کد خبر 262270
۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۴

معاون علمی رئیس‌جمهور خبر داد:

جشن غزال‌های دانش‌بنیان ۲ مرداد برگزار می‌شود/ شناسایی ۱۲۱ غزال فناور در کشور  

جشن غزال‌های دانش‌بنیان ۲ مرداد برگزار می‌شود/ شناسایی ۱۲۱ غزال فناور در کشور  

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با بیان اینکه جشن غزال‌های دانش‌بنیان دوم مرداد برگزار می‌شود، گفت: ۱۲۱ غزال فناوری در کشور تاکنون شناسایی شده اند. 

به گزارش خبرنگار ارتباطات حیات؛ سید روح الله دهقانی فیروزآبادی. معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری امروز یکشنبه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۳ در برنامه توسعه و حمایت از غزال‌های دانش‌بنیان گفت: سیاستی که ما در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری دنبال می کنیم این است که کشور از نظر ابعادی در حوزه دانش بنیان قابل رقابت با کشورهای دیگر باشد.

وی ادامه داد: وقتی می گوییم هدف گذاری می کنیم که ایران بتواند ظرف ۷ سال آینده یکی از ۱۰ کشور برتر دنیا در حوزه مثلا هوش مصنوعی باشد، منظورمان رشد متناسب با ابعاد و بوم کشور است.  

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: این نگاه همه چیز را ملموس و رقابت را معنا می‌دهد. 

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه مقایسه شرکت های دانش بنیان با یونیکورن‌ها قابل قیاس نیست، گفت: مفهوم غزال های فناور، شرکت‌های کوچک و متوسطی هستند که ویژگی آنها، دارا بودن نرخ رشد کاملا متفاوت نسبت به بقیه مجموعه‌هاست. 

وی ادامه داد: هدف از تقسیم‌بندی دقیق شرکت های دانش‌بنیان به شرکت‌های نوپا، نوآور و فناوری این بود که برای حمایت های دقیق تر و نقطه زن تر از این شرکت ها هدف گذاری کنیم. 

۱۲ شرکت تاکنون در کشور حائز شرایط غزال هستند 

معاون علمی رئیس‌جمهور گفت: ما در کشور به ابرشرکت‌های فناور نیاز داریم.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه همه کشورهای دنیا ابرشرکت هایی دارند که موتور محرک اقتصاد دانش بنیان هستند، افزود: ما لازم است این شرکت ها را در کشور داشته باشیم.  

وی تأکید کرد: به دنبال این هستیم که شرکت‌های دانش بنیان به غزال دانش‌بنیان و پس از آن به ابرشرکت فناور تبدیل شوند. اگر بتوانیم این ساختار را در کشور بسازیم ساختار اقتصاد مقاوم می شود.

دهقانی فیروزآبادی گفت: این سیر از شرکت نوپا آغاز می شود و به شرکت‌های فناور می رسد. آنگاه شرکت ها تبدیل به غزال دانش بنیان و سپس ابرشرکت های فناوری کشور خواهند شد.

وی گفت: غزال فناوری شرکتی است که متوسط رشد ۶۰ درصد را در طول یک سال داشته باشد. 

واکنش دهقانی فیروزآبادی به ویژگی های معاون علمی دولت چهاردهم

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در واکنش به این موضوع که معاون علمی دولت چهاردهم باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ گفت: معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در دولت چهاردهم باید ۴ ویژگی شاخص داشته باشند که بتواند این جریان پرانرژی را کمک و همراهی کند.

دهقانی فیروزآبادی در مورد این ۴ ویژگی شاخص گفت: جوان بودن معاون علمی و داشتن شخصیت غیر سیاسی دو ویژگی نخست مهم برای چنین شخصیتی است. همچنین باید معاون علمیریاست جمهوری، دانشیار یا استاد تمامی باشد که با شبکه دانشگاهی ارتباط علمی داشته و همچنین در زیست بوم علم و فناوری، تجربه داشته باشد. این تجربه می تواند ریاست پارک علم و فناوری، مرکز رشد، شرکت دانش بنیان، کمک به شتابدهنده ها بوده باشد. امید دارم دولت چهاردهم از دولت های گذشته بتواند موفق تر و پرشتاب تر در راستای توسعه اقتصاد و رفاه مردم حرکت کند.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha