کد خبر 263014
۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۹

رئیس کمیته جستجوی مفقودین در گفتگو با «حیات»:

شناخت شهید سامی‌مقام منوط به دشمن‌شناسی است/ «دوله‌تو» از تراژدی‌ترین مکان‌های نگه‌داری زندانیان

شناخت شهید سامی‌مقام منوط به دشمن‌شناسی است/ «دوله‌تو» از تراژدی‌ترین مکان‌های نگه‌داری زندانیان

رئیس کمیته جستجوی مفقودین گفت: حزب دموکرات در کشور به دنبال براندازی بود و اگر بخواهیم شهید سامی مقام را بشناسیم باید بدانیم ایشان با چنین دشمنان بی‌منطقی روبرو بود، مبارزه کرد و به شهادت رسید.

سردار سیدمحمد باقرزاده، رئیس کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح، در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات؛ درباره تفحص پیکر شهید حسین سامی مقام با بیان اینکه ایشان شخصیتی ملی بود، گفت: زمانی که پیکر یک شهید به ظاهر مفقود و بعد تفحص می شود معنایی رمزی دارد و آن این است که با توجه به اینکهاینکه کسانی میخواهند معنای شهید و شهادت و فداکاری را زیر غبارها پنهان کنند؛ این اتفاق نمی افتد.

وی در ادامه افزود: کشف پیکر تعدادی از شهدای حوادث سالهای نخستین پیروزی انقلاب در منطقه کردستان، آذربایجان غربی و به ویژه منطقه عمومی سردشت آن هم با دست و پاهای بسته شده که مدت طولانی در زندانهای منفور دموکرات اسیر بودند فرصتی است برای اینکه دشمن بداند ملت ایران هیچگاه به گروگان گرفته نمی شود.

رئیس کمیته جستجوی مفقودین اظهار کرد: شهید حسین سامی مقام یکی از اسطوره های این مرز و بوم بود وی که در جریان نجات فرمانده شهید نصرت‌زاد تلاش کرد با خیانت راننده آمبولانس به همراه تعدای از همرزمان اسیر می شده و یک و ماه و نیم قبل جنگ تحمیلی به شهادت می رسد.

وی اضافه کرد: دشمن در آن زمان با شعار خودمختاری به دنبال براندازی بود. دشمن شناسی و مطالعه تاریخ از نیازهای ضروری این زمان است به ویژه برای جوانان و ما نباید فقط در مناسبت‌ها به مناسبات تاریخی بپردازیم.  برای نمونه 24 بهمن 57 ایادی حزب خائن دموکرات به سرکردگی عبدالرحمان قاسملو به بهانه خودمختاری پادگان مهاباد را محاصره کرده و آنجا را به آتش می کشند. در اینجا باید تاکید کنم که خودمختاری زمانی می تواند مبنایی باشد که نظام در آن کشور کاملا مستقر باشد و این در حالی است که در آن زمان رفراندوم و قانون اساسی نوشته نشده بود.آنان به دنبال براندازی بودند و اگر بخواهیم  شهید سامی مقام را بشناسیم باید بدانیم ایشان با چنین دشمنان بی منطقی روبرو بود و مبارزه کرد و به شهادت رسید.

شناخت شهید سامی‌مقام منوط به دشمن‌شناسی است/ «دوله‌تو» از تراژدی‌ترین مکانهای نگه‌داری زندانیان

سردار باقرزاده گفت: وی با سوابق مبارزاتی با رژیم منحوس پهلوی در این عرصه گام نهاد. شهید سامی مقام ابتدا افسر نیروی دریایی و بعد فرمانده نیروی دریایی خارک بود. وی با جریان قاچاق مبارزه کرده و در راس نیروی دریایی با ایادی قاچاق جنگید که منجر به استعفای شهید برای خروج از ارتش شاهنشاه می شود اما با استعفای او موافقت نشده و در نتیجه به نیروی زمینی منتقل می شود. وی شخصیتی ظلم ستیز و ضدفساد دارد و این ویژگی ها باعث شد زمانی که دشمن به منطقه کردستان حمله کرد با شناخت درست دشمن به مبارزه با آنان پرداخت که در نهایت در زندان دوله تو به شهادت می رسد. وی 44 ساله بود که به شهادت رسید و پیکرشان نیز بعد از 44 سال تفحص شد.

رئیس کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: زندان دوله تو یکی از تراژدی ترین جاهایی است که هنوز در کشور نتوانستیم آن را معرفی کنیم. حزب دموکرات بعد از شکستهایی که در داخل داشته از طرفی نمی توانست این زندانیان را آزاد کند و از طرفی نیز با وضع بسیار غیرانسانی که یک اصطبل بود این زندانیان را نگهداری می کرد. مدتها فرزندان این مرز و بوم را با حداقل امکانات در آنجا زندانی کرده بودند؛ یعنی اگر سوابق این زندان را ببنید ابتدایی ترین امکانات نیز برای زندانیان در نظر نگرفته بودند.

وی همچنین بیان کرد: زندان دوله تو در مقطعی با همکاری دموکرات و حزب بعث بمباران می شود چراکه دموکرات از طرفی نمیخواست این زندانیان را آزد کند و از طرفی هم در منظر افکار عمومی نمی توانست همه آنان را اعدام کند؛ بنابراین با همکاری حزب بعث نیروهای خودش را از آنجا خارج کرد و بعد در بمباران بیش از 90 نفر از زندانیان آن زندان را شهید کردند هنوز برای پیدا کردن پیکر شهدای زندان دوله تو تلاش ادامه دارد.

سردار باقزراده گفت: بخشی از آنان مجروح و برخی از جمله همسر شهید فاطمه اسدی فرار کردند. متاسفانه مجرمان آن جنایات از جمله مصطفی حجری زاد؛ با حمایت ایادی آمریکایی و اروپایی آزاد هستند و باید محاکمه شوند و الان نیر شعار خلقِ‌کرد و آزادی سر می دهند بررسی تمام این وقایع می تواند جایگاه جامع تری از شهدا به ما بدهد و می بینیم که فداکاری شهدا همیشه ضامن امنیت و آزادی کشور بوده و هست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha