کد خبر 263084
۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۳

«حیات» در گزارشی بررسی کرد؛

چگونه از گرمازدگی جلوگیری کنیم؟

چگونه از گرمازدگی جلوگیری کنیم؟

در روزهای اخیر شاهد گرم شدن بیش از حد هوا هستیم و باید با رعایت یکسری نکات از گرمازدگی جلوگیری کنیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات؛ هر ساله با فرارسیدن فصل تابستان شاهد گرمای شدید هوا هستیم و امسال، شدت این گرما در مرداد ماه بیشتر از دیگر ماه‌ها دیده شده است، به طوری که بیشتر استان‌ها به علت گرم شدن بیش از حد هوا تعطیل شدند.

گرمازدگی چیست؟

به گفته پزشکان، گرمازدگی در اثر نرسیدن آب کافی به بدن در گرمای بالا، منجر به نقص در سیستم کنترل درجه حرارت بدن می شود. گرمازدگی جدی ترین شکل آسیب گرمایی است و با اینکه در اکثر موارد، عارضه‌ی خفیفی به شمار می‌رود اما عدم رسیدگی به آن می‌تواند حتی موجب مرگ شود.

 گرمازدگی شدید می‌تواند باعث آسیب جدی به مغز و سایر اندام های داخلی شود. اما این امر در فصول گرم و در فضای باز، ورزشکاران جوان را نیز بی‌نصیب نخواهد گذاشت. دانستن علائم گرمازدگی و روش های کنترل آن، به مهار این عارضه در فصل تابستان کمک شایان می کند..

علائم گرمازدگی

از مهم‌ترین علائم گرمازدگی عبارتند از: سردرد شدید، سرگیجه و سبکی سر، عدم تعریق با وجود گرما، پوست قرمز، داغ و خشک، ضعف یا گرفتگی عضلات، تهوع و استفراغ، ضربان قلب سریع، که ممکن است قوی یا ضعیف باشد، تنفس سریع و کم عمق، تغییرات رفتاری مانند سردرگمی یا، سرگیجه، تشنج و بی‌هوشی اشاره کرد.

چگونه از گرمازدگی جلوگیری کنیم؟

چه کسانی بیشتر در معرض گرمازدگی هستند؟

هر فردی مبنی بر شرایط جسمانی و بدنی می‌تواند تاثیر زیادی برگرمازدگی داشته باشد و این شرایط برای هر فردی متفاوت است.

در روزهایی که با هوایی به‌شدت گرم روبه رو هستیم، باید بیشترین مراقبت را از کودکان و سالمندان داشته باشیم. افرادی که دارای بیماری های مانند بیماری قلبی، ریوی یا کلیوی، چاقی یا کمبود وزن، فشار خون بالا، دیابت و بیماری های روانی هستند ممکن است به راحتی دچار گرمازدگی شوند و سلامت آنها به خطر بیافتد.

چه مواد غذایی مصرف کنیم؟

مواد غذایی وجود دارند که می‌تواند به افراد کمک کند تا علائم این بیماری را در بدن کاهش دهد و از بروز آن جلوگیری کند.

چگونه از گرمازدگی جلوگیری کنیم؟

بهترین مواد غذایی برای جلوگیری از گرمازدگی می‌توان به آب نارگیل تازه، هندوانه، طالبی، شربت آلبالو، شربت خاکشیر، تخم شربتی، جو، آناناس، گشنیز، نعنا، خیار، موز، اسفناج و کرفس، فلفل دلمه‌ای، خربزه، هلو، کدو سبز، انواع توت، گل کلم اشاره کرد.

چگونه از گرمازدگی جلوگیری کنیم؟

بهتر است در فصل گرما از مصرف مواد غذایی که طبع گرم دارند مانند دارچین و زنجبیل خودداری کنید زیرا می‌تواند زمینه بروز بیماری را فراهم کند.

انتهای پیام/

خبرنگار: مبینا زرندی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha