کد خبر 263048
۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۰

«حیات» گزارش می‌دهد؛

عملیات «مرصاد»؛ روزی که «کرمانشاه»، قلب ایران شد و رویای نفاق را به جهنم فرستاد

عملیات «مرصاد»؛ روزی که «کرمانشاه»، قلب ایران شد و رویای نفاق را به جهنم فرستاد

می‌خواستند پس از شکست سردار مفلوک قادسیه‌شان، که روزی خور و مزدبگیرش بودند و برایش وطن فروشی می‌کردند، بختی بیازمایند و سرزمین لاله های سرخ را به خیال خامشان پایگاه نفاق کنند. اما «فروغ جاویدان»، سهم روسیاهان ورشکسته و بی وطن نبود. یک کرمانشاه شد تمام ایران و «تنگه چهارزبر» شد گورستان آن‌هایی که ملت ایران را نشناخته بودند...

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات، پنجم مرداد ۱۳۶۷ روز حماسه مقاومت و پیروزی ملت ایران در دفن فتنه منافقین جنایتکاری است که به هوس افتاده بودند تا پس از قبول قطعنامه و با تصور فلج شدن ماشین جنگی ایران در پایان جنگی هشت ساله و فرسایشی، بخت سیاه خود را بیازمایند و میهن ققنوس های عشق و قله های شرف را با نفسهای نحس‌شان بی حرمت کنند اما هنوز نفهمیده بودند این ملت، پای تمامیت ایرانش که وسط باشد کاری می‌کند کارستان و بلایی سر این جماعت ننگ و نیرنگ و نفاق می‌آورد که در کتاب‌ها بنویسند.

کرمانشاه و اسلام آباد شد دل ایران و «مرصاد» شد نمایش غرور و غیرت قوم ایرانی. واژه عربی «مرصاد» به معنی کمین است. این نام بخاطر کمین برنامه‌ریزی شده‌ای که ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام داده بودند، برای این عملیات در نظر گرفته‌شد.

سخنرانی صدام در ستایش منافقین، ۲۰ روز پیش از پذیرش قطعنامه

صدام حسین در هشتم تیرماه ۱۳۶۷ طی یک سخنرانی درباره جنگ عراق و ایران، درباره سازمان رسماً اینگونه اظهارنظر کرد: «بالاخره روزی خواهد رسید که برای جنگیدن کسی به کمک آنها نخواهد آمد و بعد از مدتی خواهید دید که چگونه مجاهدین خلق به اعماق خاک خودشان نفوذ خواهند کرد و همینطور پیوستن مردم ایران را به صفوف آنها خواهند دید.»

به این ترتیب شش روز پس از قبول قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت توسط ایران، نیروهای عراقی توافقات این قطعنامه را زیر پا گذاشته، مجدداً در جنوب و حوالی خرمشهر حمله کردند تا راه نفوذ برای ارتش مجاهدین خلق باز شود و حتی توانستند تا آستانهٔ تصرف آن پیش روند. به این ترتیب نیروهای دفاعی ایران در جبهه‌های جنوبی مستقر شدند. در این زمان سازمان مجاهدین عملیاتی با نام فروغ جاویدان را از مرزهای غرب ایران آغاز کرد.

عملیات «مرصاد»؛ روزی که «کرمانشاه»، قلب ایران شد و رویای نفاق را به جهنم فرستاد

رژه‌ای در خیال و خواب: از «مهران» تا «تهران»!

در تیرماه ۱۳۶۷ جمهوری اسلامی ایران رسماً قطعنامة ۵۹۸ را پذیرفت، اما ارتش صدام در تاریخ ۳۱ تیرماه به خاک ایران حمله کرد و از منطقه جنوب به سمت خرمشهر و اهواز پیشروی کرد. رژیم عراق در اول و سوم مردادماه رسماً عقب‌نشینی خود را از جبهه‌های جنوب و میانی و غرب کشور اعلام کرد اما همزمان عملیات مشترک عراق و سازمان مجاهدین آغاز شد.

نکاتی چند در علل و زمینه‌های شکل گیری این عملیات قابل توجه و بررسی است: «پس از عملیات مهران، در جمع بندی رهبری سازمان، هدف عملیات بعدی، تهران منظور شد و برای رسیدن به حداکثر توان برای انجام این عملیات یک مقطع ۳ ماهه در نظر گرفته شد.»

فرمان حمله؛ یک‌راست تا جهنم!

عصر روز جمعه ۳۱ تیرماه سال ۱۳۶۷، حدود ساعت ۶ بعدازظهر به قسمت‌های مختلف مستقر در قرارگاه اشرف و اردوگاه‌های دیگر ابلاغ شد که همه برای سخنرانی رجوی رأس ساعت ۸ در سالن عمومی حضور داشته باشند... ساعت حدود ۱۱:۳۰ شب بود که مسعود و مریم وارد سالن شدند...

رجوی شروع به سخنرانی کرد. حدود نیم ساعت از شروع صحبتش گذشته بود که ناگهان آن را قطع کرد و گفت: کارهای بزرگ در پیش داریم. مگر ما نگفته بودیم که «اول مهران، بعداً تهران»؟

عملیات «مرصاد»؛ روزی که «کرمانشاه»، قلب ایران شد و رویای نفاق را به جهنم فرستاد

عملیاتی به نام امام حسین (ع) زیر لوای یزید!

رجوی در صحبت‌هایش اعلام کرد: دیگر وقت آن رسیده است که به ایران برویم. طرح عملیات بزرگی را کشیده‌ایم که در نهایت منجر به فتح تهران و سقوط رژیم می‌شود. نام آن را با عنایت به نام پیامبر اسلام «فروغ جاویدان» نام گذارده‌ایم و عملیات را به اسم امام حسین(ع) آغاز خواهیم کرد.

وی سپس با چوبدستی از سمت چپ نقشه قصر شیرین، باختران و تهران را نشان می‌دهد و می‌گوید: همانند شهاب باید به تهران برویم!

رجوی همچنین گفت: «براساس تقسیمات انجام شده، ۴۸ ساعته به تهران خواهیم رسید… کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم در حد توان و اشل یک ابرقدرت است؛ چون فقط یک ابرقدرت می‌تواند کشوری را ظرف این مدت تسخیر کند… از پایگاه نوژه هم ترسی نداشته باشید؛ هر سه ساعت به سه ساعت دستور می‌دهم هواپیماهای عراقی بیایند و آنجا را بمباران کنند. پایگاه هوایی تبریز را هم با هواپیما هر سه ساعت به سه ساعت مورد هدف قرار خواهیم داد… علاوه بر آن، ضد هوایی و موشک سام ۷ هم که داریم… هوانیروز عراق تا سرپل ذهاب به‌همراه ستون‌ها خواهد بود. از نظر هوایی ناراحت نباشید چون هواپیماهای عراقی پشتیبان ما هستند و تمام ماشین‌ها به صورت ستون حرکت می‌کنند.»

آغاز عملیات

عصر روز سوم مرداد ۱۳۶۷ منافقین و ارتش بعثی عراق عملیات خود را با هجوم زمینی از طریق سرپل ذهاب و هلی برد از جنوب گردنه پاتاق (نزدیکی سر پل ذهاب) آغاز و به طرف شهرکرد غرب پیش روی کردند. حدود ساعت ۱۸:۳۰ اولین تانک‌های عراقی با نشان منافقین وارد شهر شد و ساعت ۲۰:۲۱ روز دوشنبه سوم مرداد پس از تصرف شهر، این ارتش کفر، به طرف اسلام‌آباد غرب پیشروی کرد.

سپس با استفاده از تعداد زیادی تانک و خودرو، نیروهای پیاده به طرف کرمانشاه عزیمت کردند. نیروهای خودی در فاصله ۲۰۰ متری آنان در ارتفاعات (چهار زبر)، ضمن تشکیل خط پدافندی، با آنان درگیر شده و بعد از ظهر روز چهار مرداد، با محاصره شهر اسلام‌آباد، به منظور انسداد عقبه و راه فرار، سه راه «اسلام آباد – کرند» را قطع و آنها را محاصره کردند.

عملیات «مرصاد»؛ روزی که «کرمانشاه»، قلب ایران شد و رویای نفاق را به جهنم فرستاد

ان ربک لبالمرصاد...

در واکنش به جنایت‌های آن روزها، عملیات مرصاد صبح روز ۵ مرداد با رمز مقدس: «یا علی» آغاز شد تا «فروغ جاویدان» دروغین را بی‌فروغ و ناکام سازد و حسرت رسیدن به حکومت بر مردم ایران را همچنان بر دل منافقین باقی گذارد. با حمله پر قدرت رزمندگان اسلام، تنگه «چارزبر» تبدیل به جهنمی برای یاران وفادار صدام حسین شد. واحدهای سپاه از مسیر جاده به قوای منافقین حمله کردند و عقبه آنها را بستند. بالگردهای جنگی هوانیروز هم از هوا بر ستون نظامی منافقین آتش می‌گشودند.

در چنین وضعیتی منافقین چاره را در فرار دیدند. تعدادی از آنها نیز در حین فرار به خاک عراق کشته شدند. تعدادی هم با خوردن قرص‌های سیانور به زندگی خود پایان دادند و برخی به روستاهای اطراف فرار کردند که با کمک رزمندگان اسلام و مردم تعداد ۶۰ نفر از آنان دستگیر شدند. در بین دستگیر شدگان برخی از سران شاخص منافقین مانند سعید شاهسوندی، فرهاد الفت و مهدوی نیز حضور داشتند.

این عملیات سه روز به طول انجامید. در روز اول هدف سد کردن هجوم مجاهدین خلق بود. در این روز نیروی هوایی ارتش وارد عمل نشد زیرا در آن زمان پایگاه نوژه بمباران شده بود و انجام عملیات پاکسازی باند فرود قدری فرصت را از آنها گرفت. به همین دلیل نیروی هوایی با یک روز تأخیر عملیات را ادامه داد. در روز دوم حرکت نیروی زمینی ارتش صورت گرفت که با پشتیبانی نیروی هوایی و هوانیروز همراه شد و در روز سوم یگان‌های مجاهدین خلق به کلی منهدم شدند. فرماندهی این عملیات بر عهده شهید علی صیاد شیرازی بود. وی در سال ۱۳۷۸ توسط سازمان مجاهدین خلق ایران ترور شد.

عملیات «مرصاد»؛ روزی که «کرمانشاه»، قلب ایران شد و رویای نفاق را به جهنم فرستاد

نتایج و دستاوردهای عظیم و تاریخ‌ساز عملیات

شکست سنگین منافقین در عملیات مرصاد به حیات نظامی این گروه پایان داد. با خاتمه یافتن جنگ تحمیلی، دیگر امکان عملیات نظامی و نیز انجام مأموریت های نظامی ارتش مجاهدین خلق منتفی شد. واکنش به تهاجم ارتش منافقین در عملیات مرصاد، آخرین عملیات دفاعی ایران در جریان جنگ تحمیلی هشت ساله است. این عملیات با همدلی و همکاری گسترده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیز مردم منطقه غرب کشور به نتیجه رسید. البته در این راه بیش از ۷۰۰ شهید نیز تقدیم راه خدا شد.

منافقین در این عملیات ۷۲ تانک، ۲۱ نفربر، ۵۱ تفنگ ۱۰۶م م و ۶۱۲ خودروی خود را از دست دادند و ۷/۴۱ درصد از کادرهای اصلی منافقین ضربه خوردند. به این صورت عملیات منافقین باناکامی و شکست به پایان رسید و عملیات رزمندگان اسلام با نام مرصاد به پیروزی منجر شد. در این عملیات بیش از ۳۰ درصد یعنی نزدیک به ۲۰۰۰ نفر از منافقین کشته و ۱۱۰۰ نفر آنها نیز مجروح شده و قوای اسلام دوباره خود را به مرز با عراق رساندند.

عملیات «مرصاد»؛ روزی که «کرمانشاه»، قلب ایران شد و رویای نفاق را به جهنم فرستاد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha