کد خبر 262856
۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸

رئیس سازمان حفظ آثار ارتش در گفتگو با «حیات»:

پیکر شهید سامی‌مقام و 6 تن از همراهانش با دست، پا و چشم بسته پیدا شد

پیکر شهید سامی‌مقام و 6 تن از همراهانش با دست، پا و چشم بسته پیدا شد

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش گفت: گروه تفحص در ایام محرم و با اقدامات اطلاعاتی محل را شناسایی کرده و پس از کاوش پیکر شهید سامی‌مقام و 6 تن از همراهانش با دست، پا و چشم بسته در ارتفاعات آلواتان پیدا کردند.

امیر سرتیپ محمدرضا فولادی، رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش، در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات؛ درباره شهید حسین سامی‌مقام که پس از 44 سال پیکرش در عملیات تفحص پیدا شد، گفت: این شهید استخدامی سال 37 دانشگاه افسری بود. مدتها در نیروی دریایی خدمت کرده و دوره های تکاوری و عملیات آبی-خاکی را در انگلستان دیده است.

وی در ادامه بیان کرد: آخرین شغل ایشان در نیروی دریایی فرمانده پایگاه خارک در زمان قبل از انقلاب بوده و بعد به نیروی زمینی منتقل شده و در لشکرهای تبریز و کردستان به خدمت گرفته می شود. در دوران بعد از انقلاب در لشکر 28 کردستان فرمامنده گردان بوده و در زمانی که پادگان سننندج در محاصره ضدانقلاب قرار می گیرد برای خروج از محاصره به همراه گردان خود در کنار شهید نصرت‌زاد که فرمانده تیپ بوده عنصری فعال بوده است.  

امیر سرتیپ فولادی افزود: زمانی که شهید نصرت‌زاد به اسارت دشمن در می آید ایشان برای آزادسازی او به همراه تیمی اعزام شده و پس از جنگ و گریزها با ضدانقلاب در 31 فروردین سال 59 یعنی قبل از شروع جنگ تحمیلی در دوران مقابله ارتش با تجزیه طلبان به اسارت  در می‌آیند.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش تشریح کرد: در نهایت ایشان به زندان «دوله تو» منتقل شده و حدود 3 ماه و نیم تحت شکنجه بوده است. دشمن بسیار تلاش کرد تا اینکه او را جذب کند و به خدمت بگیرد اما روح جوانمردی و حُریت شهید سامی مقام با آنان کنار نمی آید. در ادامه به بهانه آزادی ایشان را به همراه 6 نفر از همراهانش از زندان خارج کرده و اعدام میکنند و در ارتفاعات آلواتان نزدیک سردشت دفن می شوند. گروه تفحص در همین ایام با اقدامات اطلاعاتی محل را شناسایی کرده و پس از کاوش پیکر این عزیزان را با دست، چشم و پای بسته در آن منطقه کشف می کنند.

وی اظهار کرد: از آنجایی که کارت گواهینامه رانندگی این شهید همراهشان بوده است نام، نام خانوادگی و نام پدر فقط سالم مانده که روی آن نوشته «حسین سامی مقام؛ فرزند عباس» و از روی همین گواهینامه شناسایی و هویتشان اعلام می شود.

پیکر شهید سامی‌مقام و 6 تن از همراهانش با دست، پا و چشم بسته پیدا شد

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش گفت: متاسفانه همسر گرانقدر ایشان سال 99 به دلیل بیماری کرونا مرحوم شده و از  ایشان 3 فرزند 2 پسر و یک دختر باقی مانده است. قرار است بر اساس وصیت شهید پیکر ایشان در شهر سیمرم و برابر با یادمانی که در گلزار شهدای این شهر وجود دارد دفن شود.

وی در پایان جزییات تشییع پیکر شهید را تشریح کرد: پیکر این شهید بزرگوار 10 مرداد در سنندج تشییع خواهد شد. 11 مرداد در معراج شهدای تهران، 12 مرداد در مصلی تهران، 13 مرداد در اصفهان و 14 مرداد همزمان با سالروز شهادتشان در سیمرم تدفین خواهند شد و بعد از آن یک مراسم در ستاد نیروی زمینی ارتش و مسجد امام خمینی ارتش پیش بینی شده است که در ادامه اطلاع‌رسانی خواهد شد تا عموم مردم در این مراسم با شکوه حضور یابند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha