیه دارند، اما ۷ مورد المپیاد دیگر هنوز مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی را ندارند. امسال ۳۶ هزار نفر ریزش در ثبت‌نام المپیادها داشتیم، به‌رغم همه خوبی‌هایی که امتحانات نهایی برای دانش‌آموزان دارد، اما برای المپیادی‌ها چالش‌هایی به‌وجود خواهد آورد که باید حل و فصل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha